Big Mouth: O strahotama i neprijatnostima puberteta

Četvrta sezona animirane serije Big Mouth, kao i uvek, sa sobom donosi nelagodu, duboka preispitivanja i mnogo smeha tuđem bolu
Autor/ka Mila Miljković

22. December 2020

Big Mouth je američki coming of age animirani sitkom za odrasle, čija je četvrta sezona puštena na Netfliksu početkom decembra ove godine. Kreatori su Nik Krol, Endru Goldberg, Mark Levin i Dženifer Flaket, dok je tematika bazirana na odrastanju i sazrevanju grupe tinejdžera u predgrađu Njujorka. Još od svoje premijere 2017. godine, ova serija je uspela da napravi prepoznatljiv manir koji na jako otvoren, deskriptivan i neprijatan način govori o pubertetu i njegovim propratnim komponentama. Četiri sezone kasnije je i dalje neprikladna i smešna, budući da autori iz godine u godinu uspevaju da pronađu načine da previše ispadne baš kako treba. U neku ruku, moglo bi se reći da je inspirisana istinitim događajima – serija je rađena po pubertetskim pričama i iskustvima najboljih prijatelja iz detinjstva, Krola i Goldberga, gde glavni likovi serije upravo predstavljaju njih dvojicu.

Tematika prati grupu učenika osnovne škole koji se nalaze na pragu samospoznaje. Glavni likovi su Nik Brč (Nik Krol) i Endru Glauberman (Džon Mulejni), koji iz epizode u epizodu zajedno sa drugarima iz škole pokušavaju da se snađu u periodu sazrevanja, što postaje mnogo teže onog momenta kada uđu u pubertet. Iako se od samog spomena adolescencije mnogima izvrne želudac, ova priča postaje samo još gora i nelagodinija: u njihovom svetu, deca u pubertetu imaju svoja hormonska čudovišta, u formi prekomerno seksualizovanih bića koja ih „savetuju“. Pored njih, u ovoj neumesnoj realnosti je komunikaciju moguće ostvariti i sa raznim bićima, personifikovanim predmetima i duhovima poznatih pevača  koji neretko nude korisne, ali i zbunjujuće savete na razne teme. Sklopljene u tok ove priče su animacije, urađene na način koji potkrepljuje bizarnost – likovi su smešni ali i nekako rogobatni, sa velikim glavama, pubertetskim brčićima, čudnim facama i glasovima, što samo povećava utisak humora. Pomisao neku čudnovatu i pomalo nakaznu dečicu koja se kao suočavaju sa prelaskom u „svet odraslih“ je dovoljno interesantna stavka sama po sebi, međutim sled komplikacija i način na koji likovi razmišljaju o određenim temama čini ovu seriju veoma savremenom i osvešćenom, uprkos širokom dijapazonu izrečenih prostakluka.

Nik i Endru su najbolji drugari otkad znaju jedan za drugog. Jedan je izrastao brzo, roditelji mu depiliraju brkove i optužuju ga da je perverznjak, dok drugi progresivno postaje nesiguriji po pitanju svog tela, ali i ličnosti jer jedini nije krenuo da raste. Kada se u priču uključi Moris (opet Nik Krol, koji glas daje velikom broju likova i pojava u ovoj seriji), hormonsko čudovište koje je odgovorno za praćenje neiscrpnih seksualnih težnji u najneprikladnijim momentima, sve postaje još bizarnije. Hormonskih čudovišta ima mnogo, svako je odgovorno za po nekoliko dece sa kojima komunicira i žive u alternativnoj dimenzijij gde razne kreature upravljaju tokom različitih životnih faza čoveka. Te se, u formi spopadanja, pojavljuje i Koni (Maja Rudolf, koja je za ovu ulogu dobila Emi nagradu) – žensko čudovište koje iz dijametralno različite tačke gledišta pristupa istim problemima.

Koni, Nik i Emdru

Koni (Maja Rudolf), Nik (Nik Krol) i Endru (Džon Mulejni)

Kao jedan od potencijalnih vodećih principa ove sezone izdvaja se sveprisutan odnos sa okolinom, uticaj koja ista vrši na te mlade ljude i njihove želje da utiču na svoja delanja kako bi je zadovoljili. Kreatori ovoga puta više akcentuju živote sporednih likova, kao i njihove interne borbe – sa ciljem predstavljanja problema poput rasnog identiteta, veze, „izlaženja iz ormara“, pojma pristanka i vlasništva nad sopstvenim telom,  anksioznosti, depresije, ali i posledica života u disfunkcionalnoj porodici. Svaki od likova je presmešna enciklopedija sam za sebe, valja se pitati po kome su rađeni i šta su konzumirali oni koji su ih raspisivali – nekako, istovremeno simbolišu skup naizgled nebuloznih karakteristika i smisla, pravdajući svoje postupke i mišljenja na logičan način  (poput, na primer, Džeja koji je mali seksualno preopterećen mađioničar koji je vaspitno, a i higijenski zapušten, ili Misi, meleskinje koja se prvi put upoznaje sa svojom crnačkom kulturom, trudeći se da se izbori sa mnogobrojnim nametnutim verzijama sebe – odnosno da ih poubija). Interesanto je istaći da je glumica Dženi Slejt, koja je od 2017. godine davala glas afroameričkoj junakinji Misi Forman – Grinvold, odlučila da nakon tri godine odstupi od svoje uloge, smatrajući da kao belkinja nema prava niti sposobnosti da istoj pristupi autentično.

Misi Forman – Grinvold (Dženi Slejt – do sada)

Prvi susreti sa menstruacijom, hormonskim nagonima, seksualnim orijentacijama i ljubavi su samo neki od problema u odnosu na koje zbunjeni adolescenti moraju da se formiraju uz svoje čudovišne mentore, tražeći smisao i prihvaćenost. Iako pojam odrastanja u filmovima i serijama nije ništa novo, ono što Big Mouth izdvaja jesu jako interesantni i nesvakidašnji likovi, događaji i percepcija stvari kroz koje je prošao svako dok je odrastao. Time se postiže momenat univerzalnog, u smislu da apsolutno svako može da se poistoveti sa samom tematikom serije, ali se otvara nova urnebesna tačka iz koje se ovi jezivi životni periodi posmatraju.

Takođe, jedna od karakterističnih komponenti ove serije, koja je zastupljena još od početka njenog postojanja, jesu takozvane kabare epizode – koristeći se ekstravagantnim koreografijama, muzikom i likovima poput duha Fredija Merkjurija ili Djuk Velingtona, peva o stvarima koje normalno nemaju tendenciju ni da budu spomenute. Verovatno sa ciljem destigmatizacije određene vrste sadržaja ili tema koje su, čudnog li čuda, neprisutne u životima mladih ljudi, ove epizode zaista pružaju kvalitetnu zabavu i smeh na stvari na koje niko ne bi trebalo da se smeje (najbolja kombinacija).

Džesi Glejzer (Džesi Klajn), sa otelotvorenjem depresije (mačka) i anksioznosti (komarac)

Problematizacija tema koje nimalo nisu naivne koristeći se fenomenalnim humorom (koji definitvno nije za svakoga), zajedno sa fenomenalnom glumačkom postavom i uvek relevantnim i univerzalnim pitanjima su samo neki od razloga uspeha i visokih ocena ove serije. Ako ništa, ima sposobnost da mentalno i duševno vrati u taj dalek i mračan period života, pun nesigurnosti i gnušanja, da bismo barem bili zahvalni – em što se isti završio, em što ga nismo proživljavali kao likovi ove serije.

Fotografije: Netflix, IMDB

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Preporučeni tekstovi

Iskustvo: Posao 2.3

Iskustvo: Posao 2.3

Account manager with English, treći dan obuke. Decembar, 2020. Prethodno iskustvo: prva dva dana obuke

Iskustvo: Posao 2.2

Iskustvo: Posao 2.2

Account manager with English, treći dan obuke. Decembar, 2020. Prethodno iskustvo: prva dva dana obuke