Šta treba da izbegavaš u pretprazničnom periodu?

Saveti za negu mentalnog zdravlja

28. December 2020

Tanka je linija između praznične euforije, i depresije i neraspoloženja koje ona može da izazove. Kako se stara godina približava kraju, svodimo račune, finansijske, poslovne, emotivne. Jurimo za poklonima dragim osobama i razmišljamo gde možemo provesti „najluđu noć u godini“. Iščekivanje praznika obojeno je novogodišnjim svetlucavim ukrasima, mirisom kuvanog vina i poznatih tonova pesama karakterističnih za ovaj period. Bilo da voliš praznike i praznični duh, sve te obaveze koje se sjate u decembru mesecu mogu zadati veliku glavobolju. Kombinacija brige, užurbanosti i šarenila prazničnog raspoloženja može imati veliki uticaj na naše mentalno zdravlje, a dodatnu zbrku našoj glavi pravi i pandemija.

Svako od nas voli da napravi retrospektivu godine iza sebe. Pitamo se šta smo to sve postigli u ovoj burnoj  godini, preispitujemo odluke, donosimo nove. Dajemo obećanja sebi da ćemo u sledećoj godini biti bolji, da ćemo promeniti navike, usvojiti nove, bolje i zdravije za nas. U ovom periodu osim što smo izloženiji stresu više nego inače, podložni smo i preterivanju. Hrana, piće, kupovina, emocije, neumereni smo u skoro svemu što radimo. Onda se pitamo kako ostati pribrane i bistre glavi, a ujedno ispuniti sve obaveze koje su pred nama, učiniti srećnim i zadovoljnim nama drage ljude. Da bismo to postigli, pre svega, moramo se posvetiti sebi i sebe učiniti srećnim. Previše svega, čak i onog što nam prija, može imati neke negativne uticaje po nas. Kao na primer omiljena pesma – slušamo je bez prestanka i stalno idemo na repeat i posle određenog perioda muka nam je kada čujemo čak i njene prve taktove. Zato je važno postaviti određene granice, posebno u ovom periodu, kada ima svega u izobilju.

Zbog toga ti dajemo nekoliko saveta kako bi ti predstojeći period bio što prijatniji:

  1. Previše jela i pića – praznična trpeza puna najrazličitijih ukusa naprosto mami da prekršiš sva pravila kada je ishrana u pitanju. I to je ok, potrebno je sebi dati oduška, pogotovo posle ovako teške godine. Važno je samo pronaći idealnu meru jer preterivanje u bilo čemu, makar to bili i omiljeni kolači, sigurno neće prijati tvom organizmu. Potrudi se da jedeš i piješ samo onoliko koliko ti je zaista potrebno, a ako ponekad osetiš potrebu da malčice preteraš, to je u redu, sve dok si pažljiv/a prema svom zdravlju.

2. Nekontrolisana kupovina – ovo je period poklona i darivanja, kako dragim ljudima, tako i sebi. Na svakom koraku su reklame o novogodišnjim popustima, akcijama koje nije lako izbeći. Pokušaj da kupiš samo ono što ti je zaista potrebno, bez preterivanja, jer uvek bi trebalo kupovati promišljeno i kontrolisano, a posebno u ovoj godini koja finansijski izazov za sve nas. Razmisli o ideji da umesto kupovine dragim osobama pokloniš ono što si sam/a napravio/la, to će ih sigurno mnogo obradovati!

3. Suvišne informacije – ove godine si verovatno dobio/la  više informacija nego što si želeo/la, i to najčešće onih koje podstiču zabrinutost povodom pandemije korona virusa. Zato daj sve od sebe da pronađeš idealnu ravnotežu kada biraš informacije koje saznaješ. Budi u toku sa najnovijim zdravstvenim preporukama i vestima, ali se potrudi i da sačuvaš sebe od preteranog izlaganja bilo čemu što bi moglo da te uznemiri. Posveti dovoljno vremena i onim lepim stvarima koje rasterećuju poput gledanja omiljenih serija, filmova, dokumentaraca ili slušanja muzike kako bi u Novu godinu ušao/la uz manje zabrinutosti, a više smeha i radosti!

4. Ne razmišljaj previše o onom što je bilo – kao što smo već pomenuli, u decembru mesecu volimo detaljno da analiziramo šta se to sve dešavalo u prethodnoj godini. Koliko uspeha i neuspeha, šta smo mogli – a nismo, da li postoji nešto zbog čega se kajemo? To nas vodi u ozbiljnu dubiozu i može doprineti tome da se loše osećamo. Sasvim je u redu kada analiziramo prošlost radi odluka koje želimo napraviti u sadašnjosti i u budućnosti, ali ništa više osim toga. Prošlost ostaje u prošlosti, vreme je da pravimo planove za budućnost. Pa šta i ako se izjalove, uvek možemo napraviti nove.

Možda će nas  ova godina i nedostatak slavlja u dobroj meri opomenuti na značaj mentalne higijene. Umesto što ćeš histerično tražiti outfit za najluđu noć i provesti pola svog života u kozmetičkom salonu, oslušni sebe i svoje potrebe. Sagledaj koje stvari su ti zaista važne i okreni se njima.  Hrani svoj duh i postavi određena pravila koja će ti pomoći da se bolje osećaš. Preporuke i savete na ovu temu možeš pronaći na platformi dvadesete.rs, kao i na Instagram i Facebook stranici Zdravo dvadesete.

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Preporučeni tekstovi

Mladi na tržištu rada

Mladi na tržištu rada

Iskustvo rada za mlade danas i različiti izazovi prekarijata, od prekovremenog rada i ubrzanih tehnoloških promena do straha od otkaza i pitanja mentalnog zdravlja