fbpx

Od kućnih predmeta do izložbenih eksponata - o novoj izložbi Muzeja Jugoslavije

Intervju sa Sarom Sopić, kustoskinjom Muzeja Jugoslavije

Pre nedelju dana Muzej Jugoslavije pokrenuo je akciju #YUDOM, virtuelnu izložbu koju kreiraju svi koji pronađu jugoslovensko nasleđe u svojim kućama i objave ga na društvenim mrežama uz tagovanje Muzeja i hešteg #YUDOM. Za kratko vreme veliki broj ljudi priključio se akciji, koja ih je podstakla da istraže svoje domove i predmete koji se u njima kriju pogledaju novim očima. Kustosi i kustoskinje koji su došli na ideju da se napravi ovakva akcija i sami su pronašli u arhivi Muzeja predmete koji nisu izloženi u okviru stalne postavke i predstavili ih publici po prvi put u virtuelnom okruženju. Jedna od tvoraca ideje izložbe #YUDOM je i Sara Sopić, kustoskinja Muzeja Jugoslavije sa kojom smo razgovarali o izložbi, jugoslovenskom nasleđu, ali i novoj ulozi muzeja u virtuelnom prostoru i letnjem programu Muzeja Jugoslavije.

Pre nedelju dana pokrenuli ste akciju #YUDOM. Koliko je ljudi do sada odreagovalo na akciju (okačilo postove, javilo vam se)?

Kada smo pokretali projekat zaista nismo očekivali da će interesovanje biti ovoliko veliko, preplavljeni smo fotografijama koje stižu danonoćno bez prestanka a broj učesnika je trenutno blizu pet stotina. Ali da ne licitiramo sada u ovom periodu kada su brojke informacija sa kojom počinje svaka vest.

Odakle su ljudi koji su odreagovali?

Posebno nas raduje što nam fotografije stižu iz celog regiona i to najviše iz Hrvatske i Crne Gore tako da smo uspeli da angažujemo publiku svih bivših jugoslovenskih republika. Zanimljivo je i to koliko se podudaraju predmeti koji su sačuvani u domovima različitih republika što nam zapravo pokazuje koliko jugoslovensko nasleđe može biti kohezivni faktor za region ukoliko se na taj način razume i koristi. No, nažalost uglavnom smo svedoci potpuno suprotnog pirstupa u interpretaciji jugoslovenskog nasleđa.

Koji su predmeti najčešće tagovani, a koji vam je najviše privukao pažnju?

Predmeti su zaista različiti od znački preduzeća, filmskih plakata, ambalaža prehrambene industrije do odevenih predmeta i knjiga. Teško mi je da se odlučim jer zaista toliko uživam u svakoj novoj fotografiji koja pristigne. Ponekad se iznenadim koliko me pojedine fotografije podsete na moje detinjstvo i predmete koje sam potpuno zaboravila. Zanimljivo je koliku moć nose upotrebni predmeti i koliki deo našeg života čine. Pogotvo za period kada se nisu toliko često menjali kao sada kada nas je preplavio konzumerizam.

 

Kako je nastala ideja za #YUDOM?

Od kada je proglašeno vanredno stanje i onemogućena poseta Muzeju Jugoslavije celokupna muzejska programska delatnost usmerena je ka digitalnom sadržaju pod sloganom Ostani u muzeYU. No, pored toga što smo omogućili publici da poseti virtuelno pojedine izložbe i preuzmu pdf izdanja muzejskih publikacija,odlučili smo i da pokrenemo jednu potpuno novu virtuelnu participativnu izložbu pod nazivom YUDOM. Shatili smo da svi pretežno boravimo u svojim kućama i ovo je bio način da taj boravak učinimo malo zanimljivijim.

Koliko #YUDOM predmeta se nalazi u kolekciji Muzeja Jugoslavije? Koji su najupečatljivji?

Muzej Jugoslavije ima izuzetno bogatu tehničku zbirku koju čine predmeti koje su razne fabrike i pojedinci poklanjali Josipu Brozu Titu. Depo u kome je smeštena tehnička zbirka izgleda kao zemlja snova svakog deteta jer je prepun modela aviona, vozova, fabrika ali i raznih modela televizora, radio aparata, digitrona itd. Za akciju YUDOM izdvojili smo grupu predmeta koji su nam se učinili najatraktvinijim koje delimo uporedo sa fotografijama koje pristižu od publike uz zanimljive priče.

Do kada traje akcija i da li će izložba imati i fizičko izdanje? Da li postoji plan kako bi trajno bila ovekovečena izložba ili je njeno postojanje u duhu društvneih mreža?

Ideja je da u nekom trenutku u narednim nedeljama napravimo presek i odabir najrelevantnijih fotografija i da ih uniformišemo dizajnerski i izložimo na sajtu i društvenim mrežama Muzeja Jugoslavije. No, svakako ćemo sačuvati u dokumentaciji sve fotografije koje su nam pristigle ovom prilikom i napraviti bazu potencijalnih saradnika/kolekcionara na budućim izložbama i projektima Muzeja Jugoslavije.

Printskrin eksponata koji su deo #YUDOM akcije

Koliko je teško muzejima da se izbore sa aktuelnom situacijom i prinudnim „zatvaranjem vrata“? Kako ste se vi snašli?

S’ jedne strane se činilo dosta izazovno, ali zapravo su svi muzeji u poslednje dve decenije u velikoj meri usmereni na prisustvo u virtuelnom svetu i na proizvodnju digitalnog sadržaja. Digitalizacija muzejskih kolekcija, virtuelne ture kroz muzeje, muzejske mobilne aplikacije su teme o kojima muzejski radnici uče i misle već godinama. Tako da u neku ruku velika količina sadržaja je već postojala samo je sada fokus na tom segmentu isključivo i naravno nalaze se načini kako da se taj sadržaj dodatno oživi i interpretira da bi bio još prijemčiviji publici.

Da li su virtuelne izložbe budućnost muzeologije? Da se na taj način menja uloga muzeja?

Svakako da je razvoj tehnologije uticao na promenu rada muzeja, ali ne bih rekla da zamenjuje fizički apsekt muzeja već ga dopunjuje i na neki način još više učvršćuje. Naime, još od druge polovine 20. veka sa prodorom umetnosti u masovne medije, pojavom velikog broja reprodukcija, kada je svako mogao da ima Van Goga i Mona Lizu u svom stanu započele su prve rasprave među teoretičarima umetnosti i muzeologije da li originalno delo koje se čuva u muzeju i opšte muzeji kao takvi imaju ikakav značaj. Sa razvojem tehnologije ove rasprave su  se još više intenzivirale.  No, sva istraživanja pokazuju da uprkos tome što su umetnička dela u velikoj meri dostupna virtuelno to ni na koji način ne umanjuje želju za posetom muzeju, šta više. A pogotovo ako ne razmišljamo o muzeju samo kao instituciji koja čuva i prikuplja predmete već izuzetno važnom segmentu jednog društva koji postoji radi svojih zajednica. Tim pre je nemoguće zamisliti isključivo virtuelnu budućnost muzeja.

Kustoskinja Muzeja Jugoslavije Jovana Nedeljković; printskrin objave koja je deo #YUDOM akcije

Koje virtuelne izložbe mogu posetiti „virutelni gosti“ Muzeja Jugoslavije?

Aktuelna izložba „Projekat Jugoslavija“ u potpunosti je dostupna na našem sajtu. Dakle, možete pogledati svih sto intervjua koji su esencijalni deo izložbe. Zatim dostupan je i snimak autorskog vođenja kroz nedavno okončanu izložbu „Devedesete: Rečnik migracija“. Pored toga svake nedelje postavljamo segmente sa prethodnih izložbi („Dizajn za novi svet“, „Jugo moja jugo - gastarbajterske priče“...). Takođe, sve publikacije muzeja su dostupne onlajn kao pdf izdanja.

S ozbirom na trenutnu situaciju kakvi su vam planovi za leto? Da li će se i Leto u MuzeYu prebaciti u virtuelan prostor?

Uh, sa velikim žaljenjem moram priznati da je sve izvesnije da održavanje koncerata neće biti moguće čak i nakon ukidanja vanrednog stanja. Iskreno ne mogu ni da zamislim program kakav je „Leto u Muzeju“ u virtuelnom prostoru. Glavna ideja je da se publika okuplja u muzjskom prostoru i da uživo prisustvuje perfomansima umetnika iz regiona. Ne mogu dovoljno naglasiti koliko mi teško pada što je ovogodišnje leto dovedeno  u pitanje jer smo ugovorili i pripremili spektaklaran program  (sad moraš samo da mi veruješ na reč hahah). No, hajde da se nadamo da ćemo možda i realizovati neki deo planiranog programa uz pomeranja i modifikacije. Nadam se tome.

Leto u Muzeju / Veče YU vinila; Fotografija: Predrag Todorović

Marina Zec

Ostavi komentar