Tiktok – gubljenje vremena ili jedinstvena platforma za kreativce?

O popularizaciji platforme Tiktok, njenim pozitivnim i negativnim aspektima, ali i o fenomenu neprihvatanja novih trendova
Autor/ka Iva Hadnađ

27. November 2020

Ukoliko niste sigurni šta je Tiktok, verovatno imate više od 25 godina, koristite Instagram ili Fejsbuk, dok vam je Tiktok asocijacija na bezvezne trendove i dekadentnu omladinu. Tinejdžeri, tačnije, generacija Z, ne bi se složili sa vama. Za mnoge korisnike, a ima ih više od 800 miliona širom sveta, ovo je platforma koja im omogućava da izraze kreativnost, ispričaju svoju priču, glume ili plešu. Čini se da ciljna grupa ove društvene mreže i jesu mladi ljudi, što dokazuju statistike: 41 procenat korisnika Tiktoka ima između 14 i 24 godina. Dakle, tinejdžeri je obožavaju, svi ostali smatraju da je gubljenje vremena – gde je tu istina?

Šta je Tiktok i po čemu je poseban?

Osnovana 2016. od strane kineske kompanije ByteDance, ova mlada aplikacija za kratko vreme stekla je veliki broj korisnika, posebno nakon 2018. kada je pripojena servisu Musical.ly. Tiktok je prestigao čak i Instagram po popularnosti, verovatno zbog zgodnog formata za snimanje od 15 sekundi i radikalno jačeg algoritma. Čini se da je sve podređeno algoritmu, pa je verovatno da će ako pogledate video o nekom liku iz Hari Potera, vaš feed biti zatrpan čarobnim štapićima, magijom i seksualnim fantazijama o Draku Melfoju (ne, nije šala, postoji čak i hešteg #dracotok). Iako svaka društvena mreža u neku ruku postavlja trendove, Tiktok ih diktira i naređuje. Iznenađujuće ili ne, tiktokeri se bezuslovno povinuju trendovima, štaviše, praćenje trendova neophodno je radi zadobijanja popularnosti. Nameće se utisak da je TikTok društvena mreža za konformiste, osobe bez talenta i konkretne profesije, koje prihvataju ono što je moderno. Ima li tu mesta za kreativnost?

Tiktok je u ruke svojim korisnicima stavio alat pomoću kog mogu da kreiraju različit video sadržaj i da svoju maštovitost ili određenu poruku prenesu snimajući klipove od 15 ili 60 sekundi. Iako ovo vreme deluje nedovoljno, korisnici uspevaju da se kreativno izraze koristeći kratak format. Čest je narativ da ova aplikacija omogućava mladim ljudima da pokažu svoj talenat – glumu, ples, crtanje, šminkanje… Međutim, u većini slučajeva, akcenat je više na takmičenju i upoređivanju, nego na negovanju talenta individue. I pored mnogo neoriginalnog i dosadnog sadržaja, nije sporno da je Tiktok izuzetno zanimljiv i zarazan. Moguće je pronaći dosta humorističnih, kreativnih i zabavnih klipova.

Korisnici platforme: šta očekujemo od Tiktoka?

Tiktok aplikacija preuzeta je više od 3 miliona na Google play prodavnici, dok je na Apple store-u preuzeta neverovatnih 33 miliona puta.  Ako niste tinejdžer, a i vi ste među ovim ciframa, moguće je da vas je okolina na neki način osudila. Sigurno ste primetili, posebno za vreme karantina, da su oni koji su počeli da koriste Tiktok etiketirani kao lenji i besposleni, a i sami često osećaju stid: „moram da vam priznam, nisam odoleo/la, skinuo/la sam Tiktok“. Mnogima je ova platforma asocijacija na neproduktivnost, lenjost, ležanje u krevetu i izbegavanje obaveza. Ovo su tipične osude i sumnjičavost prema novim trendovima, uobičajene za svaku generaciju. Kao što naši roditelji, uglavnom korisnici Fejsbuka, vrlo često neblagonaklono gledaju na Instagram, isto tako i mi osuđujemo klince koji koriste Tiktok.

Važno je naglastiti da na ovoj platformi postoje profili koji opservacijom svakodnevice na humorističan način prikazuju probleme, nedoumice i razmišljanja mladih. Pre nego što zauzmemo osuđivački stav prema ovoj mreži, važno je da se podsetimo – što više nekvalitetnog sadržaja gledamo, aplikacija će nam ga više prikazivati. Sigurni smo da će vas neki klipovi nasmejati, a vrlo je verovatno da ćete se neočekivano brzo zaraziti. Istraživanja su pokazala da korisnici provedu u proseku 37 minuta na ovoj platformi, dok se, recimo, u Nemačkoj na mesečnom nivou pregleda čak 6,5 milijardi video klipova.

Dakle, šta da očekujete na ovoj društvenoj mreži? Pored velike količine klipova zbog kojih vam je neprijatno i nelagodno, pronaći ćete i zanimljive tutorijale, korisne savete, recepte, komične klipove i video – mimove. Pitanje je zapravo – zbog čega vi koristite Tiktok? Radi dobre zabave, edukativnog sadržaja, glupih fora, atraktivnih ljudi, mimova o filozofiji, gumenih medvedića koji pevaju pesmu koju originalno izvodi Adel, đuskanje uz zaboravljenu muziku iz ranijih dekada ili previše verzija pesme Kardi B – Tiktok ima sve.

Imamo li razloga za zabrinutost – da li smo bezbedni na ovoj platformi?

Starosna granica na ovoj platformi je 13 godina i korisnici su neretko deca koja prolaze kroz pubertet i koja, manje-više odrastaju na internetu. Mnogi smatraju da Tiktok nije samo bezazlena platforma koja inspiriše, zasmejava i zabavlja, već često može biti i toksična i štetna. Popularni mladi ljudi, odnosno, tiktok poznate osobe, izgledaju savršeno i žive naizgled savršene živote. Sa svakim odgledanim klipom, dete u pubertetu formira sve lošiju sliku o sebi i svom izgledu. Ipak, problem konvecionalne lepote i popularnih devojčica nijetako nov. I sami smo bili svedoci mnogobrojnih banalnih trendova na društvenim mrežama – setimo se čelindža Kajli Džener usnana, leda i soli na ruci ili polivanja ledenom vodom. Internet nikada nije bio baš bezbedno mesto, zar ne?

Tiktok je ove godine uveo poseban režim za roditelje, tako da je moguće kontrolisanje sadržaja koje dete gleda, koliko vremena provodi na aplikaciji i sa kim komunicira. Sa druge strane, mnogi su zabrinuti i zbog navodne krađe podataka, a Tramp je pretio ukidanjem ove aplikacije u Americi.

„Tiktok je društvena mreža, a svi znamo da su društvene mreže i privatnost podataka dva kontradiktorna pojma. Tiktok pamti podatke, način na koji koristite aplikaciju, šta lajkujte i koga pratite, vašu lokaciju, čak i pokušava da pretpostavi vaš stil života. Međutim, iako ovo zvuči zastrašujuće, isto rade i Fejsbuk i Gugl, ali i bezbroj drugih aplikacija kojima dajete pristup podacima na vašem uređaju.”,

zaključuje novinar Zak Dofman u Forbsovom tekstu.

Ova, za mnoge i dalje neistražena i neshvatljiva platfroma, menja način na koji konzumiramo sadržaj i nameće neke nove trendove. Popularnost Tiktoka nekontrolisano raste, a broj korisnika sa povećava. Koliko god da je poželjno biti u toku sa onim što je moderno, nije nužno da prigrlimo ovaj trend pošto-poto. Inspirišuća za mnoge, za neke banalna, svakako, Tiktok je platforma koja tek treba da bude istražena.

Ilustracije: Dribble

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Preporučeni tekstovi

Mladi na tržištu rada

Mladi na tržištu rada

Iskustvo rada za mlade danas i različiti izazovi prekarijata, od prekovremenog rada i ubrzanih tehnoloških promena do straha od otkaza i pitanja mentalnog zdravlja