fbpx

Otvaranje izložbe "50 pišem, 202 pamtim!"

Danas će u Biblioteci grada Beograda u 18 sati biti otvorena izložba kojom se obeležava 50 godina postojanja radija Beograd 202, na kojoj će biti predstavljeni značajni i momenti i ljudi čije fotografije dočaravaju istoriju ovog radija.

“Dvestadvojka” se prvi put čula u etru 27. juna 1969. godine. Od tada do danas ostaje prepoznatljiva po svojim kultnim emisijama, prenosima, najboljoj muzici, drugačijim voditeljima, temama koje ne biraju uzrast i stalnoj komunikaciji sa slušaocima. Neke od emisija i rubrika koje su “bojile” etar i pomerale granice običnog i tradicionalnog radijskog programa su: Ozon, Indeks i Indeksovo radio pozorište, Krug Dvestadvojkom (koji su, između ostalih radili Momo Kapor i Jovan Ćirilov), Ventilator Zorana Modlija, Sav taj džez, Bluz sat, Disko susret, Dragstor ozbiljne muzike, Ružičasti i crni Grand prix. Neke su opstale do danas i to pod starim imenom poput Hita nedelje 202, Klincijade, Dragstora zabavne muzike, odnosno Muzičkog dragstora 202. Beograd 202 je prvi radio koji je izašao iz studija i emisije uživo radio na terenu i to na neobičnim mestima (iz aviona, tramvaja, pećine, sa Ade Ciganlije, stadiona). Kustoskinja izložbe i novinarka programa Beograd 202, Ruživa Vrhovac, smatra da je u svakom periodu dvestadvojka bila nešto posebno.

“Ono što se u vezi s tim na izložbi vidi jesu stvari koje su ljudi na ovom radiju počeli pre ostalih ili to radili drugačije. Npr. emisija iz aviona 1984. ("Ventilator 202" Zorana Modlija), emisija iz tramvaja 70-ih godina ili iz Resavske pećine ("Radio Sava" 2012.). Neke od emisija i rubrika koje su “bojile” etar i pomerale granice običnog i tradicionalnog radijskog programa su još i Ozon, Indeksovo radio pozorište, Krug Dvestadvojkom (koji su, između ostalih radili Momo Kapor i Jovan Ćirilov), Sav taj džez, Bluz sat, Disko susret, Ružičasti i crni Grand prix, Beogradsko letnje prepopodne.Ako ćemo o "Dvestadvojkinim" mladim danima, treba pomenuti i da je prva numera koja je emitovana tog 27. juna 1969. bila "Šu, Šu" Olivere Katarine, ipak, Beograd 202 je kasnije izabrao, prevashodno, rokenrol zvuk.” kaže Ružica.

Na izložbi "50 pišem, 202 pamtim" biće predstavljene i fotografije koje su takve situacije dokumentovale - emitovanje "Ventilatora 202" iz aviona 1982. godine, niz slika sa snimanja sa terena, fotografije "Indeksovog radio pozorišta", tu je i Bajaga koji 1984. prima nagradu "Hita godine", fotografije Vlade Džeta koji se tokom 50 godina ne menja, slike iz čuvenog Studija 6 nekad i sad, poslednji nastup Vlade Divljana u Srbiji i niz koncertnih fotografija koje potpisuje Marina Pešić.

Iako izložba dokumentuje živopisan razvoj originalne radijske stanice, Ružica objašnjava da nije bilo previše prostora za biranje fotografija.

“Morali smo da se dovijamo kako smo znali i umeli, pogotovu kada je reč o počecima ovog radija, tj. kraju 60-ih i početku 70-ih godina. Na sreću, dosta toga postoji u našoj arhivi, ali ne bi bilo dovoljno za izložbu bez pomoći starih saradnika kao što su, recimo, Zoran Modli, Dejan Đurović, Saša Kovačević i drugi koji su nam pozajmili svoje fotografije i ploče. Taj momenat sa pločama je posebno zanimljiv jer je reč o izdanjima "Dvestadvojke". Niz emisija ima svoje ploče, ili, kasnije kasete, koje su pravljene na zahtev slušalaca (Demo Top 10 "Ventilatora", Top lista "Dragstora ozbiljne muzike", ploča sa muzikom "Indexa 202" i druge). Tako nešto je danas nezamislivo”, objašnjava Ružica.

Ono što Ružica najviše izdvaja kao svoj novostečeni utisak o radiju u kome radi godinama, koji je obojio pripremu izložbe, jesu otkrivanje posvećenosti i motivacije ljudi koji su tokom godina radili na programu Beograd 202.

“To se na fotografijama jasno vidi. Jedan od trenutaka koji se slučajno nametnuo kao posebno zanimljiv je u vezi sa "Hitom 202". Postoji fotografija gde Vlada Džet Bajagi predaje neko priznanje povodom Hita godine 1984. Sasvim slučajno, imamo sliku Bajage i Džeta od pre nekoliko dana, kada je dodeljivana nagrada "Rok godišnjak" u organizaciji Hita. Tačno 35 godina razlike, Džet i Bajaga u istim ulogama, samo se Momčilo malo promenio. Na izložbi je i niz koncertnih fotografija Marine Pešić, nastalih u poslednjih nekoliko godina. Među njima je i poslednji nastup Vlade Divljana u Srbiji. ,Njene fotografije su izuzetne i odlično povezuju "Dvestadvojku" i koncerte na kojim su nastale, a naš radio direktno prenosio”, zaključuje Ružica.

Izložba se otvara u Biblioteci grada Beograda 15. aprila. Fotografije su raspoređene u izlozima biblioteke kao i u Pozajmnom odeljenju. 

Marina Zec

Leave a reply