fbpx

Rep Arhiva: Na internetu će uvek biti mesta za repere

Rep Arhiva je sakupila preko 900 pesama, intervjua i ostalog materijala i vremenom postala jedan od bitnijih kanala svakog rep fana s ovih prostora.
Autor/ka Ivan Dželajlija

5. June 2020

Ako ste nekada poželeli da ponovo pronađete pesmu vašeg omiljenog repera koju niste mogli da „izbunarite“ nigde online, istražite da li negde na internetu postoji okačen neki spot na koji ste naleteli jednom prilikom i nikad više, ili samo volite da kopate po domaćem undergroundu, velike su šanse da ste svoju pretragu završili na Rep Arhivi.
Počevši od 2009, tada drugačijeg imena, pa sve do danas, Rep Arhiva je sakupila preko 900 pesama, intervjua i ostalog video materijala koji je u vezi sa domaćim repom. Vremenom je ova stranica postala jedno od bitnijih internet mesta za svakog rep fana s naših prostora.
Iz tih razloga, želeli smo da se upoznamo sa osobom koja stoji iza Rep Arhive i sa njom razmenimo nekoliko rečenica o nastanku kanala i njegovoj aktivnosti do sada, kao i nekim daljim planovima.

Kako ste došli na ideju da pokrenete YouTube kanal Rep Arhiva?

Rep Arhiva: Kanal Rep Arhiva je prvobitno nastao kao nešto što bi se danas nazvalo meme kanal, na kome sam želeo da kačim svoje lične amaterske montaže nastale u Windows Movie Maker-u. Međutim, od toga sam srećom ubrzo odustao i samo najedared počeo da kačim stvari domaćih izvođača kojih u tom momentu nije bilo po internetu.
Kanal se prvo zvao DHBW Production (Don’t Happy Be Worry, po izvrnutoj obradi Ramba Amadeusa), a tek sam ga od 2016. nazvao Rep Arhiva i povezao sa radom na fejsbuk stranici, koja je do tog momenta bila fan stranica Kruksa iz Bauk Squada. On me je zamolio da je obrišem ili bar preimenujem u nešto drugo.
Upravo na temelju neobjavljenih pesama ekipa Bauk Squad, FTP!, Bad Copy i Beogradski Sindikat je i počeo moj rad na kanalu.

Da li je Rep Arhiva delo jednog rep arhivatora ili iza Arhive stoji grupa ljudi?

Uglavnom sam sam zadužen za kanal, što će reći da sam trenutno jedini rep arhivator na kanalu, ali sam tokom godina sarađivao sa još ljudi širom Srbije, koji su paralelno vodili svoje kanale, takođe posvećene domaćem repu. Nažalost, njihovi kanali su zbog copyright-ova od strane nekih domaćih repera (ili njihovih tadašnjih i sadašnjih labela) bili obarani i ugašeni.

Kako dolazite do pesama i ostalog materijala koji kačite na kanal?

Većina pesama i spotova koje imam su bili sakupljani tokom godina, većinom sa domaćih rep foruma kao što su Radivizija i Serbian Underground. Naravno, tu su bile i kupovine domaćih rep diskova, prebacivanje i razmena pesama sa drugarima, pa čak i lično sa izvođačima. Imao sam prilike da posedujem i neke od retkih i neobjavljenih pesama domaćih repera, ali ni u jednom momentu nisam imao nameru da ih objavljujem jer moj kanal uglavnom služi za vraćanje stvari koje su već bile po drugim kanalima, ali su nestale prilikom njihovih obaranja.

Kakva je saradnja sa domaćim reperima? Da li se javljaju problemi oko toga što su njihove autorske pesme na vašem kanalu?

U opisu svakog videa na dnu stoji poruka da ukoliko neko poseduje ekskluzivna prava ili ne želi da se određena pesma ili spot nalazi na našem kanalu, može slobodno javiti u inbox naše fejsbuk stranice i mi ćemo odmah ukloniti sadržaj. Uglavnom nema problema. Izvođači ili njihovi predstavnici nam se jave i zatraže nam da obrišemo određenu pesmu ili video, neki to rade na ljubazan način, drugi sa malo „više distance“, ali svima izlazimo u susret jer nismo tu da se svađamo.
Međutim, bilo je do sad i slučajeva u kojem su izvođači bez ikakvog javljanja, jer verovatno ne čitaju opis videa, prijavljivali njihove pesme, zbog čega mi je u par navrata kanal bio pred obaranjem, iako se te pesme pre toga nisu nalazile ni na jednom zvaničnom izdanju ili su prethodno bile na drugim kanalima.
Naravno, pošto je došlo doba u kom izvođači žele da na svaki način zaštite svoja autorska prava i legalno zarađuju od svoje muzike na internetu, mogu se razumeti donekle i ovi postupci, ali, s druge strane, mi nikako nismo tu da ugrožavamo prava izvođača, već da, ako postoje određeni problemi, iste rešimo bez nekih težih posledica.
Da ne bude samo da imamo loša iskustva, javljaju nam se lično i drugi izvođači koji su često iznenađeni otkud nam toliko njihovih pesama, pa i zahvalni na tome što smo uspeli da sačuvamo većinu toga što im je obrisano sa YouTube-a.

Deo arhive sa kanala

Kako usklađujete funkcionisanje vašeg kanala sa YouTube-ovim pravilima o copyright-u? Da li ste razmišljali i o prelasku na neki drugi sajt?

Zbog gorenavedenih prijava, pesme nekih od izvođača sam preventivno prestao da kačim na kanal, a sve druge stvari koje su imale copyright ili bile snimane na poznatije bitove, uklonio sa kanala. Sve što ima neku vrstu copyright materijala u sebi ili se ukloni da video ne bi bio blokiran, ili jednostavno bude ostavljeno u tom obliku, čisto da, ako nema problema sa blokadom, makar ostane pesma da se sluša. Za svaki slučaj, otvorićemo uskoro i Vimeo i Dailymotion kanale, ali za sada nemamo neku preteranu potrebu za time.

U prošlosti ste već sarađivali sa nekim portalima kao što su Beogradska nedelja i Mixeta. Da li imate u planu da se ponovo aktivirate na taj način i dodatno promovišete Rep Arhivu?

Sa navedenim portalima smo sarađivali u okviru njihovih izveštaja i kolumni, a poslednja je bila kolumna RAProspektiva sa mixeta.net portala, u kojoj su bili obrađivani albumi balkanskih rep izvođača počevši od 1999. do 2009. godine, gde smo stali zbog ličnih obaveza.
Planovi za aktiviranje su uvek tu, samo jednostavno neke privatne stvari malo koče detaljnije posvećivanje tome. Jedna od stvari koja bi možda bila u pokretanju je neka vrsta vloga, ali o tome neki drugi put. Jedino u čemu smo aktivno učestvovali nakon rada na portalima je saradnja sa kanalom #disuspotovi, sa kojim smo zajednički radili na serijalu „Evolucija repera“ u kome je do sada predstavljeno oko 50 izvođača sa prosotora Balkana.

Ono što bih dodatno spomenuo je da je kanal #disuspotovi od skoro u našem većinskom vlasništvu, tako da paralelno sa radom na Rep Arhivi planiramo da dodatno aktiviramo i rad na ovom kanalu, koji je do sada uglavnom bio posvećen hrvatskom repu.

Kakva je generalno zastupljenost repa u medijima u odnosu na neki prošli period?

Rep nikad nije bio toliko prisutan u medijima koliko danas, pogotovo kada pričamo o domaćem repu i reperima. Poslednjih godina smo dobili predstavnike domaćeg repa, bilo da su oni bum bep ili trep, koji svojim pesmama privlače veći broj publike, tako da su neki od njih već počeli da završavaju i na medijima sa nacionalnom frekvencijom. Ali, ako ih nema, uvek će za njih biti mesta na internetu.

Da li se i sami bavite rep muzikom ili vam je ovaj muzički angažman preko kanala samo hobi?

Svako ko je ikad bio slušalac i fan rep muzike, kad-tad je morao da se oproba i sa repovanjem, pa i pravljenjem bitova. Koliko se bavim kanalom, toliko se otprilike bavim i repom, znači skoro deceniju, ali uvek sam odvajao svoje bavljenje repom od aktivnosti na Rep Arhivi. Kad sam reper, tad sam reper, a kada nisam – onda arhiviram.

Za sam kraj, navedite nekoliko domaćih rep projekata koji, po vašem mišljenju, zaslužuju mnogo veću pažnju od one koju su dobili.

Uvek postoje projekti koji nikad nisu dobili pažnju koju zaslužuju, pa u to ime navešću sledeće projekte. Ako neki zaboravim, neka mi se ne zameri:

Ludi Konj – Šarklo Psihopata (2011)

3man – Bruklin u Kazanu (2011)

Majki P i Rajk – Repcept (2011)

Demencija – Toliko loše da bolje ne može biti (2011)

Shoshim – Shoshimstorija (2011)

Bezz i Rajk – Dredovi i Masline (2013)

Tandrprc – Tandrprc (2014)

Mejsi – Niko EP (2015)

Kvaka22 – MMKII (2019)

Shea – Dan Pobede (2020)

Autor teksta: Ivan Dželajlija

Fotografije:  Screenshot YouTube

Pratite nas na:

2 Comments

  1. Avatar

    Sve pohvale na radu

    Reply
  2. Avatar

    Arhivo brate ziveo ti nama sto godina <3

    Reply

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *