fbpx
ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji ✹ ANTENA NOVA EPIZODA: Borosane - Simbol radnica u Jugoslaviji

Tanja Vujinović: Mladi treba da se konektuju sa prirodom i u virtuelnom svetu

Ovog vikenda u Novom Sadu, magični svet kompjuterske grafike otvara svoja vrata

2. September 2021

Hibridni događaj CGA Novi Sad: Enter the MetaClub će biti održan u okviru Kaleidoskopa kulture od 2. do 5. septembra, a pored sjajnih predavača, posetioci će imati priliku da zakorače u virtuelni svet koji je kreirala poznata umetnica novih medija Tanja Vujinović.

Događaj je organizovan pod kapom CGA Belgrade, konferencije koja godinama okuplja globalne talente iz oblasti vizuelnih efekata, video igara, animacije, VR-a, filmske i digitalne umetnosti. Za izložbeni deo programa u kojem, pored Tanje, učestvuje i Šveđanin Andreas Wannerstedt sa svojim hipnotišućim 3D animacijama, zadužena je nagrađivana kustoskinja dr Maja Ćirić. Za bolje percipiranje virtuelne umetnosti, na događaju će biti obezbeđene i VR naočare, a posebno je zanimljivo da će tokom prva tri dana manifestacije Tanja lično dočekivati posetioce u svom virtuelnom svetu.

Tanja je u galerijama širom sveta izlagala skulpture, crteže, VR svetove, a zanimljivo je što sve svoje digitalne radove započinje tradicionalnom metodom crtanja skice na papiru. Na kreiranje sveta MetaGarden Club 2.0. uticale su mnoge druge sfere interesovanja, te je tokom rada bila u kontaktu sa naučnicima koji su joj davali uvid u vredna istraživanja o ekologiji, a cvet u središtu MetaGardena napravila je po uzoru na mikroskopski prikaz cveta, koji je prvi rastao na svetu. Dublja filozofska poruka nastala je iz etičkog vodiča rejv kuture, zato dok obilazite MetaGarden pratiće vas tehno minimal zvuk, koji stvara posebnu frekvenciju i energiju, koja konektuje sve prisutne.

MetaGarden, kao i ostali Tanjini svetovi, može se posetiti putem platformi VR Chat i Sansar (kako u VR, tako i u desktop modu). Dok koračate kroz ove svetove, pokušajte da se prepustite okruženju i istražite koliko ono odgovara vašem ritmu. Tanja je MetaGarden kreirala da bismo pokušali da saznamo nešto više o svojoj spiritualnosti, konekciji s ljudima i majkom prirodom.

Zdravo, Tanja! Možeš li da nam kažeš šta je prouzrokovalo nastanak sveta kakav je MetaGarden/Club 2.0? Gde nalaziš inspiraciju za ovakve poduhvate?

Ceo MataGarden projekat je deo socijalne platforme i nastao je kao kulminacija mog dugogodišnjeg istraživanja. Metasvet se po sferama razvijao godinama, kao moja želja da uživo razvijem projekte zajedno sa nekim naučnicima. Mlada naučnica Arijana Filipić me je, na primer, potpuno oduševila svojim entuzijazmom i željom da se kroz ekologiju bori za naprednije načine uspostavljanja zdravije životne sredine. Ona je počela da razvija metode za čišćenje vode uz pomoć plazme. To me je uvelo u novi krug naučnika i, oduševljena iskrenim entuzijazmom ljudi koji se bore da postignu nešto dobro za sve nas i da nam omoguće da živimo u čistijoj i zdravijoj sredini, počela sam da razvijam neke druge momente fizičke instalacije koje su imaginarne, ali imaju taj utopistički momenat. Tako sam napravila strukturu koja je inspirisana različitim referencama istorije, mitologije, religije.

Po čemu se ovaj virtuelni svet razlikuje od tvojih prošlih svetova?

Htela sam da sročim jednu novu platformu gde ću moći da razvijam različite zaključke same ideje toga šta znači baviti se interdisciplinarnim projektom, šta znači združiti više disciplina klasične umetnosti i imati elemente skulpture, slikarstva, grafike i događaja uživo, uz neki preformativni element koji je vrlo specifičan kada se radi o novim medijima. Za razliku od mojih ranijih radova, gde je VR svet pravljen kao aplikacija za individualnu posetu, ja sam bukvalno maštala o tome kada ćemo moći da napravimo jednu socijalnu platformu, jednu instalaciju u kojoj će ljudi moći da pristupe, a da bude interaktivna.

Koji osećaj iza ovog sveta si htela da postigneš?

Ovde se najviše radi o jednom senzualnom telesnom pristupu celoj formi. Uvek sam htela i uvek mi je cilj da ono što se postavi ispred publike može da funkcioniše na puno načina.  Da vuče publiku, da zaintrigira publiku, da svi zajedno krenemo da razmišljamo o tome. Šta je taj medij u kom se sve razvija, kako je preformativan i kako komunicira sa drugima. Sve u cilju toga da na neki lakši, drugačiji i alternativniji način premišljamo o našim svakodnevnim problemima.

Koju simboliku imaju izvori vode u MetaGardenu?

Za nekoga ko se bavio istorijom umetnosti, meni je mitologija jako važna i uvek mi je bila važna. Znamo koliko su za istoriju razvoja bitne skulpture, konkretno skulpture antičke Grčke, Rima ili skulpture iz Mesopotamije… Meni su svi ti elementi jako važni pri građenju ovakvih svetova, jer tu imamo reference na istoriju umetnosti i slikarstva. Tu imamo simbole koji imaju mitologiju kompresovanu u sebi, zato je bitna mitologija vrtova gde je uvek fontana u centru, gde se uvek neka oaza ili izvor života organizuje oko vode, koji je uvek bio od najvećeg značaja. Zbog toga smo kroz istoriju imali razne taloge mitoloških priča oko formiranja naselja oko reka i drugih izvora vode, te sam i ja, logično, krenula da struktuiram te vrtove, krenuvši od izvora vode.

MetaGarden Club 2.0. je virtuelni svet, što je danas asocijacija na nešto futurističko, a ipak – u njemu rastu biljke iz karbonifernog razdoblja paleozojske ere. Zašto?

Mnogo se pirča koje biljke izumiru, a manje o onima koje su neuništive(karboniferne biljke od kojih se proizvodi ugalj, zapravo bitne za razvoj industrijskog društva i sintetičkog materijala, kao i orhideja, koju ćete isto videti u MetaGardenu). Zato sam bila oduševljena što mi je poljski ilustrator dozvolio da koristim tačne crteže rekonstruisanih šest karbonifernih biljaka u jednom od virtuelnih svetova. To je bilo neprocenjivo za mene, što mogu da imam element koji je osnova sintetičnog sveta koji smo mi kao civilizacija izgradili. Baš za potrebe ovog projeketa, George Poinar, profesor na Oregon univerzitetu, objavio je tekst o karbonifernim biljkama i njegov rad je bio inspiracija za Jurastic park. Kada sam pročitala tekst, ja sam odmah kontaktirala sa njim i on mi je odgovorio i pristao da mi pošalje materijal. Dobila sam od njega mikroskopske slike i njegov crtež rukom o tome kako on misli da je izgledao prvi cvet na svetu, tj. njegovu naučnu teoriju. Onda smo ga modelovali i on se pojavljuje u centru sveta.

Filozofska poruka MetaGarden Club 2.0. inspirisana je rejv kulturom? 

Da. Ideja ovog sveta koji predstavljamo na CGA konferenciji, potekla je iz moje dugogodišnje želje da posvetim jedan veći projekat istoriji rejv kulture, kojoj dugujem jako puno. Imam veliko poštovanje prema svima koji učestvuju u organizaciji, produkciji, kao i posetiocima zarad promocije tehno muzike i kulture i konačno sam dobila priliku za to. Deo tog projekta su i svetovi Ljubav i Geneza, koji su za mene jedna celina, odvojena na tri dela samo iz tehničkog razloga, zbog percipiranja materijala. Veoma ih je teško razdvojiti zato što je ethos rejv kulture bio PLUR (Peace, Love, Unity, Respect). Pitanje kako da organizujemo budućnost je u velikoj krizi zbog velike količine toksičnog materijala koja se nalazi u vestima i dosta se ljudi okrenulo ka ideji da u ljubavi nalazi motiv za građenje društva u budućnosti. Zato treba ponovo razmisliti o tome da to bude neka alternativa od gomilanja materijalne robe i shvatiti šta znači podeliti sa nekim nešto bez razloga, bez materijalne koristi.

Koliko vremena ti treba da napraviš ovakav svet?

Ne može čovek tačno da odredi koliko je potrebno da nastane neki ovakav svet, ali uvek predstoji jako dugačak proces istraživanja. Pola godine istražujem i najčešće mi pomažu drugi ljudi, čita se teorija, naučni tekstovi i mitologije i onda se kreće u realizaciju toga. Dosta objekata koji se nalaze u MetaGardenu 2.0. su ili modelovani rukama, na jedan potpuno organski način pravljeni u VR i onda se element po element slika sastavlja, na zvuku radim istovremeno i tako se jednostavno rodi. Pošto sam, između ostalog, i sama naučnik, jer sam registrovani istraživač, uvek mi je lako da uđem u dubinu tih tekstova. Ja crtam svaki dan, tako da je moj omiljen alat olovka i A4 papir. Sam softver nije toliko bitan, to je samo oruđe. Sve je u ideji, konceptu, posvećenosti i razmišljanju i sve je u momentu vizuelne filozofije koja je prenesena u neki materijal.

Koja je poruka mladim VR umetnicima?  

Konkretno me ne zanima šta neko treba da izvuče, više me interesuje da čujem šta ljudi imaju da kažu posle ovakvog sveta. Jako bih volela da razmišljaju šta je VR, šta su buduće tehnologije, kako ih koristimo, odakle dolazi struja koju koristimo, ko je generiše… Ima puno tog romantičnog vraćanja prirodi, to su zapravo te utopije. I centar humanosti raste tu gde je kultura razvijena.

Razgovor sa Tanjom moći ćete da nastavite lično u VR sobi konferencije CGA u Novom Sadu, 2, 3. i 4. septembra u večernjim časovima u okviru manifestacije Kaleidoskop kulture. Detaljnu satnicu konferencije možete pogledati ovde. Organizatori napominju da je prisustvo na predavanjima i panelima u prostoru novosadske Fabrike obavezno najaviti putem registracije zbog ograničenog broja mesta.

Autorka teksta: Bosiljka Đikanović

Potpis radova: MetaGarden Club 2.0, Tanja Vujinović, 2021

Preporučeni tekstovi

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *