Tour de Novi Sad – Kaleidoskop kulture i Gradić fest

Oblakoder je posetio dva festivala u Novom Sadu

9. September 2021

Novi Sad i njegovi meštani ne pamte toliko živ i ispunjen (produženi) vikend kakav je bio ovaj iza nas. Od 2. do 5. septembra na više lokacija u gradu održani su muzički i umetnički performansi i filmske projekcije u sklopu otvaranja festivala Kaleidoskop kulture, dok su od 3. do 5. septembra, s druge strane Dunava, domaći i regionalni izvođači upotpunili program dveju bina na dvadeset prvom izdanju Festivala uličnih svirača – Gradić festu. Redakcija Oblakodera uspela je da zaviri i isprati poneke segmente svakog od ovih događaja.

Foto: V.Veličković

Otvaranje Kaleidoskopa kulture

Četvrtak, 2. septembar – Repetitor, distopija i sva nežnost Novog Sada 

Vikend je za Novosađane (i one koji se tako osećaju), u stvari, počeo još u četvrtak, otvaranjem petonedeljnog festivala Kaleidoskop kulture u Kineskoj četvtrti – do nedavno kultnom mestu umetnika, zanatlija i alternativne kulture, od nedavno Omladinske kulturne stanice i Kreativnog distrikta za vreme Kaleidoskopa. Da, sve vreme pričamo o jednom istom mestu, u svim svojim formama i metamorfozama. Kako bismo približili atmosferu i u startu premostili kulturološke razlike na relaciji Beograd – Novi Sad, Kinesku četvrt možemo uporediti sa beogradskim BIGZ-om, no o sudbini dvaju mesta nekom drugom prilikom.

Simboličku sponu između njih utvrdiće, međutim, otvaranje četvrtog po redu Kaleidoskopa kulture nastupom beogradskog alternativnog trija Repetitor. Pomalo distopijski prizor pustih fabrika i skladišta upotpunile su dve bine, među kojima su i mnogi lokalci zalutali u Čil zonu ili se zagrevali uz di-džeja, dok ih prvi distorzirani gitarski tonovi sa glavne muzičke bine nisu poveli u Džunglu, ili, u ovom slučaju, dublje u Kinesku četvrt.

Nakon otvaranja koncerta numerom čiji je stih odredio i naziv Repetitorovog poslednjeg albuma Prazan prostor među nama koji može i da ne postoji, energični trio Boris Vlastelica, Ana-Marija Cupin i Milena Milutinović „oprašili“ su širokim dijapazonom autorskih pesama sa svoja četiri studijska albuma. Sužene snove i Ako te ikad novosadska publika ispratila je šutkama, u kojima se mogla osetiti sva nežnost Novog Sada.

Foto Jelena Ivanović

Petak, 3. septembar – Mimotvorci i mimoljupci united

Drugi dan festivala obeležila je Avenija mimova, na kojoj su okupljeni ljubitelji dobre meme imali priliku da čuju pokoju mudru od fizičkih manifestacija svojih omiljenih mim stranica. Zidine Kineske četvrti, odnosno Kreativnog distrikta, odnosno Omladinske kulturne stanice, krasili su kultni mimovi iz bogate srpske mim kulture, a neka od revolucionarnih ostvarenja u okviru ovog formata prodata su na humanitarnoj aukciji održanoj u sklopu izložbe.

Tokom četiri dana otvaranja Kaleidoskopa kulture od 2. do 5. septembra predstavljeno je više od 40 različitih programa i aktivnosti, od muzičkih i plesnih performansa, preko filmskih projekcija do vizuelnih i digitalnih ostvarenja, a festival će tokom pet nedelja na više lokacija širom grada prezentovati pet različitih vrsta umetnosti: arhitekturu, književnost, izvođačku, vizuelnu i primenjenu umetnost.

Foto: Klinika

Festival uličnih svirača – Gradić fest

Festival uličnih svirača u podgrađu Petrovaradinske tvrđave otvoren je u petak 3. septembra dok je naša pažnja i dalje bila usmerena na mimove na ranije pomenutoj Aveniji. Ipak, uspeli smo da ispratimo deo muzičkog programa i čujemo neke od izvođača koje su okupile dve bine postavljene sa dve strane Beogradske kapije u Petrovaradinu.

Subota, 4. septembar – Guilty pleasure i Ljeto već je gotovo

Program druge večeri Festivala uličnih svirača otvoren je plesnim performansima već u popodnevnim časovima, nakon čega je usledila projekcija filmova Priče iz gradova i Minotaur, kao i kratkometražnih ostvarenja iz selekcije Festivala filmskih autorki. Muzički program na maloj i velikoj festivalskoj bini obeležili su novosadski ansambl Klo Klo, akustični trio DrvoTruo, Drum’n’Zez, beogradski sastav KOIKOI i klavijaturistkinja i vokalistkinja Sana Garić.

Osiječki treper z++ poneo je druge festivalske večeri titulu hedlajnera, koju je opravdao velikim interesovanjem publike i koncertom sa najvećom posećenošću tokom tri dana festivala. Tokom nastupa je sa novosadskom publikom obišao krug oko svoje diskografije, a otvorio ga je i zatvorio melanholičnom letnjom himnom Ljeto već je gotovo.

Ipak, novosađani nisu bili spremni da se leto već tu završi, te se žurka preselila na malu festivalsku binu. Di-džej Filip Grujić, čijim se nastupom i završio program druge večeri u Gradiću, razdrmao je publiku popularnim r’n’b hitovima, a retko ko je ostao imun na guilty pleasure himne a la Britni Spirs i Toxic.

Foto: Zoran Ješić, Jelena Ivanović

Nedelja, 5. septembar – Žanrovsko šarenilo i emotivni rolerkoster

Na velikoj festivalskoj bini poslednje večeri nastupili su humoristički muzički sastav Stefan i akustični gadovi, beogradski psihodelični rok bend Dogs in Kavala, grupa Vizelj i zagrebačka Mi Vida, dok su publiku na maloj bini osvojili Tam, Luka Rajić i zagrebački trio Pocket palma. Iako neznatno udaljene jedna od druge, nije bilo moguće ispratiti celokupne programe na obe festivalske bine, te smo morali da napravimo nekakvu selekciju, po principu „od svega po malo“.

Na prilasku Beogradskoj kapiji dočekali su nas Koktel, šljokice i žad beogradske kantautorke Tamare Popović – Tam. Veče, dakle, počinje dream pop matricama (bar nama koji smo startovali na maloj bini), uz numere Sve dalje, Brži od svega i Kako treba. Novosadska publika imala je priliku i da premijerno čuje izdanja sa autorkinog predstojećeg EP-a, kao i deo ekipe Zicer Inc koji se Tam pridružio na bini. Kantautorka je nastup završila numerom Infierno u remiksovanom izdanju zagrebačkog sastava Pocket Palma, kojim je i najavila njihov nastup kasnije iste večeri.

Na veliku binu zatim je izašao energični beogradski sastav Vizelj. Pojedince iz publike usput smo pitali šta ih „radi“ kod Vizelja, a neki od najzanimljvijih utisaka bili su „to što su bezobrazni“, „rokenrol i toksični maskulinitet“ i „ja sam se samo prepustio silama univerzuma, to radim već dva meseca“. Tokom koncerta ka publici letele su novčanice sa likovima članova benda, Aleksa, Veljko i Pavle smenjivali su se na instrumentima, a na vrhuncu nije bilo moguće proceniti ko svira, ko se čijim instrumentima udara u glavu, niti ko je u šutki, a ko na bini. Na putešestvije kroz dešavanja u Novom Sadu pošli smo sa kredom da, ako se nisi proveo na svirci, nisi se ni proveo, ni pisao, ni bio na svirci. A Vizelj nam je obezbedio sve od navedenog.

Naposletku se vraćamo na malu binu i zatvaranje festivala koje je upriličio tročlani zagrebački sintvejv sastav Pocket palma. Dok je nastup grupe Vizelj prethodno obeležila ludačka energija, Pocket palma su okupljene poveli na jedno sasvim drugačije, sanjivo muzičko putovanje, puno nostalgije i emocija. Uz Godišnji i More ispratili smo festivalsko leto, Gradić fest i nezapamćeno sadržajan vikend u Novom Sadu.

Foto: Zoran Ješić, Jelena Ivanović

Autorka teksta: Branislava Kolarov

Preporučeni tekstovi

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Prijavi se na Oblakoderov Newsletter i na kraju svakog meseca na mejl ti šaljemo pregled najupečatljivijih tekstova iz prethodnog meseca, informacije o aktuelnim događajima i razgovore sa aktivnim glasovima, mladima koji menjaju društvo!

Uspešno ste se prijavili!