fbpx
ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji

Bazar mogućnosti – od ideje do akcije u korist zajednice

Na Bazaru mogućnosti u okviru Festivala mladih vizionara, koji se održava od 21. do 23. septembra u Beogradu, učesnici i učesnice moći će da upoznaju mlade preduzetnike i preduzetnice iz ruralnih područja i razgledaju njihove proizvode, kao i predstavnike organizacija civilnog društva i uključe se u njihove aktivnosti

19. September 2023

Malo je onih među nama koji bar jednom u životu nisu imali ideju da započnu svoj biznis. Veoma često te ideje ostanu u našoj glavi sa kompletno razrađenim planom. Ponekad ih i zapišemo i uspemo da predstavimo onima koji bi mogli da nas podrže u realizaciji. Ipak, većina tih ideja ostane nerealizovana iz raznih razloga. Odustajemo jer smo zatrpani svakodnevnim obavezama ili nas okupira nešto drugo,  ili na putu realizacije naših ideja stoji odsustvo podrške u zajednici u kojoj živimo, posebno ako se radi o ruralnim sredinama.

Festival mladih vizionara od 21.do 23. septembra u Beogradu na prostoru Dorćol Platz-a (Dobračina 59b).u okviru Priča iz kraja, omogućava da više od 10 govornika, ispriča svoje price koje će inspirisati i motivisati učesnike i učesnice festivala da ostanu uporni i prevaziđu sve izazove na putu sprovođenja svojih ideja.

Pored toga, na Bazaru mogućnosti, takođe tokom drugog i trećeg dana festivala, učesnici i učesnice moći će da upoznaju mlade preduzetnike i preduzetnice koji dolaze iz ruralnih područja, razgovaraju s njima o načinu na koji su realizovali i unapređuju svoje poslovne ideje i razgledaju njihove proizvode.

Na Bazaru mogućnosti ćete upoznati Sinišu Murativića, poljoprivrednog tehničara po zanimanju, iz opštine Osečina, selo Konjic, koji je porodični posao uzgoja malina i kupina na 2,5 hektara zemlje proširio  povezujući 6 uzgajivača i 2 uzgajivačice malina  u svom kraju, u zemljoradničku zadrugu Malinari Konjic. Siniša je sada direktor zadruge koja povezuje proizvođače koji uzgajaju malinu i kupinu na 15 hektara zemlje i zajedno plasiraju svoje proizvode na tržištu. Cilj im je da u narednom periodu obezbede svoju hladnjaču i tako razviju svoju zadrugarsku proizvodnju „srpskog zlata”.

Princip udruživanja u realizaciji poslovne ideje ključan je i za uspeh socijalnog preduzeća Žene na putu, koji je osnovala Katarina Ejdus,a koje će se takođe predstaviti na Bazaru mogućnosti Festivala mladih vizionara.

Žene na putu

Women On the Way je socijalno start-up preduzeće koje zapošljava žene izbeglice u Srbiji, koje proizvode održive modne komade inspirisane njihovim kulturama.

„Volimo da o našim proizvodima razmišljamo kao o „interkulturalnom mostu” između kultura iz kojih dolaze žene izbeglice i kultura u kojima zasnivaju novi život. Svaki komad odeće koji proizvedemo ima svoju priču,“ kaže Katarina. Ona iz Beograda vodi distribuciju i plasman proizvoda koje, po narudžbini, proizvodi 10 žena u Centru za azil u Vranju.

„Od osnivanja do danas, to jest za dve godine, proizveli smo oko 350 majica sa printom  koje su najprodavaniji proizvodi. Kompanije kupuju uglavnom reklamne nesesere i torbice. Pojedinci, kompanije i organizacije,  kupovinom naših proizvoda omogućavaju prihod, od kojeg 50 odsto ide ženama koje ih prave. Kupovinom oni postaju i naši partneri u realizaciji ideje koja ima konkretan uticaj na kvalitet života ovih žena koje svoj život stvaraju od početka u potpuno novom okruženju,” objašnjava Katarina.

Žene na putu

Promena okruženja, čak i kada je prema sopstvenoj odluci, inače je jedan od najvećih izazova u pogledu stvaranja uslova za pristojan ili bolji život, a na Bazaru mogućnosti učesnici i učesnice imaće priliku da upoznaju mladi bračni par koji se, sa znanjem stečenim na poljoprivrednom fakultetu, vratio na porodično gazdinstvo u Opštini Žabari u Braničevskom okrugu.

Aleksandar i Manuela Jevremović gaje krave, obrađuju zemlju i bave se pčelarstvom.  Ova porodica živi u selu Kočetin. Ćerka Nikolina pohađa 6. razred u Osnovnoj školi „Slavko Popović“ u Brzohodu, a sin Marko ide u 4.razred u Kočetinu.

„Kada smo odlučili da se vratimo na porodično imanje imali smo samo nekoliko grla stoke, to jest krava, sada imamo 30 od kojih su 15 za mužu. Mleko prodajemo Mlekari Homolje. Uz to, za potrebe ishrane stoke i kućne potrebe, obrađujemo oko 30 hektara zemlje. Pre nekoliko godina počeli smo da se bavimo i pčelarstvom. Imamo oko 50 košnica. U međuvremenu smo, uz pomoć organizacija i projekata poput onih Nemačke razvojne saradnje, uspeli i da obnovimo i izgradimo nove objekte na imanju. Planiramo da unapređujemo kapacitete za finalizaciju prerade mleka i za razvoj drugih proizvoda od meda, poput preparata za negu lica,“ kaže Manuela Jevremović.

Jevremovići u pčelarstvu vide perspektivu, kao i Tina Kostić, po zanimanju saobraćajna inženjerka, a po izboru pčelarka, koja će se takođe predstaviti na Bazaru mogućnosti. Njena ljubav prema pčelarstvu je došla slučajno, ali prirodno. Nakon dedine smrti nasledila je košnice i odlučila da se iz Novog Sada vrati u rodni Bor da nastavi porodičnu tradiciju i osnuje brend bee MAD. Bee MAD nudi med i pčelinje proizode, ukusne mešavine od meda, poput meda sa đumbirom i kurkumom ili čoko meda, kao i sveće od pčelinjeg voska i meleme na bazi pčelinjih proizvoda.

Pčelarstvo je razlog zašto je na porodičnom imanju u selu Tegošnica u Crnoj Travi u Jablaničkom kraju, ostao i Vladimir Stojanović, koji je sa svojih 27 godina najmlađi pčelar u ovom ekološki očuvanom kraju poznatom po čuvenom Vlasinskom medu koji ima zaštićenu oznaku porekla.

,,Imamo oko 70 košnica, a prodajemo med prolaznicima i stalnim mušterijama. Prodajemo i na veliko kada je dobra godina kao što je bila prošla. Ove godine, zbog dugih kišnih perioda, prinos iz pčelarstva nije tako dobar. Proizvodnju meda nadopunjujemo prodajom drveta, a za kućne potrebe obrađujemo oko 3 hektara zemlje,” objašnjava Vladimir.

Crna Trava je planinsko naselje i sedište istoimene opštine na jugoistoku Srbije, a prema popisu stanovništva iz 2011. godine ima 411 stanovnika, prosečne starosti oko 40 godina.

Ovaj skromni mladić ne žali se na to što u njegovom selu Pegošnica i okolini skoro da nema drugih mladih ljudi, a njegovu uklopljenost u savremeni svet jasno pokazuje brzina i veština kojom komunicira internet altima. To je očigledno način na koji nadomešćuje odsustvo mogućnosti za druženje i dolazi do infomacija važnih za razvoj poslovanja.

Pravovremene informacije i usvajanje novih znanja I veština, su važni za uspeh u realizaciji poslovnih ideja mladih ljudi iz ruralnih područja i njihovom uključivanju u aktivnosti u zajednici.

Sanida Samardžić iz Futoga, mesta u okolina Novog Sada, koja već 8 godina vodi svoju firmu primarno registrovanu za frizersko-kozmetičke usluge, zato želi da osnuje edukativni centar u kome će moći da obučava i deli svoje znanje sa ženama iz socijalno ugroženih katagorija. Sanidin motiv za otvaranje firme je bila višestruka diskriminacija sa kojom se susretala svakodnevno pri zapošljavanju. Nakon porodiljskog odsustva 2022, pohadjala je šminkerski kurs na Univerzitetu Božidar Adžija u Novom Sadu i kao najbolja studentkinja dobila priliku da bude edukator ovog univerziteta u Srbiji i na međunarodnom nivou. Njena firma Paris Beauty, sada nudi niz usluga u oblasti nege i lepote i proizvodi prirodne preparate za negu kose.

Mladi, a posebno mladih iz osetljivih društvenih grupa, imaju mogućnost da koriste podršku u savladavanju izazova pri realizaciji poslovnih ideja,  niza organizacija civilnog društva koje će se takođe predstaviti na Bazaru mogućnosti. Posetioci će kroz razgovor sa predstavnicima ovih organizacija moći da istraže njihove programe i aktivnosti i uključe se u njihov rad.

Među njima, biće Inicijativa za razvoj romskog preduzetništva (REDI), mreža organizacija koje su fokusirane na kreiranje mehanizama ekonomskog osnaživanja ranjivih grupa u društvu. Predvođen timom mladih romskih profesionalaca iz različitih evropskih zemalja, REDI ima za cilj da omogući pristup dostupnim izvorima finansiranja romskim preduzetnicima u Centralnoj, Istočnoj Evropi i na Balkanu i pruži tehničku podršku preduzetnicima kako bi povećali njihovu stručnost i veštine.

Tu će biti i predstavnice Nacionalne asocijacije praktičara i praktičarki omladinskog rada (NAPOR) čija prevashodna delatnost je standardizacija, profesionalizacija i osiguravanje kvaliteta programa omladinskog rada.

Svoj štand na Bazaru mogućnosti imaće i KOMS, Krovna organizacija mladih Srbije, savez 111 udruženja mladih i za mlade. KOMS u suštini predstavlja zagovaračku platformu za unapređenje položaja mladih i deluje kao spona između mladih, organizacija članica i različitih donosioca odluka i pružaoca programa i usluga za mlade. KOMS jača kapacitete kako samih organizacija, tako i mladih koji su članovi organizacija članica.

Na Bazaru moćnosti biće prisutni i predstavnici i predstavnice OPENS-a iz Novog Sada. U pitanju je savez udruženja mladih i za mlade čiji je zadatak da pokaže da postoje mnogobrojne prilike  za transfer energije, znanja, iskustva i informacija i da se tako mogu jačati kapaciteti mladih ljudi.

Pored njih, tu će biti i predstavnici AIESEC-a, internacionalne organizacije koja okuplja mlade ljude širom sveta i omogućuje im da razviju svoj liderski potencijal kroz volonterska i stručna iskustva u inostranstvu i uključivanje u različite projekte koje AIESEC organizuje.

Svoj štand na Bazaru mogućnosti imaće i predstavnici i predstavnice Timočkog omladinskog centra (TOC), udruženja građana, čiji je cilj izradnja građanskog društva u Srbiji, sa posebnim osvrtom na mlade, kao i Centar za društveno odgovorno preduzetništvo  (CDOP), koji pomaže pojedincima i organizacijama da svoje lične snove i potencijale razviju kroz društveno odgovorno preduzetništvo, baveći se onim što vole i tako unapređujući svoj i kvalitet života u svom okruženju.

Mnogim učesnicima i učesnicama Festivala mladih vizionara, kao i posetiocima, sigirno će biti zanimljivo da upoznaju i predstavnike Fondacija Tempus  koja je zadužena za spovođenje i promovisanje najvećeg programa Evropske unije u oblastima obrazovanja, mladih i sporta, Erazmus+, kao i CEEPUS programa. Svojim mnogobrojnim aktivnostima ova fondacija pruža podršku kako organizacijama, tako i pojedincima u ličnom i profesionalnom razvoju.

Kao jedna od 6 organizacija civilnog društva i dve fondacije, koje u saradnji sa projektom Perspektive za mlade u ruralnim sredinama u Srbiji, podržava realizaciju skoro 100 ideja koje su predložili i koje će sprovesti mladi uglavnom iz manjih sredina, na Bazaru mogućnosti predstaviće se i Fondacija Ana i Vlade Divac. Fondaciju su osnovali Ana i Vlade Divac, legendarni košarkaš, kao nastavak dvadesetogodišnjeg humanitarnog rada u Americi.

Fondacija Ana i Vlade Divac je u proteklih 16 godina bila prvenstveno usmerena na podršku najugroženijim pripadnicima društva.

Na Bazaru mogućnosti Festivala mladih vizionara svoje uspešno relizovane poslovne ideje predstaviće i:

Marija Mitrović iz Čačka, koja je pre 12 godina zajedno sa roditeljima započela proizvodnju jastuka i jastuka za stolice. Proizvodi njene firme Mit-tex12 doprinose i očuvanju životne sredine, jer su jastuci napunjeni sunđerom koji je višak iz industrije nameštaja, koji bi svakako završio na deponijama ili u našoj okolini. Marija uspešno doprinosi i zapošljavanju mladih devojaka, koje nakon obuka koje organizuje u svojoj firmi, imaju priliku da rade kod nje ili da pokrenu sopstvenu proizvodnju. Plan joj je da u narednom periodu  akredituje obuku I napravi više takvih centara po Srbiji.

Miloš Mladenović iz Lajkovca, mladić od 29 godina koji je pre četiri godine, nakon što je diplomirao na Rudarsko geološkom fakultetu u Beogradu na odseku Regionalne geologije, osnovao svoju firmu Heaven Gardens. Primarno, Miloš se bavi  reciklažom materijala poput stare cigle, pokrivnih materijala, ali i oblikovanjem i sečenjem prirodnih kamena. Proizvodi takođe i opeku, ciglu po principu handmade. Svoje veštine i znanja u poslu stekao je radom kod poslodavaca sa identičnim procesima proizvodnje, uspešno je završio preduzetničke kurseve i savladao tehnike komunikacije i saradnje u timskom i samostalnom poslovanju.

Selena i Novica Jovanović, mladi bračni par iz Leskovca, koji su 2020. godine osnovali seosko turističko domaćinstvo Sunčev Breg na obroncima planine Kukavica na samom jugu Srbije. Domaćinstvo Sunčev breg stvoreno je za one koji žele da vrevu i stres užurbanog života zamene mirom, tišinom i lepotom prirode planine Kukavice i zaseoka Bara koja očarava i okrepljuje. Predivna priroda, zdrava izvorska voda, čist vazduh, aktivan odmor, organski uzgajana hrana, spremana po receptima naših baka, kao i tradicionalno gostoprimstvo i srdačnost domaćina Novice i Selene sa porodicom, pružaju dragoceno iskustvo podsećanja na „starinski” način života.

Projekat Perspektive za mlade u ruralnim sredinama u Srbiji, koji u okviru Nemačke razvojne saradnje sprovodi GIZ u partnerstvu sa Ministarstvom turizma i omladine Republike Srbije, upravo zbog ovih razloga i oklonosti sprovodi niz aktivnosti kojima motiviše i inspiriše mlade ljude da ne odustaju od svojih ideja. Uz to, pruža im podršku u sticanju znanja i veština koji su im potrebni da realizuju ideje i tako doprinesu kvalitetu svog života i zajednice u kojoj žive.

Autorka: Svetlana Preradović

Preporučeni tekstovi

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *