Iskra: Tetoviranje je odličan kreativni izraz

Iz ugla mlade tattoo umetnice o inspiraciji, tattoo industriji i njenim iskustvima

30. January 2021

Kao ljubiteljka alternativnog stila od malih nogu, Natalija Palurović, poznatija kao Iskra (@iskra_zauvek_tattoo) na Instagram-u, se pronašla u svetu tattoo arta tokom studija u Novom Sadu na Akademiji Umetnosti. Pre nego što je počela sa radom u Kobradeluks Studiju u Beogradu, tetovirala je u Novom Sadu i po Evropi (Berlin, Lisabon, Zagreb, Prag, Brisel…). Bavi se tetoviranjem, ilustracijom, tkanjem tepiha i (možda) uskoro grnčarijom, kako i sama kaže, ne želi nikada sebe da limitira kada je stvaranje u pitanju. Svoje živopisne radove i ilustracije deli na svom Instagram profilu.

Sa Iskrom smo razgovarali o njenim počecima, inspiracijama, stilu i tehnikama, ali i o tattoo industriji i njenim ličnim iskustvima.

Koliko dugo se baviš tetoviranjem i šta je dovelo do toga da počneš da se baviš time?

Iskra: Definitivno sam bila zainteresovana za tetovaže od samog početka, kao neko ko voli taj neki alternativni stil. To me je zanimalo, ali nisam znala da li želim time da se bavim, dok nisam shvatila da se neki moji crteži sviđaju drugim ljudima i dok me nisu pitali da li bi mogli možda da odnesu kod nekog drugog i istetoviraju. Prvi put sam samu sebe probala da istetoviram sa iglom i mastilom i videla sam da mi se to svidelo. Bio mi je jako interesantan taj proces, koji sam prolazila otkrivajući sebe – malo je nekako autodestruktivan, ali sa jako dobrim kreativnim ishodom. Nakon toga sam probala da istetoviram par prijatelja, tom istom stick and poke tehnikom. Mislim da sam se odmah zakačila i u glavi mi je bilo: „To je to. To hoću da radim.“ Tada sam još uvek studirala, imala sam 21. ili 22. godine, znači neka druga ili treća godina faksa.

Šta za tebe predstavlja tetoviranje?

Zavisi kako gledaš. Meni kao tetovažeru, tetoviranje je jedan odličan kreativni autlet. Imponuje mi zato što nije isto kao kada radiš ilustraciju ili dizajn za nekoga. Nekome se to dovoljno sviđa da bi to stavio na svoju kožu. Hrani mi ego, govori mi da sam ja stvarno dovoljno dobar umetnik ako je neko izabrao da to nosi zauvek. Kao osobi koja se tetovira, kao što sam rekla i ranije – za mene je destruktivni proces sa kreativnim ishodom. Iz ugla kolekcionara – sad imam veliku kolekciju i želim ih još, i još, i još. Mislim da su one zauvek bile tu, samo su čekale da izbiju na površinu. Sve mi mnogo znače, iako ni jednu nisam tražila da bude nekako specifično nacrtana. Ali bez obzira što su izabrane tako spontano, svaka je kao da sam znala da ću želeti baš takvu tetovažu.

Baviš se klasičnim crtanjem, animacijom, i pravljenjem tepiha pored tetoviranje. Odakle je proizišla strast prema svim ovim vidovima stvaranja?

Iskreno, ne znam, ali valjda iz detinjstva. Svašta mi je bilo interesantno da pravim, i plastelin i crtanje flomasterima i olovkama… Imala sam sreće da su mi roditelji dali gomilu nekih medijuma da se pozabavim i poigram njima. To mi je bilo super, mislim da sam zato mislila da će Novi likovni mediji biti dobar smer za mene, ali ispalo je da nisu. Ali defintivno je i to uticalo na mene i šta ću raditi, ostala mi je ta potreba da sve probam. Trenutno me na primer jako zanima grnčarija. A probala bih 100 stvari, nikada se ne bih limitirala. Bitno mi je da mogu da radim nešto sa rukama i da mogu posle da vidim taj proizvod na kraju.

Odakle crpiš inspiraciju?

Mislim da imam najbolje radove kada sam najtužnija, tada crpim inspiraciju iz neke svoje kolotečini u glavi. A definitvno me najviše inspirišu drugi ljudi, reči drugih ljudi, neka nadahnujuća misao koja potiče od nekog drugog. Nekad se desi da ja možda nisam dovoljno kreativna da smislim nešto i ako slušam muziku, gledam film ili čujem nešto – pokušaću to da realizujem na svoj neki način.

Koje te žene iz industrije najviše inspirišu?

Pretežno me žene i inspirišu – moje koleginice iz Studija, devojke sa kojima sam radila u Evropi, gomilu devojaka sa kojima bih volela da radim i da imam njihove tetovaže. Trenutno sam fascinirana Chad VanGaalen-om, on je kanadski muzičar i ilustrator. On ne radi dugo i nije neki poznati umetnik, ali sam opčinjena njime toliko da sam pogledala apsolutno sve što je nacrtao ili napravio. Ima pregršt ljudi koje pratim, danas se lako povežeš sa ljudima preko društvenih mreža. Na tom Instagram-u svake nedelje pronađem nekog novog i to je super. Jedna od retkih pozitivnih stvari sa društvenim mrežama je što stvarno vidimo puno mladih umetnika se jako dobrim i interesantnim stilovima.

Da li je to što si žena u ovoj industriji imalo uticaj na tvoj rad i karijeru?

Imalo je puno uticaja i negativnih i pozitivnih, a i ti „pozitivni“ su većinski u stvari negativni. Negativan uticaj je to što u bilo kakvom poslu i alternativnom životu – da li je to muzika, pank scena, aktivizam, tatoo umetnost – ljudi se uvek postave kao da zapravo ne znam ništa o tome i da se foliram. Bilo je teško zato što sam uvek morala da se dokazujem više nego neki dečko kako bih bila shvaćena ozbiljno. Pozitivno je to što kao ženski tattoo artist privlačim pažnju, a negativan aspekt toga jeste što sam prosto isfetižizirana. Ono što je zaista super je što sam uspela da pružim i stvorim osećaj sigurnosti za dosta devojaka, queer prijatelja i mušterija.

Da li je to što si žena u ovoj industriji imalo uticaj na tvoj rad i karijeru?

Imalo je puno uticaja i negativnih i pozitivnih, a i ti „pozitivni“ su većinski u stvari negativni. Negativan uticaj je to što u bilo kakvom poslu i alternativnom životu – da li je to muzika, pank scena, aktivizam, tatoo umetnost – ljudi se uvek postave kao da zapravo ne znam ništa o tome i da se foliram. Bilo je teško zato što sam uvek morala da se dokazujem više nego neki dečko kako bih bila shvaćena ozbiljno. Pozitivno je to što kao ženski tattoo artist privlačim pažnju, a negativan aspekt toga jeste što sam prosto isfetižizirana. Ono što je zaista super je što sam uspela da pružim i stvorim osećaj sigurnosti za dosta devojaka, queer prijatelja i mušterija.

Tvoj stil tetoviranja se više bazira na modernom dizajnu, nego na tradicionalnom. Kako bi ga ti opisala?

Stalno prolazim kroz faze cleanse-a u svom stilu. I ako sada nisam veliki fan svog stila, prosto ne smatram da sam to baš ja. Svoj stil bih opisala kao neku naivu, nešto eklektički, quirky, što šarenije to bolje. Definitivno više vučem inspiraciju za stil iz ilustracije, nego samog tattoo arta, za razliku od većine mojih kolega. Zato i većinski pratim ilustratore i iz njih crpim inspiraciju.

Koje tehnike ti koristiš i koliko su se promenile od kada si ti počela da tetoviraš?

Tehnika je uvek ista, osim mog početnog perioda kada sam radila stick and poke, međutim ne mogu to da svrstam u neki ključan period mog posla. Jedino što sam promenila, jeste način na koji naglašavam neke površine i boje. Mislim da sam danas više okrenuta teksturi i liniji, nego konkretnom bojenju površina, što potiče iz old school načina tetoviranja.

Kako pristupaš dizajniranju naručenih tetovaža?

Zavisi od toga šta mi traže, da li je u pitanju nešto što nije ili jeste moj stil. Ako nije moj stil, tome pristupam onako kako mogu, sve zavisi od mojih mogućnosti. Proces je takav da mi kažu šta žele, uplate depozit, pa nakon uplate crtam i šaljem skice dokle god se njima ne svidi. Korigovaću dizajn dok to ne postane nešto što se njima sviđa. Ako je u pitanju moj fazon, onda tu imam više slobode i retko se dešava da mi vraćaju skicu.

Šta najviše voliš da tetoviraš?

Najviše volim da tetoviram floralne motive, ali volim kada ima nečeg ružnog u njima. Flora i fauna u nekoj fazi degradacije. Takođe volim da tetoviram žensku figuru, i razne oblike i teksture.

Da li postoji neki tip tetovaže ili situacija u kojoj odbijaš?

Odbijam da tetoviram tuđe radove, osim ako mušterija ima dozvolu od umetnika da ja istetoviram njihov rad. Takođe ne ponavljam tetovaže i moje stare radove. Nikako ne tetoviram religijske motive, kao i realizam. I ne tetoviram intimne delove tela.

Šta smatraš da je dovelo do popularizacije tetovaža, da pređe iz tabu u nešto uobičajeno?

Internet definitvno, a možda i najviše Justin Bieber. Stvarno sam zahvalna tome, jer to znači da mogu da radim i da se bavim poslom kojim volim. Internet je ovde samo medijum širenja te ideje slobode i telesne autonomije. Dugo smo to čekali. Mislim da je do te konkretne opuštenosti dovelo nešto što je u nama čekalo da se konačno pokaže. Želimo slobodu.

Koliko su javne ličnosti doprinele popularnosti tetoviranja? I da li su možda doveli do toga da kod nas to postane trend?

Da. Za svaku deceniju imamo grupu poznatih, na primer David Beckham je tako obeležio neke prošle decenije. I danas javne ličnosti, Lil’ Wayne, Lil’ Peep, Lil’ Nasty... Svi oni imaju uticaj, što je problematično, jer sve te poznate (Ariana Grande, Rihanna, Justin Bieber) ličnosti imaju užasno urađene tetovaže. A potpuno mi je neverovatno da oni sa svim svojim milionima imaju tako loše tetovaže. I onda klinci koji ih prate i ugledaju se na njih vide to i misle da je to primer kako jedna tetovaža treba da izgleda. A isto je i sa našim poznatim ličnostima. I ako su popularizovali tetovaže, isto su ih tako i uništili.

Da li imaš neko nezaboravno iskustvo tetoviranja?

Imam ih mnogo, ali ne toliko tokom samog tetoviranja koliko u komunikaciji pre tetoviranja. Jedno od tih iskustava je bilo sa jednom devojkom koja mi je pisala na Instagramu i zamolila sam je da mi se javi na mejl. Ona mi je na to odgovorila: „Ali mi se ne poznajemo dovoljno.” I onda mi je tek posle u glavi kliknulo: „Pa ona ima 18 godina, ona je jedino mejl koristila kako bi napravila Instagram”. Onda sam shvatila da je ona verovatno mislila da će tako podeliti sa mnom neke lične informacije. Još jedna situacija je tokom moje prve godine tetoviranja kada sam malo naplaćivala tetovaže. Jedna devojka mi je tražila nimalo malo tetovažu, za koju sam ja tražila 30 eura, a ona mi je rekla da može za te pare da kupi košulju u Zari. Eto, više su mi nezaboravna iskustva, neke neprijatne situacije ili momenti.

Autorka teksta: Iva Sopta

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Preporučeni tekstovi