STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com | STIGAO JE NOVI BROJ OBLAKODER MAGAZINA! NABAVI SVOJ PRIMERAK U SVIM BOOKA KNJIŽARAMA, ILI NAM PIŠI NA MEJL oblakodermagazin@gmail.com

Oblakoder merch   |    Newsletter    |    Patreon   |   Antifejk

Slučaj Wolt – zašto i dalje tražimo opravdanje tamo gde ga nema?

O slučaju koji je juče preplavio društvene mreže i pokrenuo brojne rasprave
Piše: Marija Milić

11. August 2022

Juče se društvenim mrežama proširio skrinšot na kome se jasno vide poruke koje je dostavljač Wolta slao jednoj od korisnica, nakon što je joj je dostavio hranu. Naime, dostavljač je nakon obavljene usluge korisnici poslao poruku sadržaja Ej, kakva je hrana bila juče? Wolt dostavljač, nakon čega je korisnica ovu poruku prijavila Woltu.

Skrinšot preuzet sa Twittera

Kompanija je odmah odreagovala, što je korisnica vrlo brzo saznala iz njegove druge poruke, u kojoj joj sarkastično zahvaljuje što mu je namestila otkaz. Dostavljač je porukom prekršio svoj ugovor sa poslodavcem u kome se jasno navodi da je korišćenje podataka korisnika u neposlovne svrhe direktno kršenje ugovora. U ugovoru se navodi da zaposleni u Woltu ne smeju da otkrivaju, koriste ili zloupotrebljavaju informacije u vezi sa isporukama, porudžbinama ili korisnicima Platforme u bilo koju svrhu, osim za usluge dostave, što stoji u saopštenju koje je objavila firma povodom ovog događaja.

„Postali smo svesni situacije juče popodne kada nas je korisnica kontaktirala zabrinuta da je dostavljač koristio njene lične podatke nakon dostave. Partnerima dostavljačima je omogućeno kontaktiranje korisnika samo u trenutku dostave, za šta su korisnici dali saglasnost prilikom registracije na Platformu. O situaciji smo odmah obavestili partnersku kompaniju u kojoj je zaposlen pomenuti dostavljač. Partnerska kompanija je zatim odlučila da prekine radni odnos jer je korišćenje podataka korisnika u neposlovne svrhe direktno kršenje ugovora. Zaštita podataka je nešto što mi u Woltu, kao i naša partnerska kompanija za dostavljače, shvatamo veoma ozbiljno. U svim potpisanim ugovorima koje imamo sa partnerima i sopstvenim zaposlenima jasno je navedeno da oni ni pod kojim okolnostima ne smeju da otkrivaju, koriste ili zloupotrebljavaju informacije u vezi sa isporukama, porudžbinama ili korisnicima Platforme u bilo koju svrhu, osim za usluge dostave. Najiskrenije žalimo što je došlo do ove situacije”, zaključuju iz kompanije. 

Reakcija kompanije bila je u skladu sa Zakonom o radu koji se sklapa između kompanije i zaposlenog, pri svakom radnom odnosu. Samim time, postupak devojke ne treba dovoditi u pitanje jer je i kompanija svojom odlukom potvrdila da je korisnica legitimno prijavila dostavljača i da je otkaz ono što nekome sleduje ko prekrši ugovor i pravila poslovanja. 

Ipak, na društvenim mrežama, pokrenuta je velika rasprava. Twitter na kome se prvo pojavio skrinšot nije prestao da bruji o ovoj temi, komentari su se nizali, a kako je sloboda mišljenja i izražavanja neotuđivo pravo i osnov demokratskog društva, sve više ljudi želelo je da podeli svoje viđenje. Razume se, mišljenja su bila oprečna, mnogi su govorili da je prenaglila, da oni ne bi prijavili, da je trebalo da iskulira i da ako nastavi da dosađuje, uvek može da ga blokira…Neki su ga čak i branili jer je ipak bio kulturan, učtivo i lepo je pitao, drugi su pak navodili da je danas teško naći partera/ku, pa je mladić možda na ovaj način pokušao da se upozna sa devojkom (preko broja koji je dobio preko firme za koju radi).

Twitter skrinšotovi

Svi pokušaji da opravdaju dostavljača padaju u vodu upravo zbog osnovne stvari, a to je kršenje Zakona o zaštiti podataka o ličnosti na koji je bio obavezan u svom Ugovoru o radu. Ma koliko god da je njegova namera bila iskrena i bezazlena, ovo, definitivno, nije bio ispravan način.

Brojni su i komentari koji podržavaju devojku i slažu se sa načinom na koji je postupila. Mada, druga stvar koja je posebno zabrinjavajuća je to da se, kao i kada je reč o sličnim temama, pojavila masa komentara i fotografija koje su žene delile na mrežama, a u pitanju je ista ili slična situacija – zloupotreba položaja i nedozvoljeno korišćenje podataka. Mnoge žene su u komentarima izrazile strah koji osećaju jer žive same. 

Twitter skrinšotovi

Kada bolje razmislimo, svi smo svoje brojeve nekada podelili sa različitim vršiocima usluga, preko dostavljača hrane, taksista, do različitih operatera. Da li bi vama bilo prijatno da vi dobijete poruku od nekoga ko vas je pre par minuta ostavio ispred zgrade ili doneo hranu do kućnih vrata? 

Takođe, mi možemo samo da nagađamo tačne razloge zbog kojih je Wolt korisnica tako odreagovala, ali ne možemo isključiti situaciju da je možda ranije imala sličnih neprijatnih situacija. Sve u svemu, ne treba tražiti razlog zašto je neko pokušao da zaštiti sebe, a potencijalno i druge. 

Ono o čemu se nedovoljno govori je izražena mizoginija koja u ovakvim situacijama često ispliva, čak i od strane žena. Žena je kriva, i kad prijavi i kad ne prijavi, žena je kriva jer mu se dopala, možda mu se i nasmejala, pa je dala „povod”, da je neki bogataš, ne bi se nikom žalila, itd. Između ostalog, to što je dostavljač dobio otkaz ne mora da znači da će on prestati da joj piše, a pored toga, tačno zna gde devojka živi. 

Twitter skrinšot

Uprkos brojnim situacijama koje su se dešavale u proteklom periodu, u vezi sa nasiljem i uznemiravanjem prema ženama, činilo se da postoji velika tendencija da smo kao društvo malo napredovali, barem po pitanju toga da žrtva nije uvek krivac. Istovremeno i da smo shvatili da su žene odlučile da je vreme da reaguju i govore o svojim problemima, ali i pravima. Odluka devojke da prijavi je dokaz da su brojne male borbe koje su vođene u proteklom periodu imale svoj značaj.

Iako se na mrežama pokušalo i sa romantizacijom ove priče i svođenjem na nivo holivudskog filma i zanimljivog načina za pick up line, ta vrsta poređenja je suvišna. Upravo iz razloga jer se devojka neminovno osetila ugroženo, samim time, jer je situaciju prijavila. Ne radi se o tome šta su jedna i druga strana želele, već da je zloupotreba privatnih podataka nešto o čemu bi svaka privatna kompanija trebalo da vodi računa, te je shodno tome devojka imala puno pravo da prijavi takav prestup. Uostalom, veliki broj kompanija, aplikacija i društvenih mreža koje svakodnevno koristimo već u svojim serverima skladište i raspolažu našim privatnim podacima koje smo mi svojevoljno podelili, sve u svrhe korišćenja određenih usluga i pogodnosti. Da li to znači da bi sada trebalo da strepimo gde sve naši podaci mogu završiti i da poslednično prestanemo biti njihovi korisnici? To je apsolutna odgovornost kompanija i niko sem njih se ne treba baviti navedenim stvarima, kao što istu dozu odgovornosti moraju imati prilikom sklapanja radnih ugovora sa zaposlenim licima. 

U ovom maniru, svako gaženje i nepoštovanje sličnih zakona i propisa mora se tretirati na identičan način, od očiglednog uznemiravanja i pokušaja zlostavljanja mimo radnih okvira, do jedne naizgled bezazlene poruke poput ove o kojoj se upravo spekuliše.

Čitava situacija pogodna je da se zapitamo da li smo dovoljno upoznati sa stvarima kao što su zloupotreba podataka, kršenje ugovora o radu, ko u svemu ovome ima jedini validan odgovor i rešenje, a pogotovo koliko se često dešavaju uznemiravanja ovakvog tipa, koja, izuzev ovoga, nebrojeno puta prolaze neopaženo i nekažnjeno i o kojima nikada nećemo saznati, osim o slučajevima gde je neko ipak reagovao. Šta je za svakog od nas uznemiravanje, nepoštovanje, kršenje zakona… stvari su koje u današnje doba ne treba biti relativne niti individualne, već kao društvo zajedno moramo raditi na tome da izgradimo kolektivni stav koji obuhvata sve ovakve i slične situacije i koji svako lice štiti od potencijalnog uznemiravanja, nasilja, iskorišćavanja i ugrožavanja.

Naslovna fotografija: preuzeta sa sajta Netokracija

Preporučeni tekstovi

Koliko su štetni menstrualni proizvodi?

Koliko su štetni menstrualni proizvodi?

Vrlo često nismo upućeni na sastav ovih proizvoda, već nam se putem reklama servira da nam proizvodi za menstrualnu higijenu nude udobnost i osećaj lakoće

Učini delo, spasi jelo

Učini delo, spasi jelo

Nedavno je lansirana nova platforma – Odnesy koja nudi rešenje za sve veći problem bacanja hrane

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *