Oblakoder merch   |    Newsletter    |    Patreon

Oblakoderov vodič za Oskare

Prognoze, želje, formati i po koja statistika

4. March 2022

Nakon prošlogodišnje ceremonije na železničkoj stanici, Oskari se 27. marta vraćaju na dobro poznatu lokaciju – Dolbi Teatar u Los Anđelesu. I za razliku od prošlog, fizički distanciranog, događaja, 94. ceremonija dodela Oskara će ponovo biti ona stara. Ili će se barem potruditi da liči na onu staru, uz nekakve sitne, kozmetičke, izmene.

Pa, šta će ove godine biti isto, a šta drugačije u odnosu na ranije Oskare?

Tačan format još uvek nije poznat, mada mnogi očekuju da će biti dosta manje uključivanja putem video linka. Nagrađivani reditelj i producent Glen Vajs će i ove godine režirati ceremoniju. I nakon trogodišnje pauze, iz televizijske kompanije ABC najavili su da će ovogodišnja ceremonija ponovo imati voditelja. I to ne samo jednog, već zapravo nekoliko. Prema pisanju Holivud Reportera, Oskari će biti organizovani kao šou u tri čina, svaki čin će voditi druga osoba, a Varajeti navodi da se po Los Anđelesu šuška da bi to mogle da budu Ejmi Šumer, Redžina Hol i Vanda Sajks.

Još uvek nije precizirano ni ko će nastupiti na 94. dodeli, niti da li će biti živih ili unapred snimljenih nastupa, ali među onima koji bi mogli da izađu na binu su izvođači nominovani u kategoriji za najbolju pesmu – Bijonse (Be Alive iz filma King Richard), Bili Ajliš (naslovna numera iz No Time To Die), Lin-Manuel Miranda (Dos Oruguitas iz Piksarovog animiranog filma Encanto), Van Morison (Down To Joy iz filma Belfast) i Dajan Voren (Somehow You Do iz Four Good Days).

Biće i čuvenog crvenog tepiha, naravno.

Međutim, slabiji rejtinzi proteklih godina očigledno su naterali organizatore da ovogodišnje Oskare učine dinamičnijim, kompaktnijim, ali i kraćim. Tako je 22. februara Američka akademija za filmsku umetnost i nauku objavila da nagrade za osam kategorija neće biti prezentovane uživo tokom ceremonije. Nagrade za kratki dokumentarni film, montažu, šminku, scenografiju, najbolju muziku, kratki animirani film, kratki igrani film i montažu zvuka biće dodeljene sat vremena pre početka zvaničnog programa. Dobitnici će biti prezentovani u sklopu montiranih sekvenci tokom ceremonije. Ovaj potez nije baš obradovao ljude iz sveta filmske industrije.

Zaista, zbog čega bi se bilo koja od ovih kategorija tretirala kao usputna? Umesto da eksperimentišu sa živim prenosom i montiranim segmentima, ljudi iz akademije samo treba, umesto Glena Vajsa i Vila Pekera, da angažuju Rikija Džervjeza kao reditelja i producenta. Nijedna kategorija ne bi bila skrajnuta, a sve bi bilo gotovo u roku od pola sata. Okej, 45 minuta uvrh glave.

Ali, dosta o samoj ceremoniji, hajde da pričamo o nominacijama. U najmanju ruku zanimljivi naslovi su u trci ove godine i, iako svako od vas ima barem po jedan film koji „zaslužuje da bude nominovan, a ipak nije“, hajde da tu diskusiju ostavimo po strani. Oskari nisu, možda (zapravo, nikada i nisu bili), nagrade za apsolutno i po svim mogućim merilima najbolji film godine u različitim kategorijama. Više su tu da slave, pre svega, američku filmsku industriju, uz mali omaž pojedinim ostvarenjima i van te teritorije.

Zato pogledajmo na šta nam to ove godine Američka akademija za filmsku umetnost skreće pažnju, koji su filmovi nominovani i kakve su im šanse. Netfliksov The Power of the Dog dominira sa čak dvanaest nominacija, a za petama su mu Dune sa deset i West Side Story i Belfast sa po sedam. Biopik King Richard je zaradio šest nominacija, a Netfliksova satira Don’t Look Up i japanski Drive my Car po četiri.

Prođimo kroz neke od kategorija. Samo neke. Imam i ja pravo da izbacim koju. Ako akademija može da iz „opravdanih razloga smaranja sve manjeg i manjeg broja gledalaca koji uživo prate dodelu“ tu istu dodelu zbrza, mogu i ja da skratim tekst iz istog, odnosno, sličnog razloga. Šalim se, dodaću makar očekivanja na kraju.

Najbolji film (Best Picture)

Belfast
CODA
Don’t Look Up
Drive My Car
Dune
King Richard
Licorice Pizza
Nightmare Alley
The Power of the Dog
West Side Story

Ko ima najveće šanse: King Richard sa Vilom Smitom je premašio brojna očekivanja, ali se postavlja pitanje da li je film o ocu planetarno uspešnih teniserki trebalo da bude… pa… film o životu tih teniserki, a ne o njihovom ocu. Ali, i Venus i Serena Vilijams su dale zeleno svetlo, tako da priča zaslužuje film, ali verovatno ne i Oskara. Iako nagradu za najbolji film zaslužuju divna coming of age priča Licorice Pizza Pola Tomasa Andersona, Spilbergova ekranizacija brodvejskog mjuzikla West Side Story u HD-u, poluautobiografski prikaz sukoba u Severnoj Irskoj u Belfastu Keneta Brane i Vilnevov (polu)uspešan pokušaj prenošenja, na filmsko platno neprenosive, Dine, objektivno najviše šansi ima The Power of the Dog. Ova vestern drama rediteljke Džejn Kempion apsolutno dominira sa ukupno 12 nominacija. The Power of the Dog je već osvojio Zlatni globus za najbolji film i režiju, dok je Kodi Smit-Mekfi nagrađen kao najbolji sporedni glumac. The Power of the Dog nam pokazuje kako moderan vestern može i treba da izgleda, bez ijednog ispaljenog metka.

Ali voleo bih da dobije: Licorice Pizza – divan, zabavan i neočekivano opuštajući film. Sveža imena, ali uz pregršt kameoa starih kajli. Novi film Pola Tomasa Andersona je suštinski ljubavna priča, ali previše zanimljiv i kompleksan da bi se nazvao samo ljubavnom pričom.

Najbolja glumica u glavnoj ulozi (Best Actress)

Džesika Čestejn, The Eyes of Tammy Faye
Olivija Kolman, The Lost Daughter
Penelope Kruz, Parallel Mothers
Nikol Kidman, Being the Ricardos
Kristen Stjuart, Spencer

Ko ima najveće šanse: Nijedna glumica iz ostvarenja nominovanih za najbolji film nije se našla u ovoj kategoriji, što se nije desilo još od 2005. godine. Penelope Kruz je uradila maestralan posao u Almodovarovom Parallel Mothers, baš kao i Olivija Kolman u adaptaciji romana Elene Ferante The Lost Daughter koji je režirala Megi Džilenhal, ali najviše šansi ima Kristen Stjuart kao princeza Dajana u filmu Spencer. Sad, ne samo da Spencer nije nominovan za najbolji film, već je Oskar za najbolju glumicu jedina kategorija u kojoj se film Pabla Ranajina našao. Ukoliko Stjuart osvoji Oskara, a šanse su velike, pridružiće se Žulijen Mur i Šarliz Teron koje su u istim uslovima uspele da odnesu nagradu.

Ali voleo bih da dobije: Penelope Kruz. Njen lik samohrane majke Janis u Parallel Mothers istovremeno zrači snagom i toplinom, onemogućivši nam da je osudimo zbog njenih očiglednih mana i terajući nas da razumemo i ekstremne korake koje preduzima. Čak i ako bi film Parallel Mothers pao na pojedinim delovima, Penelope Kruz bi ga sama ponela na leđima.

Najbolji glumac u glavnoj ulozi (Best Actor)

Havijer Bardem, Being the Ricardos
Benedikt Kamberbač, The Power of the Dog
Endru Garfild, Tick, Tick…Boom!
Vil Smit, King Richard
Denzel Vošington, The Tragedy of Macbeth

Ko ima najveće šanse: Reperu koji nikada ne psuje se već dva puta izmakao Oskar iz ruku, ali šanse da ove godine Vil Smit odnese zlatnu bistu su velike, barem sudeći po predviđanjima kritičara. Međutim, postoji rizik da mu Oskara otmu Endru Garfild kao Džonatan Larson u mjuziklu Tick Tick Boom ili Benedikt Kamberbač za ulogu Fila Burbenka u The Power of the Dog. Denzel Vošington je maestralno odglumio Magbeta i učinio Šekspirov tekst neverovatno pitkim, ali ako govorimo o plemićima, veće šanse ima Princ sa Bel Era.

Ali bih voleo da dobije: Endru Garfild. Sve sam već rekao u prikazu bez spojlera za Tick Tick… Boom.

Najbolja glumica u sporednoj ulozi (Best Supporting Actress)

Džesi Bakli, The Lost Daughter
Arijana DeBose, West Side Story
Džudi Denč, Belfast
Kirsten Danst, The Power of the Dog
Andžinu Elis, King Richard

Ko ima najveće šanse: Ukoliko osvoji Oskara, Arijana DeBose će postati tek druga Latinoamerikanka koja je dobila ovu nagradu u kategoriji glume, šezdeset godina nakon što je zlatnu bistu odnela Rita Moreno. Tako da, iako je favoritkinja, Kirsten Danst neće biti nimalo lako da preotme simpatije od DeBose. Bilo bi lepo da makar neko iz ljubavnog para Plemons-Danst te večeri odnese Oskara kući. Mada je dva Oskara, i to u istm kategorijama, bolje za harmoniju u vezi.

Ali voleo bih da dobije: Džesi Bakli. Olivija Kolman i ona su dva tela, a jedna duša u The Lost Daughter. Prošlost i budućnost. Pertle i patike. Dopunjuju se i ne funkcionišu jedna bez druge.

Najbolji glumac u sporednoj ulozi (Best Supporting Actor)

Kiron Hajnds, Belfast
Troj Kotsur, CODA
Džesi Plemons, The Power of the Dog
Džej Kej Simons, Being the Ricardos
Kodi Smit-Mekfi, The Power of the Dog

Ko ima najveće šanse: Obožavao sam Kirona Hajndsa u Belfastu jer mislim da malo ko može sa toliko entuzijazma da predstavi čoveka u bolničkom krevetu kao on. Ali najviše šanse za Oskara ima The Power of the Dog tandem Plemons-Smit-Mekfi. Ovo se u poslednje vreme često dešava u ovoj kategoriji, tako su i Al Paćino i Džo Peši 2019. godine bili nominovani za The Irishman, a Danijel Kaluja i Lekit Stanfeld za Judas and the Black Messiah. Postoji minimalni rizik da bi ovaj „razdor“ mogao Oskara da pošalje u tuđe ruke, ali ne mora da znači.

Ali voleo bih da dobije: Troj Kostur. Gluvonemi glumac je najsvetlija tačka tinejdž drame CODA.

Najbolja režija (Best Director)

Kenet Brana, Belfast
Rjusuke Hamaguči, Drive My Car
Pol Tomas Anderson, Licorice Pizza
Džejn Kampion, The Power of the Dog
Stiven Spilberg, West Side Story

Ko ima najveće šanse: Spilberg je treći na listi reditelja sa najviše nominacija za najbolju režiju u karijeri. Uz dva oskara, Schindler’s List (1993) i Saving Private Ryan (1998), i pet nominacija, nalazi se odmah iza Skorsezea i Vilijama Vajldera. Međutim, ove godine veće šanse za Oskara imaju Kenet Brana i Džejn Kempion.

Ali voleo bih da dobije: Kenet Brana. Oduševljava me što u ovom trenutku Brana ima dva potpuno različita filma u bioskopu, takođe potpuno različitog kvaliteta. S obzirom na fijasko u obliku neupečatljivog i problematičnog nastavka Poarovih avantura u Death on the Nile, bilo bi divno kada bi za divni Belfast dobio Oskara za najbolju režiju.

Najbolja montaža (Best Film Editing)

Don’t Look Up
Dune
King Richard
The Power of the Dog
Tick, Tick…Boom!

Ko ima najveće šanse: U poslednjih 40 godina samo jedan film je osvojio Oskara za najbolji film, a da nije bio nominovan za najbolju montažu – Birdman. Reklo bi se da najviše šansi ima Dune.

Ali voleo bih da dobije:
Tick, Tick…Boom!

Najbolji adaptirani scenario (Best Adapted Screenplay)

Sian Heder, CODA
Rjusuke Hamaguči, Takamasa Oe, Drive My Car
Džon Spejts, Deni Vilnev, Erik Rot, Dune
Megi Džilenhal, The Lost Daughter
Džejn Kempion, The Power of the Dog

Ko ima najveće šanse: Deluje kao da je ovo sigurica za The Power of the Dog, ali kritičari veliki akcenat stavljaju na japanski Drive My Car. Posebno ističu to što je adaptirani scenario maltene sveža kategorija za filmove van engleskog govornog područja. Pogledajmo statistiku – samo dvadeset ne-engleskih filmova je dosad nominovano u kategoriji za najbolji adaptirani scenario, što je malo u poređenju sa šezdeset, koliko je nominovano za najbolji scenario. The Power of the Dog će uzeti već nekog Oskara, ali ovaj verovatno odlazi u Japan.

Ali voleo bih da dobije: The Lost Daughter. Motivi glavne junakinje i brojne vizuelne metafore će vam biti jasnije ukoliko pročitate roman Elene Ferante, ali adaptacija Megi Džilenhal stabilno stoji i ni po čemu ne iziskuje literarno predznanje.

Najbolji originalni scenario (Best Original Screenplay)

Kenet Brana, Belfast
Adam Mekej, Dejvid Sirota, Don’t Look Up
Zek Bejlin, King Richard
Pol Tomas Anderson, Licorice Pizza
Eskil Vogt, Joakim Trijer, The Worst Person in the World

Ko ima najveće šanse: Kenet Brana i Pol Tomas Anderson imaju podjednake šanse u ovoj kategoriji, mada bi bilo zanimljivo videti i Oskara u rukama norveškog scenarističkog dua iza filma The Worst Person in the World.

Ali voleo bih da dobije: Pol Tomas Anderson. Želim novelizaciju Licorice Pizza. Tarantino je to uradio za Once Upon a Time in Hollywood i ispalo je odlično. Molim te, PTA, učini nam to.

Najbolji strani film (Best International Feature Film)

Drive My Car (Japan)
Flee (Danska)
The Hand of God (Italija)
Yanna (Butan)
The Worst Person in the World (Norveška)

Ko ima najveće šanse:  Smatram da je Marina Zec u njenoj kolumni dobro objasnila zbog čega se norveški film The Worst Person in the World nalazi u ovoj kategoriji. Međutim, za leđima joj je japanski Drive my Car.

Ali voleo bih da dobije: The Hand of God. Najličniji i najtopliji Sorentinov film. Čista emocija, oda kinematografiji, Napulju i fudbalu.

Najbolji dokumentarni film (Best Documentary Feature)

Ascension
Attica
Flee
Summer of Soul (Or When the Revolution Could not be Televised)
Writing With Fire

Ko ima najveće šanse:  Summer of Soul (Or When the Revolution Could not be Televised), dokumentarac o kulturnom festivalu u Harlemu 1969. godine na kom su nastupili Stivi Vonder, Nina Simon, Stejpl Singers i drugi, osvojio je nagradu žirija i publike na festivalu Sandens. Attica, film o neredima u istoimenom zatvoru koji su rezultirali najvećim brojem žrtava u zatvorskoj pobuni u istoriji Sjedinjenih Država takođe je izazvao dosta pažnje nakon premijere na filmskom festivalu u Torontu. Međutim, posebno se ističe Flee, danski dokumentarac o putu jedne izbegličke porodice iz Avganistana. Kombinujući animirane sekvence kao pokrivalice za naraciju protagoniste sa arhivskim snimcima, Jonas Poher Rasmusen donosi važnu priču o identitetu i teškoći očuvanja istog kada se potiskuje iz bezbednosnih razloga.

Ali voleo bih da dobije: Flee. Zbog forme pripovedanja i priče.

Najbolji dugometražni animirani film (Best Animated Feature Film)

Encanto
Flee
Luca
The Mitchells vs. the Machines
Raya and the Last Dragon

Ko ima najveće šanse: Diznijev Encanto, naravno. Za petama su mu dokumentarni polu-animirani danski film Flee i Netfliksov The Mitchells vs. the Machines, ali realno…

Voleo bih da dobije: The Mitchells vs. the Machines. Sve što očekujete od Piksarovog filma, ali da nije Piksarov film. Emotivno, duhovito, uzbudljivo. Road movie koji se susreće sa distopijom i prerasta u porodičnu komediju. Glasovi i animacija su neprikosnoveni.

Kategorije za preletanje: Ako mogu članovi akademije, možemo i mi.

Najbolja scenografija (Best Production Design)

Dune
Nightmare Alley
Power
The Tragedy of Macbeth
West Side Story

Ko ima najveće šanse:  Ovo je kategorija u kojoj bi Spilbergov West Side Story mogao da uzme Oskara i to bi bilo više nego zasluženo. Scenografija uspeva da nas teleportuje u Njujork s kraja pedesetih. Prva scena, dok kamera preleće preko razrušenih blokova siromašnog Menhetna, prosto će vas oduvati.

Ali voleo bih da dobije: The Tragedy of Macbeth. Poželećete da živite u onom izuzetno sterilnom, ali hipnotišuće relaksirajućem zamku.

Najbolji kostim (Best Costume Design)

Cruella
Cyrano
Dune
Nightmare Alley
West Side Story

Ko ima najveće šanse:  West Side Story. Od uličnih bandi, do fensi odevnih kombinacija za igranku, pa do skupe garderobe na lutkama u robnoj kući. Zanimljivo je da među nominovanim filmovima nema The House of Gucci, s obzirom na to da je jedna od tema filma donekle moda i garderoba, zar ne? You had one job…

Ali voleo bih da dobije: Cruella. Iako donosi zanimljivu i zabavnu priču o poreklu Kruele Devil, ovaj prikvel 101 Dalmatinca nije izazvao previše pažnje. Ali, kostimi su sjajni. Ako vam treba samo jedan razlog da gledate Kruelu, gledajte makar zbog kostima. Ovo je najbolji modni šou na filmu. A i sve ostalo je strava.

Najbolji specijalni efekti (Best Visual Effects)

Dune
Free Guy
No Time To Die
Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings
Spider-Man: No Way Home

Ko ima najveće šanse: Sa dva Marvel filma, poslednjim Krejgovim Bondom i Rajanom Rejnoldsom kao tipom u video igri, ovo deluje kao mrtva trka. Ipak, mislim da Oskara uzima Dune. O nepreglednim peščanim dinama koje nadleću Ornikopteri sam već detaljno pisao uoči premijere.

Ali voleo bih da dobije: Spider-Man: No Way Home. Ujedno i jedini način da akademija nagradi najveći film 2021. godine i jedan od najgledanijih svih vremena.

Kamera (Best Cinematography)

Dune
Nightmare Alley
The Power of the Dog
The Tragedy of Macbeth
West Side Story

Ko ima najveće šanse: Dune

Ali voleo bih da dobije: West Side Story. Šta ću, ove godine sam slab na mjuzikle.

Najbolja originalna muzička numera (Best Music – Original Song)

“Be Alive,” King Richard, Bijonse, Dixson 
“Dos Oroguitos,” Encanto, Lin-Manuel Miranda
“Down to Joy,” Belfast, Van Morison
“No Time To Die,” No Time To Die, Bili Ajliš, Fineas O’Konel
“Somehow You Do,” Four Good Days, Dajen Voren

Ko ima najveće šanse: Po svemu sudeći, ovo će biti trka između Bijonse, Bili Ajliš i Lin-Manuela Mirande. Bili Ajliš je već uzela Zlatni globus za No Time to Die.

Ali voleo bih da dobije: Bili Ajliš. Bili Ajliš zaslužuje sve nagrade ovog sveta.

Kategorije za super brzo preletanje:

Šminka i frizura (Best Makeup and Hairstyling)

Coming 2 America
Cruella
Dune
The Eyes of Tammy Faye
House of Gucci

Voleo bih da dobije: Cruella, naravno

Muzika (Best Music Original Score)

Don’t Look Up
Dune
Encanto
Parallel Mothers
The Power of the Dog

Voleo bih da dobije: Parallel Mothers

Zvuk (Best Sound)

Belfast
Dune
No Time To Die
The Power of the Dog
West Side Story

Voleo bih da dobije: Dune

Najbolji kratki igrani film (Best Live Action Short Film)

Ala Kacchu – Take and Run
The Dress
The Long Goodbye
On My Mind
Please Hold

Voleo bih da dobije: The Long Goodbye

Najbolji kratki animirani film (Best Animated Short Film)

Affairs of the Art
Bestia
Boxballet
Robin Robin
The Windshield Wiper

Voleo bih da dobije: Affairs of the Art

Najbolji kratki dokumentarni film (Best Documentary Short Subject)

Audible
Lead Me Home
The Queen of Basketball
Three Songs of Benazir
When We Were Bullies

Voleo bih da dobije: The Queen of Basketball

Preporučeni tekstovi

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Prijavi se na Oblakoderov Newsletter i na kraju svakog meseca na mejl ti šaljemo pregled najupečatljivijih tekstova iz prethodnog meseca, informacije o aktuelnim događajima i razgovore sa aktivnim glasovima, mladima koji menjaju društvo!

Uspešno ste se prijavili!