STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com

Oblakoder merch   |    Newsletter    |    Patreon   |   Antifejk

Prikaz bez spojlera – Tick, Tick…Boom: Šarm Endrua Garfilda je dovoljan za ovaj mjuzikl

Predivna oda brodvejskim mjuziklima i umetnicima koji ih stvaraju

10. February 2022

Nesumnjivo je 2021. bila godina Endrua Garfilda. Nakon godinu i kusur dana laganja novinara i fanova, ipak je iz magičnog portala uskočio u Marvelov filmski univerzum kao Piter 3 u Spider-Man: No Way Home, filmu koji je oborio brojne rekorde gledanosti i zarade, čak i za prepandemijsko doba. Publika je vrištala kada je skinuo masku da bi dokazao da je „samo običan tip“, plakala kada je uspeo da uhvati Em-Džej, zbog samog čina spasavanja, a i zato što je i on plakao, i plakala još više kada se pri rastanku grlio sa Tomom Holandom i Tobijem Megvajerom. I ta ista publika sada pritiska Soni da snimi The Amazing Spider-Man 3 i pruži priliku Garfildu da zaokruži priču, jer je svakako dokazao da to zaslužuje.

Kao fen-boju koji će obožavati skoro sve što Marvel studio samostalno, ili u saradnji sa Sonijem, izbaci, previše mi je lako da hvalim i dižem u nebesa Garfildovog Spajdija. Međutim, Garfild je 2021. godine snimio još jedan film kojim me je još više kupio – Tick, Tick…Boom, predivnu odu brodvejskim mjuziklima i umetnicima koji ih stvaraju.

Tick, Tick…Boom je mjuzikl zasnovan na istoimenom autobiografskom rok-monologu Džonatana Larsona, prerano preminulom tvorcu Rent-a, koji je pokazao da mjuzikli ne moraju uvek da imaju nekakvu grandioznu priču, već mogu da govore o ljudima iz vaše svakodnevice. Ali, sam Larson nije odmah shvatio da u njegovom okruženju mogu da leže inspiracija i materijal, i ovaj biopik mjuzikl upravo o tome i govori.

Film počinje tik pred Larsonov 30. rođendan. Larson radi u dajneru, ali mašta da postane veliki reditelj mjuzikla na Brodveju. Poslednjih osam godina se muči sa, očigledno preambicioznim, distopijsko-naučnofantastičnim mjuziklom Superbija, koji verovatno niko osim njega ne razume. I dok pokušava da se izbori sa kreativnom blokadom, koja se javlja samo kada treba da radi na ključnoj pesmi u drugom činu, njegov najbolji prijatelj i cimer Majkl (maestralni Robin De Hesus) odustaje od glumačke karijere, nalazi posao u marketinškoj agenciji i napušta stan, drugi prijatelj mu je u bolnici, a devojka želi da zna da li da prihvati posao u drugom gradu i da li bi on pošao sa njom. Larson oseća pritisak sa svih strana, bliži se tridesetoj, a još uvek ništa nije postigao, iako je ubeđen da je sledeća velika zvezda Brodveja. Sat otkucava. Svet samo što ne eksplodira.

Tick, Tick…Boom je predivna oda ne samo Larsonu i rediteljima mjuzikla, već i ostalim umetnicima, svima onima koji su osetili tu strast i želju za stvaranjem, ali i iskusili čitavu muku u tom procesu, bezbroj odbijanja, nerazumevanje okoline i osećaj da vreme ističe, da ništa niste uradili u životu i da možda nikada ni nećete. Larson nije bio pisac za čije je delo, da bi samo ugledalo svetlost dana, bila potrebna jedna štamparija. On nije bio ni solo muzičar kome je samo bila potrebna jedna sesija u studiju kako bi odneo demo traku producentima. On je pokušavao da uspe u formi umetnosti koja zahteva mnogo više ljudstva i mnogo, mnogo više novca, kako bi bila realizovana.

I reditelj filma, Lin-Manuel Miranda, savršeno razume tu borbu. „To je priča koju, jednostavno, previše dobro poznajem“, izjavio je Miranda za Veniti Fer. Imao je samo 17 godina kada je 1997. pogledao Larsonov Rent i tada je shvatio da i sam želi da stvara mjuzikle. Miranda će mnogo godina kasnije napisati nagrađivani mjuzikl Hamilton i mnogi ga, verovatno s pravom, smatraju Larsonovim naslednikom. „Kada bih smeo da snimim samo jedan film u životu, to bi bio ovaj i znam da bih bio ponosan na njega“, dodao je.

A ima i zašto da bude ponosan, jer je prilično efektno uspeo da prebaci Larsonov rok-monolog na veliko platno. Sa jedne strane funkcioniše kao klasičan mjuzikl, a sa druge strane imamo Larsona kao naratora koji u pozorištu, u mnogo intimnijoj atmosferi, izvodi upravo Tick Tick…Boom. Kroz čitav film, Miranda nas vodi napred-natrag između Larsonove životne priče i samog Larsona koji izvodi muzički monolog, pričajući nam tu priču. Naravno, originalni Tick Tick…Boom mjuzikl se umnogome oslanja na maštu publike i nekima se nisu dopali Mirandini pokušaji da vizualizuje Larsonovu naraciju koja se odvija mahom kroz stihove, ali mislim da je Miranda poprilično uspešno oživeo Larsonov svet, trudeći se, pritom, da ovo ne izgleda kao „još jedan mjuzikl“. Želeo je da napravi mjuzikl, ali nije želeo da scene izgledaju naivno, da svi oko Larsona odjednom znaju reči pesme i koreografiju.

To možda najbolje ilustruje scena u kojoj Garfild izvodi Boho Days. U pitanju je akapela kojom, u originalnom mjuziklu, Larson započinje predstavu. To je dosta lična pesma, prepuna internih šala i Larson bi prosto počeo da tapše u ritmu i peva sa publikom. Miranda je razmišljao kako da tu, izuzetno važnu pesmu, ubaci u film i odlučio se da je pretvori u improvizaciju na žurki. Žurka umire, što je najgori scenario za nekoga poput Larsona koji ne želi da se ona ikada završi. Zato počinje da udara u ritmu i smišlja reči usput, nešto što je Larson, navodno, jako dobro radio.

I u ovoj (kao i u mnogim drugim scenama u filmu , ali u ovoj posebno) čitav Garfildov šarm i talenat dolaze do izražaja. Garfildova gluma nikada nije bila sporna, ali mislim i da nikada nije ovoliko vladao scenom. Prosto je neverovatno šarmantan, nema drugog prideva koji bi ga opisao. Šarmantniji je više nego kao Piter Parker u bilo kojoj sceni sa Emom Stoun kao Gven Stejsi. Šarmantniji je više nego kao Eduardo Saverin kada na sudu pobeđuje Džesija Ajzenberga kao Marka Zakerberga u The Social Network. Uživanje je gledati Garfilda kako nosi poslužavnik sa porudžbinama u ovom filmu, a kamoli kako igra i peva uz originalne pesme Džonatana Larsona. Želećete da ga gledate kako komponuje i zajebava se. Želećete da partijate sa Garfildom.

Pored Garfilda i sjajnog De Hesusa, u filmu su još i Aleksandra Šip (X -Men: Apocalypse; Dark Phoenix) u ulozi Larsonove devojke Suzan i Vanesa Hadžens (High School Musical) kao Karisa, jedna od vokalistkinja. Zanimljivo je da i sam Miranda ima kameo u filmu – pojavljuje se kao kuvar u dajneru u kom Larson radi. Međutim, još simpatičnija su pojavljivanja ljudi sa Brodveja, onih koji su zaista poznavali Larsona i radili sa njim. Tako su se u filmu našle Ana Luizos i njena supruga Robin Gudman. Luizos je bila Larsonova prijateljica i producentkinja rok-monologa, a njih dve glume Džonatanove komšike koje su došle na žurku.

Miranda je za Veniti Fer izjavio da je Larson bio briljantan umetnik, da je stvarao genijalne kompozicije koje vam uđu u glavu u roku od sekunde, čak i kada bi se samo glupirao, smišljajući usput pesme o šećeru iz bara ili o bilo čemu što se u tom trenutku nalazi ispred njega. I Tick, Tick… Boom to savršeno demonstrira. Uživaćete u muzici, kao u priči, i spremite se za rolerkoster emocija.

Endru Garfild je nominovan za Oskara za najbolju mušku ulogu u filmu Tick, Tick… Boom. Prethodna godina je bila njegova, a to može da bude i ova. Znam samo da nikada nisam imao jasnijeg favorita za nagradu.

Izvor fotografija: Netflix

Preporučeni tekstovi

Usamljenost