Jutjub – od platforme za gledanje videa do novog načina informisanja

Otvaranje paketa, saveti za stil, vlogovi na razne teme, reklame, političke kampanje, snimci kućnih ljubimaca i ljudi čiji je karijerni poziv da jedu pred kamerama - Jutjub ima sve
Autor/ka Mila Miljković

2. November 2020

Krajem 2005. godine, kada je Jutjub bio star svega nekoliko meseci, jedan od njegovih osnivača objavio je informaciju da korisnici ove veb stranice na mesečnoj bazi konzumiraju ekvivalent čitave Blokbaster prodavnice, a danas se na dnevnoj bazi otpremljuje nekoliko stotina sati video sadržaja. Petnaest godina kasnije, Jutjub je promenio svet. Evolucija od obične stranice za video snimke gde su ljudi otpremali spontane videe snimane „na pravom mestu u pravo vreme“, do platforme koja je izmenila tok usvajanja tehnologije i konzumiranja sadržaja, gde postoje korisnici koji svoj život posvećuju stvaranju i otpremljivanju videa, kao rezultat daje veliki spektar vrsta i podvrsta video materjala – čineći Jutjub jednom od najrasprostranjenijih platformi na Internetu. Za većinu nas, predstavio je prvu tačku kontakta sa uputstvima, novim informacijama, ali i (ne)kvalitetnim ubijanjem vremena, a uspeo je i da na razne načine, oblikuje popularnu kulturu.

Nastanak i početni razvoj

Jutjub je američka onlajn platforma za deljenje videa, osnovana u februaru 2005. godine od strane Čeda Harlija, Stiv Čena i Džaved Karima, koji kao inicijalnu inspiraciju za nastanak u mnogobrojnim intervjuima navode incident sa garderobom na nastupu Dženet Džekson tokom Super Bowl-a 2004. godine, kao i cunami koji je iste godine zadesio Indiju – video materijal tih događaja nije mogao nigde da se nađe, što je kreatore ubedilo da je postojanje platforme za deljenje videa onlajn neophodno.

Prvi video ikada objavljen na Jutjubu jeste snimak pod imenom „Ja u zoološkom vrtu“, na kojem se pojavljuje Karim ispred slonova u zoološkom vrtu, u San Dijegu.  Za samo mesec dana postojanja, Jutjub je počeo da generiše prosek od trideset hiljada pregleda na dnevnom nivou. Iako sam početak  nije bio preterano artikulisan i informativan, njegov uticaj je izmenio način funkcionisanja velikog broja ljudi. Godinu dana po osnivanju, Jutjub je kupljen od strane Gugla, za nešto više od jedne i po milijarde dolara. Od tada, platforma počinje progresivno da raste – čemu je doprinela pojava pametnih telefona sa pristupom Internetu, čineći Jutjub drugim najposećenijim sajtom i najvećim pretraživačem na Internetu, posle svog vlasnika.

„Ja u zoološkom vrtu“, prvi video ikada okačen na Jutjub

Zašto nam, i koliko, Jutjub znači?

„Charlie bit my finger“, jedan od prvih viralnih videa

Ova petnaestogodišnja veb adresa je iz temelja promenila naše poimanje zabave i animacije – ali, pre svega, način na koji doživljavamo medije i informisanje. Međutim, pitanje je da li je (i koliko) dostupnost svega dobra, koliko vremena neko uopšte provodi na ovoj platformi, i da li je ovaj sajt nešto više od napadnih reklama i algoritma koji ti konstantno preporučuje videe nekog lika u Amazoniji koji pravi sojenice u džungli? Svedoci smo kulture koja se brzo menja (i na čiji tok donekle možemo da utičemo sami), te filtriranje sadržaja i ograničavanje vremena provedenog sa uređajem u rukama čini se predstavlja jednu od odgovornosti čoveka savremenog sveta. Prateći rasteću popularnost i uticaj Jutjuba kroz godine, moglo bi se reći da je u pitanju jedan od faktora koji oblikuje društvo i popularnu kulturu.

Šta je sve dostupno na Jutjubu i ko su aktivni korisnici?

Opšte je poznata činjenica da, poput samog Interneta, Jutjub raspolaže veoma širokim obimom raznolikog originalnog sadržaja, koji već petnaest godina privlači legije obožavalaca. Zvanične klasifikacije kreću se od muzike, vesti, sporta, politike, lepote, video-igrica i komedije. Međutim, virtuelni etar se vremenom širi, na način na koji originalne kategorije ponekad ne uspevaju da isprate, tako da se sada na ovom sajtu može naći gotovo sve – od instrukcija za lepljenje pločica do kompletnog stvaralačkog opusa nekog indi benda iz osamdesetih. Nije teško odgovoriti na pitanje zašto Jutjub ima dve milijarde redovnih korisnika mesečno, i kako je moguće da se na dnevnoj bazi okači oko petsto sati video sadržaja na samu platformu. 

Kao prva mejnstrim platforma koja je (slučajno ili namerno) uspela da postavi nove obrazovne i medijske okvire, promoviše demokratiju i slobodu govora, Jutjub je mesto gde apsolutno svako ima mogućnost da besplatno otpremi razne vrste sadržaja i da, uz malo sreće, dosegne veliki broj pregleda i pratilaca – nevezano da li je političar, aktivista, terorista, multinacionalna kompanija, tinejdžerka koja je dobila kameru ili vlasnik mačke u šašavom kostimu. Međutim, za ovih petnaest godina postojanja, dolazilo je do izbijanja kontroverzi velikih razmera koje su u pitanje dovele dostupan sadržaj, strogoću smernica za smanjenje zloupotreba i činjenicu da videe sme da kači bilo ko, imajući u vidu da 81% ljudi između 15 i 25 godina redovno i aktivno koristi Jutjub.

Uprkos ograničenjima i njihovim izmenama, suočavanje sa kritikama na ovu temu je čest problem, ali neizmeran uticaj ove platforme je van svake diskusije. Vaganje između dobrih i loših karakteristika ove medijske platforme je opravdano, ali ono što Jutjub razlikuje od bilo čega drugog jeste velika rasprostranjenost i samim tim – veoma veliki izbor. Upravo na to ukazuje činjenica da se Jutjub koristi u devedeset i jednoj zemlji, na osamdeset jezika, čime se pokriva 90% Internet populacije. U pokušaju da se percipira količina sadržaja podeljenog u mali milion žanrova i činjenica da nekoliko milijardi ljudi redovno širi postojeće tržište, može se reći da je Jutjub najboji i najposećeniji medij, gde svako može naći nešto interesantno.

Ključni razlozi popularnosti

Uz Jutjub, velika produkcijska vrednost i kvalitet snimka nisu bili od presudnog značaja – barem ne na samom početku. Ono što predstavlja ključ jeste autentičnost, koja se po prvi put javlja van okvira na koje su gledaoci navikli od medija, filmova i kablovske televizije, i smatra se faktorom od presudnog značaja. Možda je jedan od razloga neshvatljive popularnosti ove platforme činjenica da korisnici vode ceo šou. Ponekad smo možda skloni povezivanju kreatora sa pokretačkom snagom Jutjuba, ali sam smisao postavljanja videa jeste u nadi da će isti dobiti preglede – uspeh određenog videa direktno je povezan sa onim što gledaoci žele da gledaju, lajkuju i dele. Na ovaj način, stvorena je veoma unosna industrija zabave, daleko gledanija od bilo kog televizijskog kanala.

Rađanje nove sorte poznatih ličnosti

Iako najveći procenat pregleda zauzimaju muzički spotovi (video sa najviše lajkova i pregleda je još uvek dobri stari Despacito), veliki broj individua i velikih produkcijskih kuća koristi Jutjub za rast svoje publike – što je vremenom izrodilo novu vrstu poznatih ličnosti, jutjubere. U svom prvobitnom obliku, „normalni“ i potpuno pristupačni simpatični ljudi koji mogu da zarade šestocifrenu platu, deleći svoje misli i hobije na ovoj mreži. Prve poznate ličnosti su počele da izviru putem viralnih videa, ali danas postoje u svakoj oblasti i žanru sadržaja. Od Džastin Bibera (koji je putem Jutjuba i otkriven sa dvanaest godina), do Zoele, one nadrndane mačke, svako može biti neko i nečiji uzor – zavisi koga pitaš.

Prateći rast platforme, ali i širenje jutjuberske profesije, dolazimo do tačke gde su neki kreatori poznatiji od „tradicionalnih“ poznatih ličnosti i tretirani kao idoli. Vremenom, to dovodi do nastanka čitavih zajednica fanova, koje od internet-poznatih ljudi prave zvezde dvadeset i prvog veka, što može da bude veoma rizično – u zavisnosti od vrednosti i sadržaja koji ta osoba promoviše. Formiranje zajedničkih interesa sa nepoznatim ljudima na Internetu je već dugo normala koja prati faze svakog novog talasa tinejdžera, trending liste i heštega. Ali, te iste zajednice mnogima predstavljaju utočište od sveta, mesto gde se osećaju prihvaćeno i imaju teme  za razgovor – nevezano za to da li je reč o komentaru ostavljenom ispod tutorijala za šminku, intervjuu, podkastu ili virtuelnom času novih akorda za gitaru. Otvaranje paketa pred kamerama, deljenje saveta za stil, vlogovi na razne teme, igranje video igrica, reklame, političke kampanje, snimci kućnih ljubimaca i ljudi čiji je karijerni poziv da jedu pred kamerama – Jutjub ima sve. Na dnevnoj bazi se pogleda više od milijarde sati sadržaja – što je više nego Netfliks i Fejsbuk zajedno, a prosečna seansa jednog Jutjub korisnika uglavnom traje više od četrdeset minuta.

Jutjub kroz aktivizam i edukaciju

Platforma je ustupljena i okidačima političkih promena, posebno u zemljama u kojima je sloboda govora ograničena ili pod kompromisom. Korišćen od strane sirijskih pobunjenika, ruskog pank benda ili beograđana tokom protesta  – predstavlja izvor informacija, ili povod da se neko zapita. Upravo u slobodi bilo koga da otpremljuje sadržaj leži aktivistička moć Jutjuba. Pružanje jedinstvenog prostora za kreativnost, umetnost i globalna pitanja može biti sredstvo za promenu. Bilo da se radi o određenim osobama ili organizacijama – razne vrste dokumentaraca, reportaža, snimaka sa lica mesta, intervjua i emisija koje ne postoje na televiziji nam daju uvid i pokazuju delove planete verodostojnije od mnogih časopisa i dokumentaraca.

Više od pola korisnika ove platforme koristi Jutjub sa ciljem nalaženja uputstva za stvari koje nikada ranije nisu radili. Najveći uspeh je ostvaren, moglo bi se reći, na polju učenja – sajt je zasićen satima sadržaja koji se bave ovom tematikom. U današnjem vremenu se može naći tutorijal za sve, ali i časovi, predavanja, lekcije, teorije, objašnjenja… Temelje u ovoj sferi stvaralaštva postavio je Salman Kan, koji je od objašnjavanja matematike u svojim videima došao do neprofitne organizacije koja se zalaže za pružanje „besplatnog, prvoklasnog obrazovanja za bilo koga, bilo gde“.

Počevši od odnosa prema medijma i načina percipiranja medija uopšte, preko političkih kampanji, jutjubera, bebe pande koja kija i svega između – Jutjub je izmenio način na koji konzumiramo sadržaje. Kao i svaka onlajn platforma, sa sobom povlači određene opasnosti koje uvek treba imati u vidu, međutim, već godinama ispunjava svoje osnovne ciljeve u vidu pružanja zabave, informisanja, obrazovanja i unapređuje tržište industrije zabave. Menja način na koji su mnogi socijalizovani, pruža dostupnost zamašne količine informacija, daje mogućnost za širenje vidika i okupljanje ljudi oko zajedničkog interesa – iako često ismevan kao razlog više da se bubuljičavi tinejdžeri povlače u dubine svojih soba i odbijaju kontakt sa spoljašnjim svetom.

Izvori za statistike i podatke: Wikipedia, Brandwatch.com

Iustracije: Pinterest

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Preporučeni tekstovi