fbpx

Top 10 serija desetih

Ova lista obuhvata primere koji su se izdvojili svojom temom, formatom ili iole inovativnim pristupom!

29. December 2019

Devedesete su ostale upamćene po sitkomima snimanim pred studijskom publikom (Rozen, Sajnfeld, Frejžer, Prijatelji), a naredna decenija po antiherojskim dramama (Porodica Soprano, Čista hemija, Ljudi sa Menhetna, Žica), nadrealnim (Malkolm u sredini, Stažisti, Peep Show, Ometeni u razvoju, Televizijska posla, The Mighty Boosh, Flight of the Conchords) i „mockumentary“ komedijama (U kancelariji, The Thick of It + početak Parkova i rekreacije i Moderne porodice). Od 2010. do 2019. godine ne samo da se neverovatno umnožio broj televizijskih kanala, već su se pojavile i onlajn video platforme, potpuno novi način distribucije sadržaja. Nastaje period hiperprodukcije, koji američki TV stručnjaci još zovu i „peak TV“. Televizija se prilagođava novim uslovima, cveta hibridni žanr dramedije (Louie, Transparent, Baskets, Better Things, Atlanta), nastaju vrlo specifične i usko tematizovane serije koje 20 godina ranije verovatno ne bi našle svoju publiku. Ova lista obuhvata primere koji su se izdvojili svojom temom, formatom ili iole inovativnim pristupom. (Nema nijedne detektivske serije, čak ni Šerloka.)

  1. Crno ogledalo

Ova antologijska serija preispituje odnos čovečanstva prema tehnologiji tako što zamišlja potencijalnu budućnost osvrtom na savremenu kulturu. Budući da epizode nisu međusobno povezane, njihov kvalitet veoma varira. Tako se neke epizode mogu gledati kao fantastični kratkometražni filmovi, a neke uopšte nije trebalo ni da postoje. Autori su napravili i jednu interaktivnu epizodu („Bandersnatch“) koja ne nosi težinu uspešnijih epizoda, ali je interesantna kao narativni eksperiment.

  1. Pregled protekle nedelje sa Džonom Oliverom

TV serija može biti igrana, dramska, dokumentarna, animirana, može biti rijaliti ili tok šou, a Džon Oliver sedi za čelom kasnovečernjeg tok šoua koji se bavi novinarskom satirom. Zanat je ispekao u Dnevnom šou, ali za razliku od svog mentora Džona Stjuarta, odlučio se za format polusatne epizode koja se emituje jednom nedeljno. Bar polovina svake epizode rezervisana je za detaljniju analizu specifične teme, a milionski pregledi ovih segmenata na Jutjubu govore da je Oliver dobro prosudio šta njegova publika želi.

  1. Senke nad Balkanom

Uz Besu, domaća serija koja ima najširi zamah do sad, u produkcijskom i svakom drugom smislu.

  1. Review

Kao i Nathan for You, Review briše granice između rijalitija, igrane i „mockumentary“ forme. Reč je o komediji koja ima scenario kao bilo koja druga, ali koncipirana je tako da gledalac pomisli da je naleteo na iščašen program nekog opskurnog kanala. Glavni junak je voditelj emisije koja se bavi recenzijama životnih iskustava. Kao što bi filmski ili restoranski kritičari pisali recenzije filmova i restorana, tako Forest Maknil proživljava situacije koje mu predlaže publika i na kraju daje svoju ocenu na skali od jedne do pet zvezdica. Prikazuje se ono što se dešava ispred kamere tokom njegove emisije, ali i ono što se dešava iza nje – rapidno propadanje Forestovog privatnog života usled njegovih recenzija ponašanja kao što su zavisnost, orgije, bivanje Betmenom, jedenje 15 palačinki ili razvod. Moja omiljena Forestova recenzija/kritika je pajtonovski predlog „There All Is Aching“.

  1. Rectify

„Desete“ je obeležio i uspon „true crime“ žanra, od podkasta Serijal, preko serija kao što su Baksuz i Stvaranje ubice. Međutim, Rectify nam kroz fiktivnu priču pokazuje ljudsku stranu ovakvih događaja tokom koje se gledalac ne oseća kao da posmatra nesreću na auto-putu već kao da zaista razume učesnike. Glavni junak, Danijel Holden, izlazi iz zatvora u kom je 19 godina bio na odsluženju doživotne robije, nakon otkrivanja novih DNK dokaza koji potvrđuju da je bio nepravedno osuđen. S obzirom na to da je Danijel sve vreme u zatvoru provodio u samici i da su mu opipljivo društvo pravile jedino knjige, način na koji doživljava protok vremena i njegova izvrsna artikulacija tog doživljaja netipična je za jednu seriju. Tempo pripovedanja u TV serijama obično je dinamičan, a retko kada podseća na Prusta. Za Danijela su sega i Sonik ono što su madlene za Marsela.

  1. Ostavljeni

Prva dramska serija nakon Šest stopa pod zemljom koja govori o smrti bez zadrške i straha. Iako ima nekoliko odličnih epizoda, prva sezona je sporija i potrebno je da prođe neko vreme da se gledalac navikne na ubitačno težak tempo ove serije. Od druge sezone kreće nešto sasvim drugačije. Epizoda „International Assassin“ i dalje je nešto najbolje što sam gledala ne samo protekle decenije, nego otkad pratim serije.

  1. Over the Garden Wall

Prosečne mini-serije često su bolje od prosečnih višesezonskih serija. Samo ove godine izašlo je nekoliko izvanrednih mini-serija (Černobilj, When They See Us), ali Over the Garden Wall je ona o kojoj još uvek razmišljam iako sam je odgledala samo jednom, i to pre nekoliko godina. U pitanju je animirana serija o dva brata koji se izgube u šumi. Vrlo atmosferična, sa crtežima koji liče na književne ilustracije i muzikom koja ih adekvatno prati. Naizgled namenjena samo deci, zapravo ima vrlo jeziv danteovski podtekst od kog sam se više puta stresla.

  1. Rik i Morti

Konkurencija među animiranim serijama je jaka (BoJack Horseman, Bob’s Burgers, Phineas and Ferb, Gravity Falls, Adventure Time), ali najmaštovitija od njih, a i svih serija generalno, jeste Rik i Morti. Kao Futurama na LSD-u!

  1. Fleabag

Priča o prevazilaženju ličnih problema i sazrevanju, ispričana na neuobičajen način, kroz obraćanje publici i ironične komentare glavne junakinje. Prva sezona slabija, druga sezona pravo blago.

  1. O-Džej: Stvoreno u Americi

Koliko je daleko televizija otišla, pokazuje ovaj skoro osmosatni dokumentarni film. Emitovan je u pet delova na kanalu ESPN, kao i u bioskopima, tako da je dobio i Emi nagradu za najbolji dokumentarni program (i to dve: za režiju i montažu) i Oskara za najbolji dokumentarni film. Prikazuje životnu priču O Džeja Simpsona kroz istorijski kontekst međurasnih odnosa u Americi. Izuzetna studija američkog društva, rasizma, klasizma, seksizma, popularne kulture, policijskog i pravnog sistema, kao i začaranog kruga zavisnosti slavnih ličnosti od bezimenih masa i obrnuto. O-Džej: Stvoreno u Americi u sebi sažima mnoštvo žanrova. To je i komedija i tragedija i kriminalistička drama i sportska biografija i psihološki triler i antropološki horor.

       0. Igra prestola

Igra prestola zaslužuje nulto mesto jer je poslednja sezona maltene poništila sve dobro iz prethodnih, ali opet nemoguće je izostaviti je sa ovakve liste. Kakav god da je bio njen kraj, Igra prestola je iz godine u godinu okupljala sve više ljudi širom interneta koji su svaku epizodu zajedno komentarisali i željno iščekivali sledeću. Takve globalne pomame nije bilo još od doba Izgubljenih, kada su forumi goreli od uzavrelih debata i kada je gotovo svako imao podkast sa svojim teorijama o čudnovatom ostrvu ni na nebu ni na zemlji. Sve veće prisustvo  društvenih mreža i mema podiglo je fanovsko ludilo na potpuno drugi nivo, i ta nova vrsta komunikacije sa publikom i unutar publike je upravo ono što je najviše obojilo TV deceniju za nama. Samo se nadam da će sledeća popkulturološki značajna serija završiti bolje od Igre prestola.

 

Autorka teksta: Anđela Dubljević

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *