STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com

Oblakoder merch   |    Newsletter    |    Patreon   |   Antifejk

Događaj – film koji govori u ime svih žena

Kako izgleda ilegalan abortus u Francuskoj 1963. godine iliti kako nastaje doživotna trauma jedne žene

16. June 2022

Poslušaj audio verziju ovog teksta:

Postoje filmovi koji su remek-dela i za koja će vam kritičari do detalja objasniti šta je to što ih tu pozicionira. Postoje i oni koji govore o bitnim društvenim temama, za koje će, opet, neki, možda ne svi, reći da su „zajahali na talasu’’ dobre angažovane teme koja će da pokupi prestižne nagrade samo zato što je neoliberalni poredak odlučio da to ove godine stavi u prvi plan. Postoje, sigurno, i oni treći, koji kombinuju oba, pa su potpuni dobitak. U ovom tekstu, ne znam o kakvom je filmu reč. Ono što je ovde bitno je da priča priču jedne mlade žene, zarobljene u patrijarhalnom konzervativnom društvu i da govori o kontroverznoj reči – abortusu.

Tema abortusa nije ništa epohalno što se desilo, kada govorimo bilo o filmu, bilo o književnosti. Film Događaj ( franc. L’événement) francuske rediteljke Audrey Divan je upravo adaptacija istoimenog romana spisteljice Annie Ernaux. Ovo ostvarenje i jeste pokupilo prestižnu nagradu – Zlatnog lava na prošlogodišnjem festivalu u Veneciji, a prikazan je i na ovogodišnjem FEST-u.  Ipak, procenjivanje umetničke vrednosti ostavljamo filmskim kritičarima.

Annie

Radnja filma smeštena je u Francusku 1963. godine u vreme kada je abortus bio ilegalan (što je i dalje slučaj sa nekim državama) i prati mladu dvadeset trogodišnju studentkinju književnosti Annie koja saznaje da je trudna. Iz želje da završi studije i smatrajući da je premlada kako bi rodila dete, Annie želi da abortira, znajući da je to protivzakonito. Sama knjiga predstavlja spisateljicin zapis ili, bolje reći, dnevnik koji beleži njeno autobiografsko iskustvo i traumu iz mladosti, te i sama junakinja nosi njeno ime. Rediteljka Audrey Divan je, komentarišući nastanak i ideju za adaptaciju, izjavila kako je i film Happening nastao nakon što je i sama prošla kroz iskustvo abortusa, a potom želela da sazna više o toj temi, nakon čega joj je bliska prijateljica preporučila gorepomenuti roman. 

Prateći Annie na filmu, rediteljka nam priča priču iz njenog ugla, pokušavajući da nas „stavi u njene cipele’’ i pokaže kroz šta sve prolazi jedna mlada žena suočena sa pravnim sistemom Francuske u tom trenutku, koji i te kako nije naklonjen ženama. Ipak, rediteljka, iako podređuje radnju centralnoj temi abortusa, ne izostavlja i neke ključne stvari prisutne u životima svih likova koji se pojavljuju, a to su – žudnja, zadovoljstvo i strast, koji su najviše prikazani kroz razgovore o seksualnosti.

Annie

Kroz film, u nekoliko navrata susrećemo se i sa dva doktora – prvi koji Annie saoštava da je trudna i govori da se prosto pomiri sa tom činjenicom i prihvati situaciju takvom kakva je ili će završiti u zatvoru i drugi koji želi da joj pokaže da je ona najveće hodajuće smeće, a abortus zlo, ali da se on sažaljeva na nju, te joj daje injekcije koje će „vratiti njenu menstruaciju’’, za koje će se kasnije otkriti da zapravo jačaju embrion. Pored još nekoliko muških likova, koji nam prikazuju kako izgleda biti muškarac vaspitavan u patrijarhalnom sistemu, doktori su tu da nam pokažu kako izgleda otelotvorenje istog.

Uprkos različitim reakcijama ženskih likova sa kojima Annie intereaguje, ne može se ne primetiti da njihovo saučesništvo, kritike, saveti imaju određenu dozu razumevanja i empatije u sebi, pa čak i onda kada je Hélène i Brigitte, njene dve najbolje drugarice, iz straha ostave potpuno samu. U njihovim pogledima, gestikulaciji, ali i kasnijem raspletu te situacije krije se sva kompleksnost ženskih prijateljstava – sa svim svojim lepim i ružnim stranama. Verovatno je to i odgovor na pitanje zašto je, možda, ovakav film mogla da režira isključivo žena i ovakav roman napiše isključivo spisateljica.

Hélène, Brigitte i Annie

Kao konačno rešenje za njen problem pojavljuje se izvesna Lisa, koja je i sama prošla kroz iskustvo ilegalnog abortusa, te solidarno želi da pomogne, iako je ne poznaje. Ona Annie daje adresu žene koja će uraditi zahvat, upozoravajući je da, ako ima sreće, neće završiti u bolnici, a ako, pak, nema, onda je samo pitanje dobre volje da li će doktor napisati da je u pitanju pobačaj ili abortus, što automatski znači odlazak u zatvor. Tada Annie odlazi u sumnjivi kraj, gde joj vrata na poslednjem spratu zgrade otvara žena koja će postati ili njen Isus spasitelj ili Pontije Pilat.

Različiti filmski kritičari (što vrlo eksplicitno – nisam) mogu da diskutuju o kvalitetu ovog filma, da li su scenografija i kostimi dovoljno autentični za šezdesete godine i koliko su prethodna rediteljkina ostvarenja bolja ili lošija od ovog. Taj posao i prepuštam njima. Za mene, važnost ovog filma leži u rediteljkinom uspehu da ispriča priču jedne mlade žene u čijem iskustvu leže priče još milion žena širom sveta. Da onda kada se glavna junakinja zgrči i savija od bola, pomislim kako sigurno negde na svetu neka žena trenutno to proživljava. Sigurno negde sada u nekom ćumezu čeka i moli se za uspeh jednog potpuno nebezbednog zahvata. A o svemu tome odlučuje neko treći ko misli da polaže pravo na žensko telo i da je dovoljno moćan da stavi tapiju na nečiji život ili slobodu. To je isti taj čiji će pobačaj ili abortus odrediti tok nečijeg života. Sa druge strane, neko će pomisliti kako je naravoučenije filma da smo srećne što je abortus sada barem legalan i bezbedan u većini sveta. To je tačno i srećne smo. Ipak, ne zaboravimo da brzim koracima idemo napred u prošlost, pa ono što je izboreno i osvojeno, nije zauvek takvo. Film Događaj pokazuje nam upravo jednu traumu koja je obeležila milione žena, ali nam je tu i kao podsetnik da govorimo, dok svaka od nas nije slobodna da to učini – sama, sa potpunom autonomijom svog glasa i svog tela.

Preporučeni tekstovi

Mala preterivanja: Vakuum

Mala preterivanja: Vakuum

Kao da smo zaboravili na pravo na predah, koje se može ostvariti bilo gde, pa i u naizgled dosadnim trenucima koje bismo preskočili, kao što je gužva u saobraćaju

Da li smo mi odraz svoje rodne zemlje?

Da li smo mi odraz svoje rodne zemlje?

Na ovo razmišljanje me je naveo slučajni susret sa jednom Austrijankom, koja mi nije bila baš najdraža osoba – možda malo nepravedno, ali razloge ne bih da otkrivam

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *