Karma Geddonia: Ne živi se od drega, živi se za dreg

Lokalne dreg kraljice pripremaju poseban doček Nove godine u Kulturnom centru Grad kako bi proslavile početak nove, ali i kraj godine koja je za platformu Haus of KayGie, bila veoma značajna. Sa jednom od osnivačnica, Karmom Geddoniom, razgovarali smo o procesu ulaska u dreg, bezbednosti dreg performera, pitanjima identiteta, ovogodišnjoj regionalnoj turneji  i posebnim događajima Drag […]
Autor/ka Sara Arsenovic

21. December 2019

Lokalne dreg kraljice pripremaju poseban doček Nove godine u Kulturnom centru Grad kako bi proslavile početak nove, ali i kraj godine koja je za platformu Haus of KayGie, bila veoma značajna. Sa jednom od osnivačnica, Karmom Geddoniom, razgovarali smo o procesu ulaska u dreg, bezbednosti dreg performera, pitanjima identiteta, ovogodišnjoj regionalnoj turneji  i posebnim događajima Drag Up Your Life koje je Haus of KayGie nekoliko puta organizovala tokom godine. Bez šireg uvoda – dobrodošli u svet savremene srpske dreg umetnosti.

Opiši nam proces ulaska u dreg. Koliko se dugo pripremaš? Osmišljavaš i šiješ kostim? Koju šminku koristiš? Odakle nabavljaš perike? 

To je jedan emotivan i fizički iscrpljujući proces gde se na samom početku pred ogledalom opraštam od svoje brade, svakodnevnog Markovog samopouzdanja i kroz tročasovno šminkanje stvaram Karmino lice. Naravno, uvek postavim pitanje zašto ovo sebi radim, ali sreća, i dalje znam odgovor na to pitanje.

Kostime osmišljavam na osnovu onoga što imam i mogu sebi da priuštim u tom trenutku; često je to kombinacija odeće iz second hand shop-a na koju nadograđujem određene elemente zarad postizanja ekscentričnog dreg izgleda.

Šminka se kod nas u kućici KayGie kreće od kineskih proizvoda do najpopularnijih brendova šminke. Često neki od najboljih brendova ne mogu da pripomognu u transformaciji koliko mogu neki od jeftinih nebrendiranih proizvoda. Obično su uz nas SugarPill karmini, Krayolan puderi, Jeffree Star palete senki i Nyx proizvodi.

Trenutno smo u saradnji sa jednom jedinom prodavnicom kvalitetnih periki u Beogradu, ali često naručujemo perike iz WebsterWigs prodavnice u Mančesteru.

A koliko dugo pripremaš nastup? Kako biraš pesmu/e uz koje nastupaš? 

Ne postoji određeni vremenski period koji mogu da zaokružim kada je priprema performansa u pitanju. Mogu ti reći da ideje dolaze u kasnim noćnim satima dok uopšte ne razmišljam o samom konceptu nastupa, ali najbitnije je uvek motivacija za taj nastup, tj. ideja koja se nalazi iza tog koncepta.

Obično postoje poruke i stavovi koje želim da iskažem u svojim nastupima, figure i stil koji me motivišu da Karmu spojim sa tim i vidim kako mogu to izvesti u njenom stilu, sadržavajući opet autentičnost svog rada. U tom smislu, koncept je taj koji određuje i pesmu, i izgled, kao i način na koji će se taj nastup izgraditi. Najzabavniji deo svega toga jeste istraživanje i kreativni proces pripreme i izgradnje kostima i koncepta.

Pokušaj da nam uporediš svoj prvi nastup i najskoriji.

Moj prvi nastup je ciljao da natera publiku da izgovore „yas“, „werk, kween“ i ostale poznate fraze iz dreg sveta, dok moj najskoriji nastup kao Đavolica je bio komično-tragičnog karaktera jer sam želela da miksujem taj bes koji se oseća kada si prevaren i kako bi taj muškarac kod Karme završio, hint – uvek mrtav. (smeh)

Prvi nastup je izazivao znatno mnogo treme i straha prema sceni, dok je najskoriji nastup previše kratko trajao za scenu. U prvom nastupu nisam znala ni ko sam ni šta želim da postignem, samo sam znala da želim da radim dreg, dok najskoriji nastup je predstavljanje jedne od svojih umetničkih ideja.

Ko je Karma Geddonia? Kako si izgradila njen identitet? Čini se kao da mnoge beogradske dreg kraljice imaju svoje stilske odlike ili se makar trude. Koje su Karmine odlike? 

Ona je jedna neodoljivo kompleksna figura koja crpi svoju motivaciju od snažnih i besnih ženskih figura današnjeg vremena. Ne mogu reći da smo se na početku odmah upoznali ona i ja, ali da je naša saradnja i istraživanje ove umetnosti dovelo do toga da se sporazumemo i zajedno stojimo iza njenog lika.

Mogu reći da njen identitet je parcijalno izgrađen od onih radikalnih feminističkih glasova i postfeminističkih figura koje su uvek bile sposobne da glasno i jasno odgovore na grozne uslove u koje ih ovo društvo postavlja. U tom smislu, Karma je snažna ženska figura koja sebi dozvoljava da bude besna i ranjiva u istom trenutku, karakter koji sebi dozvoljava da govori šta želi i da se oseća kako želi. Danas živimo u jednom podeljenu svetu gde se dečacima rugaju što pokazuju ranjivost i emocije, a devojčice se i dalje tretiraju kao nesposobnije i manje vredne, dok je očigledno i vidno da je u pitanju obrnuta situacija. Iz tog razloga, Karmin identitet je izgrađen kao bunt, otpor svim ovim binarnim rodnim pravilima, pojačavajući žensku snagu i štiteći jednog relativno anksioznog dečaka koji stoji iza nje. Karma je tu da štiti Marka, a ne Marko Karmu. 

Iako često povezujem Karmine odlike sa figurama koje su je inspirisale, u poslednje vreme počinjem da razumem da je ona mnogo više od toga, šta više poprilično sam bio iznenađen kada sam sa velikom lakoćom prihvatio da je ona „porodičan“ čovek, misleći na to da čitavu ovu avanturu ne bih mogao da zamislim bez ove jedne (dis)funkcionalne ekipe koja je tu da mi kaže da se saberem ili pak da je u redu da se osećam tako kako se osećam. U ostalom, ona je sad već jedna ozbiljna poslovna čuvarka ovog podzemlja u kojem moji prijatelji-kolege dišu i cirkulišu zajedno sa mnom.

A gde se sreću Karma i Marko? Šta je Marko dao Karmi, a Karma Marku? 

Mislim da se srećemo u Vodoliji. (smeh) Iako Karma nije neko ko se izlaže svakodnevnom životu jer ona ipak vodi taj glamurozni noćni život po klubovima, ona je pak dosta uticala da se ja iole osećam sigurnije i da naučim da volim sebe.

Karma je dala Marku mnogo veći prostor za razumevanje sebe – s obzirom da ne možemo da pobegnemo od svog života, ponekad smo previše zatprani sobom i svojim problemima da ne vidimo dalje od sebe, ali kroz ovu umetnost i kreiranje Karme imao sam mogućnost da se distanciram od sebe na par sati i odmorim se od svega što me čeka svaki sledeći dan.

Ona mi pruža odmor i utehu, odnos sa najdivnijom publikom i ljudima sa kojima radim, a ja pokušavam da joj obezbedim sve one zamisli i kreacije koje će da nas približe i učine još sigurnijim u naš rad. Najzanimljiviji deo svega ovoga je to što sam ja već uveliko njen najveći fan i kako vreme prolazi moja ljubav prema njoj i ovoj umetnosti je sve veća.

Golden Orb

Osnovala si Haus of KayGie sa kraljicom Golden Orb. Zašto ste napravile kuću? Služili ona samo kao platforma ili ima još neku svrhu? Tokom ove godine u vašu kuću su ušle još tri kraljice.  

Krenuli smo sa idejom da želimo da se umrežimo sa ostalim dreg performerima i zajedno radimo na tome da se cela scena izgradi i poveća. Mislim da smo i to uspeli, vodivši ovu umetnost u razne nove vode i saradnje koje se nisu desile skoro. Ideja na kojoj smo zasnovali naš rad je potekla od ideje rizoma od teoretičara Deleza i Gatarija – rizom kao način mišljenja o drugačijem mapiranju stvarnosti, mreža koja se gradi kao koren đumbira, bez konkretnog početka i sa mnogo raznih krajeva.

KayGie je dreg kolektiv koji ima za cilj da pruži prostor za sve nas koji želimo da se osetimo malo drugačije, da iskusimo umetnost, komediju i tragediju u istom događaju. Svaki drag show je niz onih jeftinih uzbuđenja (cheap thrills), gde publika ima mogućnost da kroz sve dreg nastupe oseti tugu, radost, bes, uzbuđenje i raznorazne emocije koji je performer pripremio za njih.

Ta mala uzbuđenja su, čini mi se, novi formati današnjeg vremena – kratka, brza i jeftina radost. Ljudi kod nas mogu da osete rolerkoster emocija i sadržaja, diverzitet i raznolikost koja na jedan zanimljiv način daje ponešto za svakog ko je došao. Mislim da je to recept naših događaja.

U tom smislu, KayGie je i platforma svim queer mladim umetnicama i umetnicima koji žele da istraže sebe i testiraju svoje sposobnosti. Iz tog razloga smo i krenuli sa poznatim događajem pod nazivom Drag Up Your Life jer smo posle nekoliko naših nastupa razumeli koliko dreg može da pruži ne samo za tvoju dreg ličnost i karijeru, već i za tvoj svakodnevni život.

Drag Up Your Life je događaj na kojem se ljudi mogu prijaviti da iskuse čitavo dreg iskustvo. Mi ih šminkamo, sređujemo, oblačimo i pozajmljujemo sve svoje materijale (perika, štikle, odeća, šminka), a njihov je zadatak da osmisle svoju dreg personu i pripreme svoj dreg nastup. Na neki način, ovaj događaj te izaziva da u jednom kratkom periodu shvatiš šta te inspiriše, kakav je tvoj kreativni proces i koje su tvoje scensko-umetničke sposobnosti. Volim ovaj događaj i uvek je znatno teži od naših standardnih tematskih drag show događaja u Kc Gradu, ali ima doza sreće kod svih nas kada vidimo da se neko zaista potrudio i radio na tome da iznese najbolju verziju sebe.

Kelly with a C

Da, od aprila smo proširili kućicu pozvavši tri fantastične kraljice da nam se pridruže, jer smo već dugo radile sa njima i one su nam bile inspiracija na našoj sceni zbog toga što su se same trudile i radile u periodu kada je to bilo znatno teže. Svaka od njih je donela jedan dašak motivacije da radimo na sebi i usavršavamo se u onome u čemu se osećamo prijatno.

Lana Vee je bila jedna od prvih kraljica koja je od samog početka pokazivala veliki trud i rad na sebi i svojim performansima, pogotovo kada su kostimi u pitanju i izvođenje nastupa. Videlo se od samog početka da je motivisana i spremna da gradi svoju dreg personu i ovu umetnost.  To su nekako i osobine koje su inspirisale Golden Orb i mene da nastavimo da radimo na sebi. Dok nas je Lana konstatno vraćala na rad i trud, u Ditu smo se jednostavno od samog početka zaljubili jer je zabavna, prizemna i veoma simpatična, a i veoma profesionalna u onome što radi. Ona je sad već nacionalni simbol narodne nošnje kod nas, svidelo se to ljudima ili ne. Svaki članak koji izađe o narodnoj nošnji, naša mala Srbija se okrene njoj i krenu da joj dosađuju iznova i iznova. Dita von Bill je srpska zvezda sa nacionalnom frekvencijom. Što se tiče Ljubice Kafekuvarice, ona je žena iz naroda, poslovna, zabavna i komična i onda od svih nas poseduje taj talenat improvizacije koji uspešno maskira sve probleme koji nam se zadese tokom događaja. Ovo su performeri koji su od samog početka poštovali dreg umetnost od njenih korena, pa do njenih razvoja i uspona u Srbiji.

Sada trenutno smo ekipa od pet kraljica, ali to nikada nije pet, jer smo već neko vreme u zaljubljenom odnosu i sa Dekadencom, Asiom Gemini i Divom Big Heart. To su ljudi koji već neko vreme krase naše događaje, pružajući zanimljiv sadržaj i divnu saradnju.

Haus of KayGie je obišla region. Kako publika reaguje na vas? 

Veoma pozitivno i sa puno poštovanja za sve što radimo i koliko radimo. Već neko vreme neprestano izjavljujem zahvalnost na društvenim mrežama jer mislim da KayGie ima najdivniju publiku koju može jedna grupa mladih umetnika imati. To su inteligentni, brižni i divni ljudi koji su uvek tu da nam pruže podršku na svim našim događajima i gostujućim nastupima. Ne bismo mogli da postignemo trenutni uspeh i da dostignemo ovoliko priznanje da nije bilo svih tih ljudi koji neumorno staju uz nas svaki put i pružaju nam sve što kraljice zaslužuju – poštovanje, pažnju i podršku. Ja sam neizmerno zahvalna i neprestano ću se zahvaljivati zato što je taj odnos sa njima jedan veliki vetar u leđa.

Koliko se srpska dreg scena razlikuje u odnosu na regionalnu? Bile ste u Skoplju, Zagrebu, Sarajevu… 

Srpska dreg scena se razlikuje u odnosu na regionalnu  po broju kraljica; kod nas kraljice ne možeš da izbrojiš koliko nas ima, čitava jedna armija! Osim toga, mislim da smo najradniji u regionu. Dakle, osim Beograda koji na nedeljnom nivou ima neke dreg nastupe, sada smo već i u Novom Sadu na mesečnom nivou gde zajedno sa novosadskim kraljicama gradimo scenu i tamo. Poprilično zauzeta scena, rekla bih.

Koje su najveće zablude u vezi sa dreg kraljicama? 

Veliki deo ove kulture je povezan sa mainstream emisijom Rupaul’s Drag Race koja po samoj produkciji i čitavom rijaliti formatu promoviše određeni tip ponašanja dreg kraljica. U suštini često se misli da smo nadmene,  da imamo visoko mišljenje o sebi i da mislimo da smo najveće zvezde. Mogu vam reći da jedino što je sigurno je to da smo proveli 3h pred ogledalom, nekoliko nedelja za kostim i osmišljavanje performansa i da zaista imamo pravo da se osećamo ponosno na što smo pripremili i predstavili publici. Ne postoji nijedna zvezda u javnosti koja sve radi sama, već ima tim ljudi koji joj sređuju kosu, šminku, oblače je, dok mi sve radimo međusobno i sami uz dobru volju i motivaciju. Osim što sve radimo sami, mi takođe i sve plaćamo sami, i jedna od najvećih zabluda jeste i to što ljudi misle da je dreg jeftin.

Lana Vee

Da li je moguće razbiti zablude i predrasude u vezi sa dreg kraljicama? Čini se nemogućim na ovim prostorima. 

Nismo se mnogo bavili pitanjem predrasudama i zabluda. Drag Race je dopustio ljudima da komentarišu i kritikuju dreg kraljice, poredeći ih međusobno i stvarajući hijerarhiju na osnovu njihovih sposobnosti. Tako se i mi često susrećemo sa ljudima koji jednostavno misle da mogu da komentarišu, a da nikada nisu probali. Iz toga se i izvuče taj momenat da smo nadmene jer ne cenimo mišljenje onih koji nemaju naše iskustvo. 

Kako su reagovali tebi bliski ljudi kada si im saopštila da ćeš se baviti dragom? 

Reakcije su bile razne i i dalje su poprilično raznovrsne, obično zavisi koji koncept iznesem ili kako se postavim u tom trenutku, ali zaista zavisi od toga koliko je ta osoba razumela šta zaista želim da radim sa dregom i koji je moj cilj. Mama je na početku recimo bila veoma skeptična oko toga zašto i šta to radim,  ali ubrzo je imala priliku da se uveri da ova umetnost pruža mnogo više od same transformacije. Dreg umetnost pruža slobodu izražavanja, nešto što je u Srbiji odavno krenulo da nestaje.

Šta je za tebe najveći izazov kada je reč o dreg umetnosti?

Najveći izazov za mene je ostati motivisan da radiš dreg umetnost. Najveća zabluda kod ove umetnosti je to što ljudi misle da je lako i jeftino raditi dreg, ali zapravo mi se konstantno preispitujemo šta radimo, šta želimo da postignemo i prenesemo ljudima sa svojim nastupima, konceptima i izgledom.

Sa druge strane, sve u ovoj umetnosti košta – šminka, odeća, obuća, rekvizite. Nijedna stvar nije besplatna i zbog toga treba raditi za sve elemente drega. Poprilično je jednostavna jednačina: ne živi se od drega, živi se za dreg. Iz tog razloga najveći izazov je raditi da imaš za svoj svakodnevni život, biti motivisan i kreativan da smišljaš nove koncepte, biti mlad i (ne)zaposlen, a želeti da radiš dreg u Srbiji.

Pamtiš li neki nastup ili trenutak na nastupu posebno?

Ima ih nekoliko, ali momenat kada sam oživela antičku Meduzu je promenio dosta stvari u mom radu i uopšte izgradnji svoje dreg umetnosti. U tom trenutku sam razumela gde Karma ide i zbog čega sve ovo radimo, kao i to da je svaki moj nastup bio jednim delom inspirisan trenutnim emotivnim i filozofskim stanjem u kojem sam se nalazila.

Konkretno, Meduzu sam oživela uz Madoninu pesmu „Frozen“ koja, kao i priča o Meduzi, govori o  nepoštovanju i nerazumevanju u ljubavi, a tako sam se nekako tad i osećala. Stoga je mnogo privatnih i profesionalnih aspekata uticalo na moj rad i mislim da će uticati u daljem razvoju. Ova dreg platforma ti pruža da osetiš razne poruke i iskustva kroz nastupe i razgovor sa kraljicama tokom događaja. Takođe pamtim i trenutak kada sam pala sa bine u Drugstoru i ostala čitava, bez ijedne ogrebotine. Sva dreg oprema na meni je ublažila pad i obezbedila mi sigurno sletanje. (smeh)

Osećaš li se bezbedno u dregu? 

Najviše na događajima koje ja organizujem jer već dugo godina imam poverenje u Kulturni centar Grad i ekipu koja sarađuje sa nama. Na ostalim događajima i saradnjama mogu reći da se ponekad zapitam, ali generalno niko od nas nije bezbedan na ovim prostorima, pre svega zbog svoje seksualnosti, slobode izražavanja, a tek postaje značajno opasnije kada se doda faktor drega na sve to.

Ovako da me uopšteno pitaš – da, osećam se sigurno kao Karma jer imam dovoljno samopouzdanja i ponosa za to što radim, ali to je samo jedan mali mehur naše realnosti u koju uskačemo da bismo se osetili prijatnije na nekoliko sati i podelili svoju umetnost sa publikom.

Međutim, da li se osećam bezbedno što radim dreg u Srbiji? Nimalo. Već nekoliko godina unazad kao Marko sam doživeo grozne ulične situacije zbog kojih sam samo želeo da se zatvorim u svoju sobu i ne izlazim, ali izgleda da ne možemo tako da živimo ceo život, bojeći se od tih siledžija, stoga uvek pronađem sigurnost i sreću u tome što radim sa divnim ljudima koji su tu uz mene u čitavoj ovoj avanturi. Priznaću ti da mislim da nam ne sledi bolje vreme i zbog toga veoma ozbiljno uzimam u obzir bezbednost svih nas, bili mi u dregu ili van drega.

Ova godina je bila veoma značajna za vašu kuću i tebe. Koji su ovogodišnji ključni trenuci? Napravi malu retrospektivu. Šta planirate za narednu godinu?  

Bilo ih je mnogo i bilo bi mi krivo da umanjujem jedan od drugog. Ako posmatramo kroz retropespektivu, najznačajniji mi je što sam u toku ove godina uspela da se zaljubim u sve ove divne osobe koje krase srpsku dreg scenu – Golden Orb, Mrs. Lilly Cafe, Dita von Bill, Lana Vee, Diva Big Heart, Asia Gemini, Dekadenca, Kelly with a C.

Požrtvovanost i poštovanje koje ovi performeri pružaju i ulivaju u ovu umetnost je neodoljiva i uvek motivišuća. Uz to naravno idu i naši neverovatni drag show programi na našim događajima, od Valentine Drag Show, 420 Drag Show, prvi ballroom koji smo realizovali uz pomoć Asie Gemini, Domaći Drag Show i naravno Drag Up Your Life.

Osim toga, divna saradnja za cenzurisanu pesmu „Promašaj“ od Bojane Vunturišević, mentorski rad na FIST festivalu, naša voljena saradnja sa Skopje Pride Weekend i njihovom predivnom publikom, i trenutno najsvežije je naš članak u Elle magazinu gde smo uspeli da stupimo u kontakt i sa ljudima koji nisu naša standardna publika. 

Ja sam neizmerno zahvalna za sve ove saradnje i ljude koji su nam bili tu za nas, ali priznajem da su ključni trenuci bili oni koji su se dešavali iza scene. Spremanje pred drag show ume da bude užasno stresan posao i često ne ide sve kako bi trebalo, uvek nešto negde fali, dosta se uzbrukaju emocije od treme i straha. Međutim, ključna osobina koju smo postigli na KayGie događajima jeste solidarnost i razumevanje koje nas i drži ovako zajedno.

Kraljice često govore da sam ja glavna jer sam organizatorka događaja i bavim se svim tim produkcijskim, finansijski i marketinškim delom; ja sam im obično „go to“ osoba za postavljanje pitanja koja se često mene i ne tiču, ali postoji ta doza sigurnosti kada nekoga pitaš za nešto i sigurno znaš da ćeš dobiti pomoć. Međutm, mislim da ono što niko od ljudi ne vidi, pa ni mi sami jeste da dreg kolektiv KayGie u Srbiji diše kao jedan organizam, a vazduh je veoma prijatan.

Ključan trenutak je u tom smislu to što smo uspeli da se pronađemo u solidarnosti i da zajedno negujemo ovu umetnost. 

Što se tiče planova za narednu godinu, pre svega, po prvi put radimo proslavu Nove godine – organizujemo žurku pod nazivom „Queer New Year’s Eve Party“ gde smo pripremili razne materijale da učinimo taj događaj što prijatnijim, udobnim i toplim za LGBTQ+ ljude, zadržavajući taj novogodišnji duh. Ovom prilikom vas sve pozivam da nam se pridružite u Kulturnom centru gde ćemo zajedno dočekati 2020. godinu.

Osim toga, spremamo i jedan veoma zanimljivi Valentine Drag Show koji će slaviti sve ljubavi ovog sveta na jednom mestu. Postoje još nekoliko saradnji koje ne smem da spominjem, ali mogu nagovestiti da smo stale pred kameru i da spremamo razne materijale za sledeću godinu.

Koji je tvoj savet onima koji možda žele da dođu na sledeći Drag Up Your Life događaj?

Spremite se za sve i svašta! Znam da ovime tehnički ništa nisam rekla, ali je činjenica da ni mi sami ne znamo šta će se desiti na svakom događaju i uvek i mi sami budemo iznenađeni. Svaka osoba koja nastupa na Drag Up Your Life sama kreira svoj nastup koji mi vidimo  kada i publika. U tom smislu, nikad se ne zna šta vas može dočekati na našim događajima. U ostalom, ljudi se uvek mogu prijaviti da nastupaju i iskuse ovu divnu umetnost iz potpunog drugog ugla. 

Fotografije: Igor Milakov

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *