fbpx

Peaky blinders: Početak kraja

Peta sezona sezona serije Peaky Blinders, obeležena je, možda intenzivnije nego prethodne sezone, borbom Tomasa Šelbija – unutrašnjom i spoljašnjom.

Ukoliko niste odgledali poslednju sezonu, a ne volite spojlere, ovde bi trebalo da prestanete da čitate ovaj tekst.

Peta sezona serije Peaky Blinders, nakon niza sezona u kojima se birmingemska banda sukobljava sa drugim bandama (a prethodnu je obeležio okršaj sa Čangreta klanom), ulazi u nove, “civilizovanije vode”. Ili barem tako deluju.

Nova sezona počinje u oktobru 1929. godine, u trenutku kada Šelbi porodica uživa u blagostanju i mirnom poslovanju. Prljavih poslova nema, kadrovi su prožeti bogatsvom i boemskim životom s kraja dvadesetih godina 20. veka.

Ono po čemu se posebno ističe nova sezona jeste savršena estetika snimanja serije (kao i uvek, samo sada i lepše), gde su i kamera i montiranje besprekorni.

Osim toga, epizode u ovoj sezoni traju. Ali zaista, svaka epizoda ostavlja utisak kao da traje izrazito dugo, zbog činjenice da nijedan kadar nije potrošen uzalud. Izgleda da su autori želeli toliko toga da izraze, da ne ispuste nijedan trenutak niti segment priče, te su epizode zaista “nabijene” radnjom, ali i tenzijom, do poslednje sekunde.

Tomas Šelbi – Mrtav čovek koji hoda

Dok svi članovi porodice uživaju u lepotama poroka i bogatstva, Tomas Šelbi je pronašao novo igralište, Vestministersku palatu, gde može da odmerava snage sa, za njega novim društvom, političarima. On je i u prethodnim sezonama pokazivao naklonost ka pojedinim političkim idejama i aktivnostima, tako da njegova nova uloga ne deluje neprirodno. Naravno, kao i u bilo kojoj ulozi i poslu kog se dohvati, Tomas briljira u Parlamentu i privlači pažnju drugih. Ono na šta Tomi ne računa jeste da ovaj, novi ring, nije kao ostali u kojima on kontroliše i namešta pravila, već ring u kome je on podjednako ranjiv kao i ostali. Ili čak ranjiviji.

Osim političkih i drugih spoljašnjih sukoba koji mu se (kao i uvek) nameću, Šelbijev najveći neprijatelj u ovoj sezoni jeste on sam.

Tokom cele sezone Tomas je na ivici samoubistva, te je sezona prožeta tenzijom i još većim brojem scena u kojima on ima nameru da oduzme sebi život. U tim kadrovima prati ga Grejs, neprežaljena ljubav, koja ga poziva u svoj zagrljaj, zagrljaj smrti. Tomas koketira sa njenom pojavom, priziva je opijumom, ali se u svakoj (veoma tenzičnoj i dramatičnoj sceni) na kraju otrgne ideji samoubistva i nastavlja dalje svoju borbu.

U ovoj sezoni otkriva se i istina o Tomijevoj majci – ženi koja se utopila, ali i o njegovom dedi, koji je takođe sam odlučio da okonča svoj život. Genetska predispozicija uvijena je priču o prirodi cigana, koji se zbog mita o griži savesti savesti sele. To je nužnost, spas, jer ukoliko ostanu na jednom mestu, griža savesti ih sustiže i uzrokuje fatalan ishod.

A znamo da Tomija svakako ubija griža savesti zbog mnogo toga, ne baš samo zbog ciganske krvi, mada je u pitanju zanimljiva anegdota koja nosi vodu na istu vodenicu - Tomi Šelbi će sam biti svoj kraj.

Činjenica je da je, u skladu sa načinom na koji je izgrađen lik Tomasa Šelbija, nepobediv i neuništiv, potpuno logičan ishod da on sam sebi "presudi".  Ipak, uprkos stalnim indicijama da će se samoubistvo desiti, Tomas uspeva da se odupre smrti. Do poslednje epizode.

Nove društveno-političke okolnosti

Kao i u svakoj sezoni, serija prati društveno-političke istorijske okolnosti i kroz život bande interpretira i istorijski trenutak u koji je smeštena.

Ovog puta nalazimo se u trenutku uspona fašizma, kada izraz “Perish Judah” prati fašistički pokret podizanja ruke. I kada fašizam dobija sve veći broj pristalica. Krah njujorške berze i ostale društveno-političke okolnosti traže upiranje prstom u krivca. A to već znamo kako se dalje razvijalo.

U seriji, predstavljeno je i kako fašizam koristi masku socijalizma i polako porađa nacional-socijalizam i fašizam. Ideju fašizma u seriji otelotvoruje Osvald Muzli, političar iz “visokog društva”, sa kojim Tomas Šelbi ulazi u duel. Tačnije, pokušava da uđe u duel, ali se zapravo nalazi u šaci mnogo iskusnijeg igrača.

Tu se kreatori serije ponovo poigravaju sa ambivalentnim osobinama koje karakterišu glavnog lika serije. Čovek koji predstavlja zakon, sudiju i izvršitelja u svom gradu (pa i šire) odlučuje da "spasi čovečanstvo" od zlih fašističkih ideja i preuzme stvari u svoje ruke. Jedan objektivno negativan lik, ponovo dobija herojske obrise, kao i u prethodnim sezonama. Tomi je čovek koji loše metode koristi ipak radi nekog dobra. Valjda. Gradi prihvatilišta za decu. I tako to. Ubica sa vrednosnim sistemom.

Tomas ulazi “u dil” sa Mouzluhen na silu, jer je sateran u ćošak. Taj dogovor racionalizuje i sebi opravdava kao korak u svojoj strategiji kojom će poraziti Mouzlija i njegovu ideju. Umesto toga, Tomas se tokom cele sezone nalazi u prilikama kojima diriguje Mouzli i nad kojima nema nikakvu kontrolu.

To se potvrđuje i u poslednjoj epizodi emisije, kada Tomas planira ubistvo Mouzlija na fašističko-propagandnom događaju. Pokušaj ubistva se ipak izjalovi, iako je bio (skoro) savršeno isplaniran.

Ipak, neko (a ne znamo ko) je izdao Šelbija.

I nakon toga Šelbi puca. Sebi. U glavu.

Ili ne?

Slomljeno srce jadnog malog Artura

U prethodnim sezonama, od kada je upoznao Lindu, svog “anđela”, Artura bismo najbolje mogli da opišemo kolokvijalno – papuča. Čovek je nedokazan u potrebi da se svojoj ženi dopadne i da, u trenutku kada ona ne želi više da živi sa njim, ne odustaje od paćeničke potrebe da joj se približi.

Njeno odbijanje u njemu budi životinjsku agresiju, koju on nosi sa sobom i sa kojom se bori od početka serije. Ipak u ovoj sezoni agresija se prenosi i na Lindu i sve koji se nađu u njenoj blizini i predstavljaju pretnju. Zbog njegovih odluka, Linda dolazi na ideju da ubije Artura. Činjenica je da je Linda lik koji je stvoren da ga publika mrzi, ali sa druge strane, ko bi mogao da bude sa čovekom kao što je Artur?

Upravo zbog toga, Artur je u ovoj sezoni ubedljivo najnestabilniji do sad, ali ono što je zanimljivo jeste da je jedini nestabilniji lik od njega – Tomas Šelbi.

Za razliku od prethodnih sezona, Tomas ovog puta nema vremena da se posveti mukama svog brata, što znamo da u slučaju Artura može da se završi fatalno. S druge strane, autori serije i sa njegovom i Tomasovom sudbinom prečesto koketiraju, ali se na kraju retko kad išta fatalno dogodi. Pa verovatno neće ni sada.

Majkl i obećana zemlja

Već prva epizoda počinje dramom (a kako drugačije), kada Majkl koji živi u Njujorku, gubi na njujorškoj berzi skoro sav profit Peaky Blinders-a. Njegov lik u novoj sezoni dobija novu dimenziju, od relativno nebitnog, izrazito finog Polinog sina, Majkl se razvija u Tomijevog neprijatelja, skoro pa rivala.

Majklov dolazak u Englesku je propraćen informacijom (ili tračevima?) da je na brodu pregovarao sa glavnom rivalskom bandom sezone (Billy Boys) i on gubi poziciju osobe od poverenja. Postaje neprijatelj. Sa sobom dovodi mladu, ambicioznu Đinu, "prefinjenu" devojku iz Njujorka, čijoj su porodici poznati "mutni" poslovi. Još jedan ženski lik koga rado nećemo voleti (što predstavlja dosta ozbiljnu problematiku u seriji u kojoj je jedini ženski lik vredan divljenja Poli, a ostale su "zle žene", ali da ne zalazimo u tu filozofiju).

Nakon čitave sezone u kojoj Tomas testira Majklovu vernost, Majkl i Đina na porodičnom sastanaku Tomasu predstavljaju novi plan o restruktuiranju porodične firme. U tom scenariju, Majkl je novi direktor firme i vodi najunosniji posao, uz pomoć Đinine porodice u Americi.

Tomas odbija njihovu ponudu, Đina izgovara da će morati da “prihvate drugu priliku”, a zatim poželi Tomasu da ode tamo gde najviše želi (u zagrljaj svojoj mrtvoj ženi). Čini se da su Majkl i Đina sigurni u svoju odluku, a to je da svakako nastave sa svojim planom, pri čemu Tomi, ukoliko se usprotivi, postaje kolateralna šteta.

Majkl i Đina su možda prvi na listi Tomijevih izdajnika, pogotovo zbog činjenice da su u toku baletske predstave u Tomijevoj vili, Đina i Mousli, skoro neprimetno, razmenili poglede, što nas naravno navodi da iskonstruišemo teoriju zavere da su zapravo Majkl i Đina od početka u priči sa Mouslijem i da njihov dolazak uopšte nema veze sa njujorškom berzom, nego sa fašističkim planom i potencijalnim usponom. Ali, pošto će sledeća sezona izaći najranije za dve godine, nema preterane vajde uživljavati se u ovaj (a ni bilo koji drugi) potencijalni scenario.

Alfi Solomons i mit o crnom konju

U petoj sezoni pojavljuje se i jedan od omiljenih likova serije – Alfi Solomons, vakrsli Jeverejin koji iz sezone u sezonu izdaje Tomija, a Tomi se, iz sezone u sezonu oslanja na njega.

Njih dvojica pred kraj sezone vode naizgled miran razgovor i postižu dogovor o saradnji, pri čemu Tomi otkriva Alfiju plan da ubije Mouslija (u nadi da će Alfi biti na njegovoj strani zbog svoje etničke pozadine).

Još jedna osoba na čijem čelu je jasno ispisano “Izdajnik Tomasa Šelbija”.

Ipak, upečatljiva je scena kada Aberama priča Šelbiju o svom snu u kome je sanjao crnog konja na poljani, ali i Tomasa. San se završava pucnjavom, koju Alfi živopisno oponaša.

Tom scenom se završava i poslednja epizoda sezone, kada Tomas u magli vrišti i upire pištolj sebi u slepoočnicu, dok pored njega stoji crni konj.

Odzvanja pucanj – BUM. Gotova sezona.

Poli Grej i Aberama Gold

U petoj sezoni Poli Grej je, posle duže vremena, stabilna. I zna šta želi. Njena naklonost prema Aberami Goldu jasno je prikazana u trenutku kada ona umesto da posluša Tomijevu odluku, izbavlja Aberamu iz bolnice i pruža mu ruku u trenutku kada je to zabranjeno. Što bi rekli – By order of the Peaky Blinders.

Iako su žene u ovoj sezoni uglavnom skrajnute, jedina romantična scena u petoj sezoni je scena u kojoj Aberama Gold prosi Poli Grej. I ona pristaje. Ovo je verovatno trenutak u kome je zaigralo srce svih fanova ova dva, izuzetno autentična lika. Nažalost, trenutak sreće ne traje dugo, jer Aberama u istoj sezoni umire, kao još jedna “kolateralna šteta” Tomijevih "dobrih odluka" i planova.

Toj večeri prethodi scena u kojoj Poli i Tomas razgovaraju o ratu koji je Majkl objavio Tomiju. Poli daje otkaz čime otkriva da je priklonjena Majklovoj strani, ali i najavljuje da će u tom ratu jedan od njih dvojice nastradati. Tomi joj preti da će ubiti ne samo Majkla, već i nju, ali ga ona hladnokrvno napušta.

Ovakva odluka nije ni najmanje iznenađujuća ukoliko se prisetimo svih trenutaka kada se Poli žrtvovala zarad svog sina, ali i činjenice da je Tomi od početka serije tretira kao polu savetnika, polu ženu koju može da uvalja u dogovor kada mu odgovara. Kao što je učinio i sa Aberamom, koliko god Aberama i ona bili dobar par.

Više o Polinim odlukama saznajemo u sceni koja nije emitovana, ali je postavljena na BBC sajt:

https://www.facebook.com/watch/?v=589994311825702

Tomas Šelbi –  na korak do božanstva

Peta sezona kao i svaka prethodna predstavlja svet koji se okreće oko Tomija Šelbija. Tomi sada nekoliko puta pominje da za njega granica ne postoji.

On, jedino sledeće što može da postane jeste – bog.

Ipak, baš zbog tolike zaluđenosti uspehom i neutoljive žeđi za vladanjem (svetom), lik Tomija Šelbija postaje, iako i dalje omiljen, pomalo predvidiv i besmislen – lik koji je protiv svih, koga mrze svi, ali kome se svi ipak priklanjaju, muškarac koji diriguje svetom kojim se kreće i postavlja društvene norme u kojima živi.

Iako je u pitanju serija, količina preterivanja u situacijama u kojima je Tomi Šelbi nepobediv postaje iritantna, i kraj se sam iscrtava pred ovim likom. Osim ako pisac scenarija ne reši da ga ponovo izdigne iznad situacije, pri čemu će serija izgubiti na surovosti na kojoj je izgrađena – a ta surovost mora da se obije i o glavnog lika.

Istorijska pozadina

Iako je poslednja epizoda serije ostavila publiku u najvećoj neizvesnosti do sada, činjenica je da Mouzli nije mogao biti ubijen, jer je istorijska ličnost koja je živela do 1980. godine!

Mouzli se oženio sa svojom drugom ženom Dajanom Ginis 1936. godine u Gebelsovom donu, a na svadbi je počasni gost bio niko drugi, nego Hitler.

Što se tiče ostalih istorijskih ličnosti koje se pojavljuju u seriji, stvarni likovi su Čerčil, socijalistkinja Džesi Iden i gangster Bili Kimber.

Grupa Peaky Blidners zaista je postojala u Birmingemu i bila je aktivna pred kraj 19. veka i nakon Prvog svetskog rata, ali su svi članovi porodice  Šelbi izmišljeni likovi. Takođe, grupa Peaky Blinders je bila ulična banda, koja nikada nije dostigla nivo bogatstva, ali ni društvenog uticaja, za kojim u seriji opisana porodica žudi.

Osim njih i grupa Billy Boys je takođe postojala i sejala je strah u Glasgovu od 1920. do 1930. godine.

Otvorena vrata šeste sezone

Autor serije, Stiven Najt, najavio je snimanje šeste sezone sledeće godine, što i ne predstavlja šokantnu vest, s obzirom da je peta sezona i više nego nedorečena.

Na IMDB-u je najavljena i sedma sezona, a na internetu su se pojavile različite spekulacije o pravcu u kome će se serija dalje kretati.

Većina komentara vrti se oko Tomijevog opstanka, pri čemu je publika ubeđena da će Tomi (i ovog puta) izaći iz situacije jači nego ikada, ili da će završiti u mentalnoj ustanovi ili na lečenju neke vrste, a da će se glavna radnja serije preseliti zapadno, u Ameriku, gde će Majkl sa svojom ženom Đinom voditi glavni posao.

Svakako scenario koji bi stavio Majkla u glavnu ulogu bi predstavljao veliki preokret za seriju, ali možda i najracionalniju odluku. Da, fanovi bi verovatno burno reagovali ukoliko bi Tomas Šelbi, nepobediva zvezda serije, bio skrajnut kao lik, ali činjenica (iako govorimo o seriji koja snima slow-motion kadrove hodanja glavnih likova kroz dim) da je Tomas baš toliko nepobediv postaje i više nego neubedljiva i nerealna.

Pomalo i naporna.

Ipak, peta sezona serije Peaky Blinders vratila je ovoj seriji dostojanstvo i pažnju koju je imala na samom početku emitovanja, a donekle je obrisala greške koje su se provlačile u trećoj i četvrtoj sezoni.

Ono što je zanimljivo jeste da je finale pete sezone serije Peaky Blinders, neuporedivo uzbudljivije od završetka serije Game of Thrones, što možda govori u prilog činjenici da kada god je neko previše u try hard fazonu, to mu se uglavnom obije o glavu. Peaky Blinders-ima još nije.

Marina Zec

Leave a reply