Ljudi sa margina su medijski nevidljivi – Marka Žvaka

Dvojac "Marka Žvaka" čine dva Dušana koji su svoju kreativnost i interesovanja pretočili u emisiju koja traje već petnaest godina.
Autor/ka Marija Milić

3. April 2020

„Ja sam Nikola Žigić, a vi gledate emisiju Marka Žvaka”, zvuči poznato?

Dušan Šaponja i Dušan Čavić čine dvojac „Marka Žvaka”. Godinama smo ih pratili na B92, nakon čega su počeli da svoju autorsku emisiju emituju na YouTube-u. Ono po čemu su prepoznatljivi jesu fenomenološke teme koje čine emisiju specifičnom, a pečat svega nesumnjivo su jedinstveni ljudi i njihove životne priče.

Pre par nedelja susreli smo se sa čudnom pojavom. Na YouTube trendingu prvi na listi pojavio se video koji nije YouTube drama, najnovija komercijalna pesma ili neka mejnstrim emisija. Ovoga puta to je bio video koji je svima nama dao savet i upozorenje kako da se ponašamo i šta da očekujemo za vreme korona pandemije. Emisija uz koju smo navikli na smeh i zabavu postaje glavni izvor informacija velikog broja ljudi. Ovo nije jedina njihova emisija koja nam je „otvorila oči”. Pored brojnih kul reportaža, često se nađu i teme koje se tiču društvenog aktivizma. Opseg njihovog interesovanja i prikazivanja zanimljivih priča nema kraja, što samoj emisiji daje posebno mesto među publikom, već više od petnaest godina. Gradske priče kao i manifestacije za koje niste znali da postoje su pravo mesto gde upoznajete ovaj dvojac. Ukoliko volite neobične reportaže, svakog četvrtka, na YouTube kanalu očekuje vas neka nova.

Sa „Markom Žvakom” razgovarali smo o tome zašto su sa televizije prešli na YouTube, kako su se tamo snašli, koje su prednosti YouTuba u odnosu na druge medije i šta nam predlažu kako bismo lakše „preživeli” karantinske dane.

Recite nam, kako je zapravo nastala „Marka Žvaka”?

Čavić: 2005. su nam na B92 zatražili da radimo neku kraću formu u odnosu na serijale Ciklotron koje smo pre toga radili. Pokrenut je popodnevni TV program i tada smo osmislili da to bude i da se zove „Marka Žvaka”. B92 je želeo da ide svakog dana, mi smo predložili max 3 puta nedeljno. I to je bilo mnogo. Danas izbacujemo jednu nedeljno.

Šaponja: Ubrzo je taj inicijalni popodnevni program ukinut, a „Marka Žvaka” se preselila u jutarnji TV program isto na B92, gde smo živeli i radili nekoliko godina, ako se ne varam, negde do 2011. godine.

U fokus vaših emisija stavljate živote običnih ljudi i marginalizovanih grupa, zašto? 

Čavić: Ne bih mogao da kažem da smo mi to izabrali, više su to naša interesovanja. Od kako smo počeli, zanimaju nas ljudi sa margina, priča običnih ljudi, njihova svakodnevica. To je život, ne ono ušminkano i ispeglano što nam se mahom servira. Generalno smo od početka išli za idejom da radimo ono što bi sami želeli da gledamo na televiziji, danas internetu.

Šaponja: Ljudi sa margina su nekako medijski nevidljivi, iako su tu oko nas, prolazimo pored njih svakog dana, vrlo često ne znamo ništa o njima i njihovim životima. A zašto nas to zanima, nisam baš siguran. Možda beležeći njihovu stvarnost i ulaskom u njihov život, želimo da pokažemo da su i oni ljudi, uglavnom mnogo gotivniji od nekih koje gledamo non-stop po medijima.  Plus, mnoge njihove replike, razmišljanja, nam posle ostaju kao neke mudrosti.

Mainstream mediji izbegavaju takve priče, zašto?

Čavić: To bi trebalo njih da pitaš. Verovatno zato što ne znaju drugačije niti ih suštinski išta što je drugačije zanima. Sem da publici plasiraju ljuti mejnstrim.

Šaponja: Mislim da mediji zbog gledanosti, klikova, često žele samo neke lepe, upeglane priče, poznate face,  ili idu u drugu krajnost, crne hronike. Ovo nije ni jedno ni drugo.

Na osnovu čega birate teme za vašu emisiju?

Čavić: Na osnovu naših ideja, a danas nam dosta ideja stiže i od ljudi koji nas gledaju i prate.

Šaponja: Dešava se da ne možemo da ispratimo sve što bismo mogli da snimamo. Ljudi nas nekad doživljavaju i kao javni servis pa kad imaju problem pišu da dođemo.

Kako je došlo do toga da sa televizije pređete na YouTube platformu?

Čavić: 2011. smo shvatili da više nemamo perspektive na B92 a i oni nas nisu videli u nekoj perspektivi. Od tada smo frilenseri. Ubrzo smo počeli da plasiramo „Marka Žvaku” na Youtube platformi. U početku nismo ni imali profile na društvenim mrežama. Govorimo o 2013. godini. Tada se to nije podrazumevalo, Instagram valjda nije ni postojao još. Veoma brzo je to postao standard.

Šaponja: Imali smo i potrebu da nastavimo sa „Marka Žvakom”, a nismo znali gde da je puštamo. Tema je bilo napretek, a i entuzijazma, tako da smo morali na YT.

Prema vašem mišljenju i iskustvu koje su prednosti YouTube-a u odnosu na druge medije?

Čavić: Pre bih o manama. Algoritam im je toliko otišao k vragu da više niko ne može to da uhvati. Ako se u videu pomene reč sise doći će do manje publike nego što bi došao da nije te reči… Prednost je što i pored toga tamo možeš da radiš šta god hoćeš. Evo na primer klika iz Klinike. Nesputani su, nema granica, podseća me na B92 po pitanju slobode, sem što ovi nemaju korektive oko sebe pa idu do kraja. Što treba i iskusiti.

Šaponja: Prednosti su to što je otvorena platforma i to što ste u direktnoj vezi sa publikom koja vas prati. Video radovi su dostupni za gledanje kad god vam se ćefne.

Kako ste se snašli na toj platformi „za mlade”?

Čavić: Nekako.

Šaponja: Odlično, imajući u vidu da smo prevalili četrdesetu.

Imate li omiljenu epizodu ili junaka?

Čavić: Sve sa Džonijem Rackovićem.

Šaponja: To se menja, trenutno sam pod utiskom Čudija.

Iz dugogodišnjeg rada sa ljudima šta ste naučili/zaključili o našem narodu? 

Čavić: Da nam je mentalitet očajan.

Šaponja: Da imamo dosta smisla za humor i da volimo da popijemo.

Video o korona virusu digao je prašinu i dospeo na prvo mesto top liste u Srbiji, koliko je važno da mediji na vreme odreaguju u ovakvim situacijama? 

Čavić: Mi izbegavamo da reagujemo ko muve na govno. Nikada ne bi ni pravili video o Covid-19 da nam nije pisao čovek iz naše firme koje je u startu donela set pravila za zaposlene oko virusa. Onda nas je jedan drug pitao da li snimamo o koroni a drugarica nam je pominjala da je u kontaktu sa Marijom sa kojom se znamo odavno. Tako je došlo do ideje da uopšte snimamo taj video. Na kraju je ovaj tip odustao, odnosno njegova firma je odustala od takve vrste publiciteta i tako se sve desilo. Bio je prvi u trendingu ispred muzičkih spotova čiju estetiku niti razumemo niti trošimo. Upravo zbog Marije koja je kredibilna i koja je prenosila autentično svedočenje nečega što dolazi i kod nas.

Šaponja: Super je što je video kroz Marijino autentično svedočenje imao efekta na osvešćivanje naroda, a pretpostavljam i nadležnih, šta je korona i kako izgleda život kada ona već stigne u vaš grad ili državu. Trudimo se da ne obrađujemo baš dnevnu tematiku, ali ovo je postalo neizbežno jer je sve ostale teme prilično bacilo u senku.

Šta dalje možemo očekivati da gledamo?

Čavić: Za sada gledate epizode snimljene pre korone. Biće Stare Planine, biće hrane, a sve se nadamo da bi uskoro mogli da počnemo da snimamo stvari na otvorenom.

Top 3 saveta „Marka Žvaka” tima za preživljavanje u karantinu?

Čavić: 1. Fiskultura: https://youtu.be/lPKRiU9u_Hc

              2. Filmovi na mojoff.net

              3. Kristijan Novak i Čingiz Ajtmatov

Šaponja: 1. Usavršavanje kuvanih jela

                   2. Video druženje sa ekipom na Skajpari i Zoomari

                   3. Dezinfekcija kvaka

Marka Žvaka – Stikeri

Artwork: Marka Žvaka

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *