Clio je na 64. međunarodnom beogradskom sajmu knjiga pod sloganom Energija slobode. Ovde su se našli različiti aspekti iskazane potrebe za slobodom i borbe za njeno ostvarenje. Bilo da je reč o herojskom individualnom činu žrtvovanja, ili pak istraživanju i stvaranju okolnosti za promenu nedostojanstvenog života, od romana Bakita i Intimno, preko Seksa i laži i biografske priče o Luju Daviču, do Budućnosti Evropske unije koju autor i dalje prepoznaje kao prostor kreativnosti i slobode, za razliku od Sloma gde se vidi upravo kriza i nestanak liberalne demokratije. Lekovitost čitanja i boljeg razumevanja napetosti istorijskih odnosa na Balkanu sadržana je u dve knjige – Savremena Albanija i Albanci.
Pored već pomenutih naslova, Clio za naš magazin izdvaja svojih 5 preporuka, naslova, koje su spremili svojim čitaocima za ovogodišnji Sajam.
Suzan Sontag, Džonatan Kot, Ako knjige nestanu
U jesen 1978, časopis Rolling Stone dao je Suzan Sontag, najkontroverznijoj intelektualki druge polovine dvadesetog veka, prostor na naslovnoj strani, pored Roda Stjuarta i Blondi. Dvanaestočasovni razgovor, koji je u Parizu i Njujorku vodio kolumnista i pisac Džonatan Kot, skraćen je tada za potrebe časopisa na dve trećine. Trideset pet godina kasnije autor objavljuje integralni transkript tog izvanrednog intervjua sa Suzan Sontag, u pomalo neobičnom formatu za knjigu, obuhvatajući široku lepezu tema – od književnosti, filozofije, pisanja, preko fotografije, erosa, Ničea, sve do The Doors-a, bolesti, starenja.

Sara Mesa, Ožiljak
Neobična i uznemirujuća priča o neuzvraćenoj ljubavi u kojoj učestvuju dva vrlo različita bića koja se, međutim, dobro upotpunjuju. Sonja upoznaje Knuta na književnom forumu na internetu i uprkos tome što ih razdvaja sedamstotina kilometara, uspostavlja s njim jedan osoben odnos, opsesivan i čudnovat. Rastrzana između privlačnosti i gađenja, bez obzira na sve, oseća se očarano tim neobičnim likom, perfekcionistom koji živi izvan svake društvene norme i koji joj se udvara obasipajući je skupocenim ukradenim poklonima.

Lejla Slimani, Seks i laži – Seksualni život u Maroku
Knjiga Lejle Slimani je snažna i iskrena priča marokanskih žena, zarobljenih u društvu predrasuda i licemerja. Žene koje je Lejla Slimani upoznala govore bez stida i tabua o svojim intimnim vezama i seksualnom životu, koji se odvijaju između pokornosti i prestupa. Jer, u Maroku zakon kažnjava i zabranjuje sve oblike intimnih odnosa izvan braka, kao i homoseksualnost i prostituciju. Knjiga Seks i laži suštinsko je suočavanje s intimnim demonima Maroka i snažan apel za univerzalnom slobodom žena da imaju izbor, da budu, da vole i žele.

Mari Darjesek, Biti ovde, divno je – Život Paule Moderson Beker
Paula Moderson Beker bila je prva žena koja je naslikala svoj nagi autoportret, vidno u drugom stanju, i to još 1906. Portreti koje je slikala bili su drugačiji od svega do tada viđenog u svetu umetnosti, jednostavnih, tačnih formi, čak grubi, ali složene teksture, blistavih, upečatljivih boja. Umrla je 1907. u 31. godini, prodavši svega tri slike za života, ostavivši za sobom pored slika i pregršt pisama i dnevnika. U svojoj knjizi Mari Darjesek prati trag kratkog, i plodnog života slikarke, sklapajući i rasvetljavajući priču o ovoj do skora nezapaženoj, ali izuzetno značajnoj nemačkoj umetnici.

Iva Nenić, Guslarke i sviračice
Pored ispisivanja istorijata ženskog delovanja u različitim sferama tradicionalne narodne muzike, ova studija razmatra i savremenu žensku sviračku praksu, orijentišući se ka današnjim sviračicama gusala i frule, kao dva najzastupljenija narodna instrumenta u novotradicionalnoj muzici i njoj srodnim žanrovima etno i world music.
Novi talas interesovanja za narodne instrumente kao deo obnove etno zvuka uključuje u velikom broju devojčice i mlade žene, uz suptilnije markiranje roda u odnosu na pređašnje društvene modele, ali i bez svesti ili znanja o tome da je novim generacijama prethodila čitava jedna linija pretkinja koje su umele da sviraju. Stoga se predstava o izuzetnosti usamljenih sviračica i organskoj povezanosti muškarca sa zvukom i instrumentom, pokazuje kao nevidljivo, ali moćno oruđe koje otvara uvid u šaroliku i uzbudljivu povest ženskog sviranja.

0 Comments