STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com

Oblakoder merch   |    Newsletter    |    Patreon   |   Antifejk

Nova godina – novi krug prekomerne kupovine?

Kako da smanjimo konzumerizam u prednovogodišnjim danima?

28. December 2021

Kraj decembra rezervisan je za podvlačenje crte, svođenje računa i premeravanje onoga što smo postigli u prethodnoj godini. Da, magija novogodišnjih i božićnih praznika nikoga ne ostavlja ravnodušnim, i gotovo svi se raduju novom početku. Kao da će 31. decembra u ponoć neko pritisnuti dugme na kome piše reset i svako od nas će imati pravo na novi početak. Upravo nas to naivno verovanje uvek oraspoloži, kao i želja za novim prilikama koje nas čekaju već od prvog januara.

Praznici, takođe, posebnu važnost imaju zbog vremena koje provodimo sa bližnjima koje nismo dugo videli. Nekome su praznici prilika za putovanje. Drugima da se odmore, dok umotani u ćebe gledaju ko zna koji po redu božićni film. Sigurno smo pomislili na isto – bezbroj sladunjavih, gotovo identičnih scenarija, u kojima se glavni junak ili junakinja (koja prevrće oči na samu pomisao o praznicima) zaljubljuje u osobu koja svuda oko sebe širi praznični duh, noseći pritom džemper sa irvasima, šal sa jelkicama, kapu sa pahuljicama i čarape sa Deda Mrazom. Na kraju, naravno, završe zajedno, a prva osoba biva preobraćena u nekoga ko prosto obožava praznike.

Svi ti filmovi kao krajnju poruku nose ideju o važnosti provođenja vremena sa porodicom i prijateljima, međutim, čini se da to često zaboravljamo, jer nam, na nesvesnom nivou, u prvi plan ipak iskače konzumerizam. Odavno nije tajna da postoje razni načini za privlačenje kupaca i sigurno ste već čitali o njima – supermarketi bez prirodnog svetla, da biste izgubili pojam o vremenu i što duže se zadržali u njima, stvari pored kase za kojima ćete posegnuti dok čekate u redu, popusti koji zapravo to i nisu. Mnogo je načina za privlačenje kupaca i obrazaca koji će ih naterati da kupuju više. Ovaj period godine posebno je pogodan za tako nešto.

Više se ne postavlja pitanje da li nam je nešto potrebno, bitno je samo da lepo izgleda, da je još lepše upakovano i da pored toga stoji, velikim slovima napisano RASPRODAJA. I voila, eto impulsivnih kupovina zbog kojih se kasnije često kajemo. Euforija izazvana predstojećim praznicima, čini da upadnemo u neku vrstu „hajpa“ kome je teško odoleti. Međutim, postavlja se pitanje da li praznici nužno moraju biti period za prekomerno trošenje novca ili je, ipak, moguće smanjiti konzumerizam u prednovogodišnjim danima? I, još važnije, da li je moguće primeniti anti-konzumerizam u potrošačkom svetu koji je kreirao kapitalizam?

Stalna potreba da kupujemo nove stvari direktno utiče na održivi razvoj i klimatske promene jer kao posledicu ima gomilanje otpada, zato praznici mogu da budu povod i neka vrsta ličnog izazova da se odupremo kupovini. To možemo uraditi na nekoliko načina;

pravljenjem spiska pre odlaska u kupovinu – na ovaj način ograničićemo sebe na kupovinu stvari koje se nalaze na listi, čime ćemo smanjiti šansu za nepotrebnu kupovinu

odlučite se za prirodnu kozmetiku – iako postoje drogerijski setovi koji divno izgledaju i još divnije mirišu, vrlo je verovatno da sadrže bar jedan proizvod koji nije potreban vama ili osobi kojoj ste set namenili, zato je najbolje da sastavite sami paket od prirodne kozmetike nekog malog proizvođača

ne preterujte sa hranom – iako su praznici vreme kada, koliko god siti bili, uvek možemo da pojedemo još malo, ne treba kupovati prekomernu količinu hrane jer je vrlo verovatno da će se pokvariti, pa ćemo morati da je bacimo, što svakako nije dobra opcija

kupite garderobu u second – hand radnji ili se informišite o proizvođaču – u second hand radnjama postoje stvari koje bi sigurno nekoga obradovale, da ih dobije na poklon, a ukoliko ipak želite da za poklon odaberete nešto novo, gledajte da to ne bude stvar koja dolazi iz velikih modnih lanaca koji ne vode računa o ekologiji; posebno vodite računa da ne nasednete na greenwashing

nošenjem cegera – koliko god da smo ovo puta čuli, dešava se i dalje da ga ponekad zaboravimo, pa nije zgoreg podsetiti se s vremena na vreme da je to najbolja zamena za plastičnu kesu

Pre nego što odlučite da nekome nešto poklonite, zapitajte se da li će mu/joj to stvarno koristiti ili će vaš poklon biti nepotrebna stvar sa kojom neće znati šta da radi. Znak pažnje svakako ume da obraduje, ali zaboravljamo da on ne mora biti posledica megalomanske kupovine od koje ćemo se mi možda finansijski oporaviti kad prođe februar, ali će zato posledice po životnu sredinu ostati trajne.

Na internetu postoji pregršt tutorijala kako nešto napraviti sam, a za mnoge od tih stvari nije potrebno preterano umeće. Ipak, ukoliko vam handmade i diy filozofija ne polazi za rukom (u ovom slučaju, bukvalno), postoje različiti mali proizvođači koji prave prirodnu kozmetiku, autentične čestitke, garderobu i nakit od prirodnih materijala, mirišljave sveće, rokovnike od recikliranog papira… I, što je najvažnije, proizvod koji kreiraju nije nastao kao posledica loše plaćenih radnika koji se iscrpljuju preko svake mere kako bi postigli zadate norme koje im nameću velike kompanije koje ih na taj način izrabljuju. Kupovinom proizvoda nekog malog proizvođača, stvarate priliku za dostojanstven način zarade nekome kome je to jedini izvor prihoda.

Prednost ovih kreativaca leži u tome što u svoje proizvode ulažu dosta rada, truda i ljubavi, te svaku stvar izrađuju sa posebnom pažnjom, što nije slučaj sa masovnom proizvodnjom. Postoje, takođe, i specijalizovane proizvodnje koje se bave izradom poklona od recikliranog materijala, poput igrački od limenki, koje su potpuno bezbedne, a većina takvih i sličnih poklona može biti personalizovana.

Mnoge od njih čak ne morate da „jurite“ po gradu – dovoljno je da ih potražite na internetu, čime ćete sigurno sebe spasiti maničnog tumaranja tržnim centrima i neizbežne histerije zbog završavanja stohiljadite stvari u poslednjem trenutku – a složićemo se da dodatni stres nikome nije potreban. Umesto toga, probajmo da uživamo u onome što sledi i iskoristimo priliku da praznike od sada posmatramo drugačije.

Svaki praznik ima neki svoj smisao, a smisao nijednog od njih sigurno ne leži u preteranoj kupovini precenjenih stvari u prednovogodišnjim danima, već u ljubavi koju posvećujemo drugim ljudima. Stoga praznike možete iskoristiti tako što ćete svoje vreme i novac usmeriti na one kojima je to najpotrebnije. Ne zaboravimo da postoje i oni koji sami provode čitavu godinu, a kojima se osećaj usamljenosti pojačava za vreme predstojećih praznika. Zato svoje vreme i resurse možemo da iskoristimo tako što ćemo pomoći nekome kome Nova godina ne donosi ništa novo.

Postoje kuhinje kojima možemo donirati namirnice ili hranu, centri kojima možemo odneti garderobu koju više ne nosimo ili napraviti paketiće onima koji inače ne bi dobili poklon jer nema ko da im ga donese. Praznici, stoga, mogu biti povod da učinimo nešto solidarno za svoju zajednicu i pomognemo onima kojima je to najpotrebnije, jer šareni lampioni nemaju isto značenje za svakoga i radost novog početka nije nešto što oseća svako od nas. Slavite završetke, jer oni donose nove početke. Ali, neka nova godina ne bude novi začarani krug konzumerizma! Umesto toga, neka to bude prilika za promene koje želimo da postignemo, kako na ličnom nivou, tako i u društvu.

Ovaj tekst podržan je od strane:

Preporučeni tekstovi

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *