STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com

Oblakoder merch   |    Newsletter    |    Patreon   |   Antifejk

Ovo je naš način da podržimo borbe za koje smatramo da su važne

Sa ekipom brenda Manonija o novom Solidarnom proizvodu posvećenom prirodi i borbi

1. June 2022

Pre godinu dana, brend Manonija razvio je svoj prvi Solidarni proizvod, majice za natpisom Solidarnost, a ne milostinja, a prikupljena sredstva od prodaje donirali su Solidarnoj kuhinji. Solidarni proizvod, kako navode, čini linija proizvoda od kojih deo profita bude doniran inicijativama i grupama koje se zalažu za unapređenje društva i stvaranje boljih životnih uslova. Ovaj brend čine vizuelni umetnici Miloš Miletić i Mirjana Radovanović ,i kako kažu, sve što rade može se podeliti u tri celine: antifašizam, odmor je otpor i priroda i borba.

Novi Solidarni proizvod posvećen je upravo očuvanju prirode, te će i nova linija majica imati dizajn sa dva motiva: stepskim sokolom i kečigom. Ideja im je, kako ističu, da prikažu jednu ugroženu vrstu ptica i ribe, a u samom izboru životinja pomoglo im je više udruženja i pojedinaca koji su aktivni na polju ekologije. U nedelju, 5. juna, u Kulturnom centru Grad na Svetski dan zaštite životne sredine promovisaće svoj novi Solidarni proizvod i slaviti četiri godine rada svog brenda, što je ujedno bio i povod za njihov razgovor za Oblakoder.

Ideja za Solidarni proizvod je nastala pre godinu dana, recite nam nešto više o tome?

Ideja za Solidarni proizvod je prisutna od početka rada Manonije i ona je mnogo jasnije uobličena 2020. godine. Početak pandemije i teška situacija prvih meseci su nas dodatno podstakli i ubrzali u planovima za realizaciju. U to vreme je pokrenuto nekoliko samoorganizovanih inicijativa koje su na različite načine pomagale ljudima i bili smo svedoci jedne iskrene solidarnosti. Razmišljali smo na koji način bismo mi mogli da pomognemo, i tako je nastala ideja za Solidarni proizvod koji smo zamislili kao model koji nam omogućuje da našim radom, zajedno sa kupcima, pomognemo finansijski i pojačamo vidljivost nekih inicijativa. Prvi proizvod smo namenili Solidarnoj kuhinji koja je pokrenuta tokom pandemije u cilju obezbeđivanja besplatnog obroka ugroženim građanima.

Prvi Solidarni proizvod bio je namenjen Solidarnoj kuhinji, ovaj sada posvećujete prirodi i borbi, zašto je baš ove godine to motiv proizvoda?

Sve što radimo tematski se može podeliti u tri celine: antifašizam, odmor je otpor i priroda i borba. Svaka celina ima neke svoje specifičnosti, ali sve njih spaja promovisanje ravnopravnosti, solidarnosti i borbe protiv eksploatacije ljudi i prirodnih resursa. Mi verujemo da je očuvanje prirode i zaštita prirodnih resursa sastavni deo borbe za bolje društvo. Ugrožene biljne i životinjske vrste su indikator da nešto nije kako treba sa njihovim prirodnim staništem, a zalaganje za njihovo očuvanje nije egzotizacija pojedinih vrsta, već je, u krajnjoj liniji, borba za opstanak čoveka na ovoj planeti. Ne možemo biti imuni na dešavanja u Srbiji i borbe protiv rudnika, mini hidroelektrana i ostalih štetnih projekata iza kojih stoje kompanije, čiji je jedini cilj profit. Pitanje očuvanja životne sredine je aktuelno, ali naš je utisak da je dosta toga i dalje nevidljivo široj publici i da je zato dragocen svaki način koji će dodatno pojačati svest o problemima koji nas okružuju.

Kome će sve ići donacije od ovog proizvoda?

Ove godine praktično imamo dva proizvoda, tačnije dva motiva na majicama od organskog pamuka; to su stepski soko i kečiga. Deo sredstava ćemo donirati Društvu za zaštitu i proučavanje ptica Srbije za izradu kutija za gnežđenje stepskog sokola, a pomoći ćemo i rad ljudi iz udruženja Ljubitelji konja Medoks, koji se staraju o spašenim konjima i drugim životinjama u konjušarnici na Budžinom brdu kod Jagodine.

Zašto je vama lično ova praksa važna?

Ovo je jedan od načina na koji možemo da podržimo borbe za koje smatramo da su važne i koje su bliske našim uverenjima. Nismo uvek u mogućnosti da aktivno učestvujemo u nekim inicijativama i upravo nam ovaj model pruža mogućnost da doprinesemo svojim radom.

Ko je radio ilustracije?

Manoniju čini dvoje ljudi (Miloš Miletić i Mirjana Radovanović) i oboje smo po profesiji vizuelni umetnici, tako da, za sada, sve ilustracije i dizajn radimo sami.

Zašto ste se odlučili baš za stepskog sokola i kečigu?

Izbor motiva je rezultat razgovora i dogovora sa nekoliko organizacija i pojedinaca koji su aktivni na polju ekologije i borbe za očuvanje prirode. Želja nam je bila da od njih čujemo predloge na koje vrste bi bilo značajno skrenuti pažnju, koje su možda i manje atraktivne, kao, na primer, kečiga. Mi smo pre Solidarnog proizvoda već imali tri motiva u okviru teme Priroda i borba, majice sa jagorčevinom i dabrom, kao i dukserice sa balkanskim risom.

Koliko vam je pre-order bitan? U čemu je značaj takve prakse kupovine?

Prvi pre-order smo organizovali 2019. godine i sada je već karakterističan model našeg poslovanja za deo koji se tiče odeće. Tada je to bio novitet na našem tržištu, makar za nas i nama bliske ljude. Nismo bili sigurni kako će ljudi reagovati, ali se ispostavilo da je to odlična praksa sa dosta benefita i za nas, kao brend, i za kupce. Nama omogućuje bolje planiranje i procenu realnih tiraža za proizvodnju, čime se u velikoj meri smanjuje gomilanje zaliha robe. Imamo precizniju procenu interesovanja za motive i veličine modela. Za kupce je najvidljiviji benefit popust koji ostvaruju ako poruče unapred. Dugoročno, mnogo je važnije što ovaj model menja navike i odnose na liniji brend – kupac. Komunikacija je mnogo složenija i uspešan pre-order zahteva odgovornost i poverenje sa obe strane. Na neki način, ovaj model proizvodnje prkosi dominantnom modelu poslovanja i bazira se na realnoj potražnji, sporoj i kvalitetnoj proizvodnji.

U kapitalizmu je opstanak siguran samo ogromnim korporacijama koje će taj opstanak obezbediti kroz eksploatisanje i otpuštanje radnika, smanjenje plata i kvaliteta proizvoda.

Kao bitnu stvar naglašavate raspodelu sredstava od donacija, recite nam nešto više o tome? Zašto ste se odlučili za takvu raspodelu?

U našem radu se trudimo da budemo maksimalno transparentni i to je posebno važno za Solidarni proizvod koji od nas zahteva dodatni stepen odgovornosti. Želimo da ljudima u startu bude jasno koliko doniramo, zašto toliko i kome doniramo. Na taj način, kupci su upoznati kako i kome su pomogli. Od svake kupljene majice iz ove serije doniramo 650 dinara, što je oko 23% ukupnog prometa, a skoro ceo ostvareni profit.

Ističete da želite da napravite model koji nikog u lancu proizvodnje neće dovesti u gubitak, postoje li još primera dobre prakse koji rade po sličnom modelu?

Verujemo da ima još inicijativa koje razvijaju slične modele poslovanja. Ono na čemu mi insistiramo je da nema smisla donirati sredstva, ako ćemo ih u lancu proizvodnje nekom drugom uskratiti. Kalkulacija je planirana tako da se pokriju troškovi proizvodnje i rada na osmišljavanju proizvoda i kampanje. Ni od jednog partnera ne tražimo niže cene za njihov rad, i mi se ne odričemo plaćanja našeg rada na ovom proizvodu, ali se odričemo profita. Na taj način možemo da predvidimo koliko sredstava možemo da doniramo, a da nam to ne napravi problem u daljem poslovanju i planiranju sledećeg Solidarnog proizvoda. 

U dominantnom kapitalističkom sistemu, koliko je teško da jedan ovakav brend opstane?

U kapitalizmu je opstanak siguran samo ogromnim korporacijama koje će taj opstanak obezbediti kroz eksploatisanje i otpuštanje radnika, smanjenje plata i kvaliteta proizvoda. Svakako, što ste manji, to vam je teže. Mali brendovi su mnogo ranjiviji ako dođe do većih nestabilnosti tržišta, kao što se desilo usled pandemije ili rata u Ukrajini. Sa druge strane, prednost malih brendova je mogućnost povezivanja sa zajednicom, a to iziskuje neposredan i iskren odnos i komunikaciju.

Vaša komunikacija sa pratiocima je vrlo transparenta, koliko je to bitno za jedan brend?

Kao što smo već spomenuli, upravo je to nešto što nas odvaja od velikih korporacija. Nama je u interesu da naši pratioci budu informisani kako o dobrim, tako i o lošim stranama poslovanja. Ne možemo da očekujemo da ljudi budu svesni izazova sa kojima se susrećemo ako ih nismo informisali. Sve to stvara mogućnost da imamo više obostranog poverenja i razumevanja. Verujem da pratiocima znači kada dobiju odgovore na svoja pitanja, iskreno izvinjenje za greške, prihvatanje odgovornosti, a zauzvrat mi dobijamo zahvalnost kupaca koja nam uvek znači i daje podstrek da nastavimo sa radom.

Neretko se pojavljuje i kritika od strane pratilaca na cenu proizvoda, kako reagujete na to i uspevate li da iskomunicirate zašto je vaš model poslovanja takav?

Nažalost, živimo u društvu u kome je platežna moć jako mala, i većini su naši proizvodi skupi. Ovakve kritike nisu prijatne, ali su pogrešno usmerene na nas. Naše cene nisu visoke zato što mi imamo nerealno visok profit, već zato što je naša proizvodnja u Srbiji i u malim tiražima. Sa druge strane, istina je da su naši proizvodi i dalje u cenovnom rangu sa velikim lancima. To je malo i stvar percepcije, možete kupiti jednu kvalitetnu majicu ili duksericu koja će vam trajati, ili možete kupiti dve jeftine koje vrlo brzo neće biti nosive.

U nedelju promovišete Solidarni proizvod u KC Gradu, šta sve posetioce očekuje tom prilikom?

U nedelju 5. juna se obeležava Svetski dan zaštite životne sredine i tom prilikom ćemo promovisati novi Solidarni proizvod sa motivima ugroženih životinja. Ceo događaj smo okarakterisali kao popup, meetup i pickup, jer će posetioci moći da kupe Solidarni proizvod ili nešto drugo iz naše ponude po povoljnijim cenama. Pored toga, posetioci će moći da se upoznaju sa radom naših gostiju koji su aktivni na polju ekologije i zaštite prirode. To su Društvo za zaštitu i proučavanje ptica Srbije, Pravo na vodu i Energetska zadruga Elektropionir. Za dobru muziku će biti zaduženi Nevena Jeremić i Spacewalker.

Preporučeni tekstovi

Kako postati ostrvo?

Kako postati ostrvo?

Upoznajte ekofeminističku i društveno-umetničku organizaciju DTAFA i oblasti kojima se bavi

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *