fbpx
ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU |

Skrinšot: Ljudskost

O odnosu politike i ljudskosti, i nemogućnsoti povezivanja ova dva pojma
Piše: Marina Zec

14. December 2023

Postoje mnoge teme o kojima je potrebno i veoma korisno debatovati i razmenjivati različita mišljenja. Postoje i one, druge, teme o kojima je prosto suvišno debatovati, na bilo koji način. Za mene to su teme koje se odnose na nasilje, ugnjetavanje i maltretiranje, posebno slabijeg. Zbog toga će ova kolumna biti veoma kratka.

Pre nekoliko dana, modna kompanijia Zara objavila je kampanju pod nazivom The Jacket. Vrlo je moguće da ste imali priiliku da vidite ovu kampanju, a ako niste, možda i bolje. Na fotografijama kampanje, američka manekenka Kristen Mekmenami pozira na setu koji je krševit i sastoji se od drvenih, razlomljenih ormana, ili kutija, prašine, kamenja, razlupanih zidova i lutaka kojima fale ekstremiteti ili koje su uvijene u belu tkaninu. Na jednoj fotografiji, Kristen drži ukrućenu lutku uvijenu u belu tkaninu, dok na drugoj, lutka uvijena u neku vrstu plastike ležu na podu. Veoma brzo, kampanja je postala viralna, ne zbog svog umetničkog kvaliteta, već zbog uznemirujuće činjenice da kampanja u velikoj meri deluje kao da aludira na fotografije i snimke uvijenih tela žrtava sukoba (genocida?) koji se trenutno dešava Gazi. Koliko je kampanja neumesna i odvratna, shvatila sam odmah, ali pogotovo me je pogodilo u trenutku kada sam je prepričavala svojoj mami. Toliko mi je bilo teško da joj ispričam šta je na fotografijama, ne jer je teško opisati ih, već jer dok sam govorila o njima sam shvatala da će je kampanja koju opisujem uznemiriti, jer zvuči kao da opisujem ratno okruženje, a ne umetničku kampanju jedne fast fashion kompanije. Iako se Zara opravdava obrazloženjem da je kampanja  pripremana od jula, a fotografisana u septembrh, pre napada Hamasa 7. oktobra. Kada god to bilo, ova kampanja je pre nedelju dana objavljena. Tada je trebalo promisliti i revidirati, da li je u redu objaviti je. Posebno me razočarava činjenica da je, da bi se objavilo ovako nešto potrebna čitava armija ljudi – onih koji su pomislili da je objavljivanje ovakve kampanje u redu. Ljudi na internetu često jesu „ludi”, ali u komentarisanju ove kampanje bojim se da ipak nisu. U ovom trenutku, ona ne zaslužuje nikakvo mesto u javnom prostoru. Sumanuto je, nehumano i besramno objaviti je. Pogotovo od strane jedne modne fast fashion kompanije, a znamo na kojim sve zlodelima i povredama elementarnih ljudskih prava se njihovo poslovanje bazira.

Međutim, nije se samo Zara istakla ove nedelje. I druge međunarodne kompanije, zbirno nazivane Big Tech još jednom su se potrudile da stanu na stranu „slobode govora”. S ozbirom da je rat u Gazi obeležen medijskom cenzurom na globalnom nivou, društvene mreže postale su prostor informisanja za svakodnevna dešavanja u Gazi. Međutim, kako prenosi AlJazeera, Meta, X i TikTok, aktivne su u ukidanju sadržaja koji se odnosi na Gazu. Najveći broj sadržaja ukida se zbog, kako navode, kršenja pravila ovih kompanija. Među ovim kompanijama, posebno se ističe Meta, za koju se navodi da proizvoljno uklanja sadržaje koji se odnose na Palestinu, prekida streaminge, ograničava komentare i suspenduje naloge. Poređenja radi, AlJazeera navodi da je, dve nedelje nakon početka rusko-ukrajinskog rata, Meta promenila svoja pravila kako bi Ukrajincima omogućila da se izražavaju na društvenim mrežama i dele sadržaj o aktuelnim dešavanjima. Ovog puta, izgleda, nije tako.

Politika, a posebno spoljna politika nije moja tema, pa ne volim da je na bilo koji način javno ni komentarišem. Ono što mogu da navedem jesu pojedine informacije, da ne kažem, činjenice.

Prema preliminarnim istragama Komiteta za zaštitu novinara, najmanje 63 novinara i medijskih radnika ubijeno je od početka rata 7. oktobra, a više od 19.000 ubijeno je od početka rata – oko 18.000 poginulih Palestinaca u Gazi i žrtava 1.200 u Izraelu. Stranica So Informed prenosi nešto drugačije brojke, da je od početka rata ubijeno preko 18.600 civila, 7.700 dece, 81 novinar i najmanje 280 medicinskih radnika. Prekid vatre, iako zahtevan od strane Ujedinjenih nacija (a setimo se koje sve države su glasale protiv istog, i koje su bile uzdržane), još uvek se nije dogodio.

Pojedine teme zaista, stvarno, nisu za debatovanje. Bojim se da sve teme navedene u ovom tekstu pripadaju njima. Ponekad je zaista jezivo živeti u savremenom svetu, i opterećujuće razmišljati o svim zlodelima koja se svakodnevno u njemu dešavaju. Ponekad je neverovatno pomisliti da se neke stvari uopšte dešavaju, pa ipak, one čine nečiju svakodnevicu. Pred takvim pojavama ne možemo žmuriti, i o njima ne možemo ćutati. Čak i u trenucima kada nije u našoj moći da išta više od toga uraidmo. Jer onda gubimo odnos prema onome što nas čini ljudima, gubimo elementarnu ljudskost. Koja je očigledno, u oblasti velikih industrija, a posebno politike, odavno izgubljena.

Tagovi:

Preporučeni tekstovi

Skrinšot: Distopija

Skrinšot: Distopija

Da li ćemo svi krenuti da se šetamo okolo sa VR naočarama ili ćemo uspeti da pružimo otpor ovom trendu (a znamo da nećemo)?

Kad porastem biću Leri Dejvid

Kad porastem biću Leri Dejvid

Počinje poslednja, 12. sezona serije Curb your Enthusiasm, i teško ću se naviknuti na kraj, jer posle 25 godina snimanja, emitovanja i pauziranja, ovo je svet Lerija Dejvida

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *