Top 10 filmova francuskog novog talasa

Oblakoder je izdvojio filmove koji će vas upoznati sa stvaralaštvom francuskog novog talasa, uz par filmova koji ne pripadaju ovoj eposi, ali su njom inspirisani.
Autor/ka Iva Hadnađ

22. May 2020

Oblakoderova top lista 10 francuskih filmova novog talasa

Francuski novi talas nastao je pedesetih godina dvadesetog veka, pokretanjem najvažnijeg filmskog časopisa tog vremena – Cahiers du Cinema. Za ovaj časopis pisali su mladi kritičari poput Erica Rohmera, Jean-Luc Godarda i François Truffauta, koji će se kasnije proslaviti kao najznačajniji reditelji francuskog novog talasa. Njihova glavna ideja je usprotiviti se konvenciji holivudskih filmova, tradicionalnom vidu stvaranja filmova i stvoriti prostor za mlade umetnike i umetnost koja nije ograničena stigmama i visokim budžetom.

Reditelji novog talasa izlaze iz studija, snimaju na ulicama Pariza, glumci dobijaju više slobode da improvizuju, jer se sve snima na licu mesta, kamerom iz ruke. Autori se više fokusiraju na poetični filmski jezik i autorski stil nego na radnju filma. Filmovi francuskog novog talasa su jedinstveni, izrazito senzualni i estetski primamljivi. Oblakoder je izdvojio filmove koji će vas upoznati sa stvaralaštvom ovog filmskog pravca, uz par filmova koji ne pripadaju ovoj eposi, ali su njom inspirisani.

1. Cleo from 5 to 7 (1962) – Agnes Varda

Jedna od retkih rediteljki novog talasa, Agnes Varda, upoznaje nas sa Cleo, mladom glumicom, koja je na vrhuncu slave, lepote i mladosti. Cleo pratimo kroz dva krucijalna sata (od 5 do 7) dok iščekuje rezultate o mogućoj bolesti. Za razliku od većine filmova ovog pravca u kojima je predstavljena muška vizija sveta, dok je žena fetišizirani predmet divljenja, u Vardinom filmu perspektiva je drugačija. Posmatramo svet i razmatramo probleme očima žene, koja je svesna svoje lepote i slave i razmišlja o svojoj egzistenciji. Glavna tema, pored lepote, jeste i strah od smrti, koji okupira glavnu protagonistkinju.

2. The collector/ La Collectionneause (1967) – Eric Rohmer

Ovaj film deo je serije  Moralnih priča reditelja Erica Rohmera. Dvojica hedonista i ženskaroša Adrijen i Danijel provode prijatan odmor na obali mora, međutim, dolazak harizmatične Hayde donosi nemir i sukob. Pored divnih kadrova Azurne obale, svideće vam se  dijalozi koji ističu dva različita pogleda na svet–muški i ženski, kao i univerzalna tema francuskog novog talasa: seksualnost i fatalna žena.

3. Breathless / A bout de souffle (1960) – Jean-Luc Godard

Film A bout de souffle (Do posljednjeg daha) je prvi Godarov dugometražni film i jedan od ključnih filmova francuskog novog talasa, pa i njegov predstavnik. Ova klasična melodrama koja govori o romansi mlade studentkinje i sitnog lopova simbol je buntovnosti.

4. Hiroshima, mon amour (1959) – Alain Resnais

Govori o ljubavnoj avanturi francuske glumice, nazvane Ona (Emmanuelle Riva) i japanskog arhitekte, nazvanog On (Eiji Okada) u Hirošimi i prikazuje 36 sati njihovog odnosa. Ono što čini ovaj film posebnim jeste to što su oba ljubavnika prikazana kao predmet žudnje, oboje su ravnopravni i oboje varaju svoje partnere. Film se, za razliku od holivudskih ljubavnih filmova, završava nedorečeno, likovi ne ostaju vezani jedno za drugo i nameće se ideja da ljubav nije obaveza, ona je upitna.

5. Chloe in the afternoon/ L’Amour l’après-midi (1975) – Eric Rohmer

Još jedan Rohmerov film, poslednji u serijalu Moralnih priča. Poetični, filozofski dijalozi, kao da čitate dobar roman, držaće vam pažnju i nateraće vas da preispitate svoje shvatanje međuljudskih odnosa.

6. La chinoise (1967) – Jean-Luc Godard

La Chinoise (Kineskinja) poznat je kao jedan od najistaknutijih politički angažovanih filmova svog vremena, kao i u Godarovoj filmografiji. Inspirisan romanom Dostojevskog – Zli dusi, Godar obrađuje fenomen masovne popularnosti radikalnih levičarskih ideja među francuskom omladinom.

7. Pierrot le Fou (1965) – Jean-Luc Godard

Žan Pol Belmondo i Ana Karina – zvezde francuskog novog talasa, modne ikone i ideali lepote jednog vremena.  Pierrot le Fou je još jedna drama koju zaista vredi pogledati – film pun ljubavi, mržnje, strasti, akcije, nasilja i  smrti.

8. Stolen Kisses / Baisers volés (1968) – François Truffaut

Kada govorimo o francuskom novom talasu, neophodno je da pomenemo i filmove François Truffaut-a. Zanimljivo je da je većina njegovih filmova, pa i ovaj, baziran na realnim događajima iz njegovog života. Glavni protagonista Antoine Doinel ( alter-ego samog režisera) pokušava da razume ljubav i pronađe svoje mesto u svetu.

9. Happiness / Le Bonheur (1965) – Agnes Varda

Vizuelno savršen, uz kolorit koji nas asocira na Wesa Andersona, ali uprkos idiličnoj atmosferi, film ima ozbiljnu temu – temu neverstva. Iako ova tema deluje prevaziđeno i dosadno, Varda uspeva da svoj film učini posebnim i vrednim gledanja.

10. A Women Is a Woman/Une femme est une femme(1965) – Jean-Luc Godard

Sam naziv filma ukazuje na fiksiranost ženskog identiteta; žena je žena, ne može biti ništa drugo. Njeno ponašanje je žensko. Kakva je onda ta žena? I šta je žensko u ženinom ponašanju? Sva ova pitanja interesuju glavnu protagonistkinju Angelu (Ana Karina).

Naslovna fotografija: iz filma La chinoise

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *