fbpx

Upoznajte Fantoma - tajanstvenog pripovedača noćnih priča

Fantom je synth-pop/retrowave beogradski sastav, koji je  iako skoro osnovan, brzo stekao popularnost, pogotovo na društvenim mrežama.  Prepoznatljiv je po senzualnim i sentimentalnim melodijama, estetičnim spotovima kao i čežnjivom atmosferom koja prati svaku pesmu. On je pripovedač noćnih priča koje se dešavaju na mračnim i pustim ulicama, u sobama sa prigušenim svetlima, skrivenim klubovima Beograda, Zagreba, Ljubljane ili bilo kog drugog grada do kojeg ga te noći put navede.

Producent i autor pesama je Petar Wagner.  Godinama usavršavajući svoja umeća stvarajući muziku, tekstove i aranžmane za druge, Wagner početkom 2019. odlučuje da poradi na vlastitim pesmama. Ubrzo nakon toga nastaju pesame koje u svom beogradskom studiju trenutno dovršava zajedno s nedavno pridruženim članovima - Lunom Škopeljom i Nemanjom Maksimovićem, gde svojim analognim srcima i digitalnim prstima stvaraju neke nove zvučne kulise.

Ovom prilikom razgovarali smo sa Petrom o nastanku projekta i inspiraciji za stvaranje, kolegama sa label-a više manje zauvijek, položaju muzike i muzičara u  doba krize, kao i o planiranom EP-u.

Prepoznatljivi ste po melanholičnim i sanjivim melodijama, poetičnim tekstovima, a vaše pesme opisuju i kao svojevrsnu mašinu za putovanje kroz mesto i vreme. Ali, ko je zapravo Fantom ?

Ukoliko Fantoma posmatramo sa distance kao projekat, onda je to pripovedanje priča, snova i osećanja kroz audio-vizuelne draži povezanih finom linijom sa realnošču. Kreator muzike, reči i ko-producent sam ja, Petar Wagner, ali za Fantomove životne impulse su zalužni i Nemanja Maksimović (THE NMEE) i Luna Škopelja. Neću ovom prilikom pričati o njima kao kreativnim saradnicima, jer se taj učinak čuje na snimcima, već ću reći kako su me upravo oni inspirisali da pokrenem svoj alternativni projekat i pre nego što su mi se pridružili u istom. Naime, jedne noći krajem 2018. godine su njih dvoje došli u studio u kome sam tada producirao komercijalnu muziku za domaće popularne izvođače. Do jutarnjih časova su puštali i svirali svoje stvari i to je trenutak kada je moje misli okupirala iskrenost onoga što rade i kada sam poželeo da se i sam iskreno izrazim kroz muziku. Zahvaljujući njima, to je bio početak Fantoma. Oboje su vrlo inovativni i jedinstveni stvaraoci i nadam se da će publika moći uskoro da čuje njihove solo radove koje ja zaista uživam slušajući.

Nemanja Maksimović, Petar Wagner i Luna Škopelja

Da li u samom  imenu postoji simbolika sa Beogradom i Beogradskim fantomom ?

Do ideje za ime su došli koproducent Nemanja i Rogi, čekirajte i njegovu muziku ako volite da slušate Fantoma. Prva ideja i jeste bila Beogradski Fantom zbog tajanstvenosti, noćnih avantura i vožnji, ali smo na kraju zajedno sa izdavačkom kućom više manje zauvijek zaključili da je bolje da bude samo Fantom. Asocijacija ostaje jasna.

Gde pronalaziš inspiraciju za stvaranje muzike ?

Inpiracija se krije u drugim ljudima, filmovima, naslovima u novinama, samoći, plavom i sivom nebu, na prašnjavom putu. Ipak, iako je sveprisutna, nije uvek lako doći do nje. Stvaranje muzike je egocentrični čin, jer duboko u sebi moraš naći prave reči i melodije, ali da bi priča postala univerzalna, tvoja i moja, zasigurno um mora biti otvoren za mnoge druge spoljašnje faktore.

S obzirom da tvoju muziku svrstavaju u bedroom pop, koliko su dani (samo)izolacije pogodni za stvaranje muzike ?

Većina dana kada ne moraš da opterećuješ mozak marginalnim stvarima ili sporednim poslovima je pogodna za stvaranje muzike. Bilo da ležiš u spavaćoj sobi, gledaš u nebo na planini ili voziš bajs pored obale -  bitno je da oslobodiš um. Osloboditi um je dosta težak zadatak.

 Bedroom pop karakteriše stvaranje muzike kod kuće, da li smatraš da je to ipak samo stereotip ili pak ne ?

Napravio bih razliku između stvaranja i snimanja muzike. Da stvaraš, to jest pišeš muziku, možeš bilo gde. Kada je reč o snimanju, zahvaljujući mobilnoj opremi, sada je sve lakše snimiti pesmu van studia. 90% aranžmana za pesmu Bebo, pazi sam napravio na aerodrumu. Ipak, najugodnije se osećam kada snimam u sobi i većina Fantomovih pesama jeste tako snimljena, pa pretpostavljam da zaista pripadam bedroom pop-u.

Pod imenom Petar Wagner 2017. si izbacio solo pesmu Kome verna si, gde si autor muzike i teksta. U kojoj meri se razlikuju stvari koje radiš u okvru projekta Fantom od muzike koju si stvarao pod svojim imenom ?

Sa nekih 17 godina sam napravio jako loše korake i potpisao ugovor sa pogrešnim ljudima, pa sam dugi niz godina bio u kreativnom mraku i morao da pravim muziku kakva me apsolutno ne zanima. Primer je ta pesma. Ugovori su istekli i sada na to gledam kao jedno iskustvo iz koga sam mnogo naučio, a najviše o „zanatu” produkcije. Fantom je zapravo nešto iskreno i iza čega stojim, gorenavedeno je kao da sam radio pesmu za nekog drugog iako stoji moje ime. Neiskustvo može da odvuče čoveka u jako loše situacije. Pazite se, deco.

Petar Wagner, Nemanja Maksimović i Luna Škopelja

Aktivni ste na Instagramu, gde vas podržava veliki broj fanova. Koliku ulogu društvene mreže imaju u promociji muzike danas?

Društvene mreže su jedini vid promocije muzike danas pored koncerta, a da bi neko došao na koncert obično prvo mora da sazna za tebe na nekoj od mreža. Pratioci Fantoma na Instagramu su velika inspiracija. Mnogo saznam u razgovoru sa njima i jako sam im zahvalan na podršci. Pre nekoliko dana smo zajedno napisali i snimili pesmu preko storija, tačnije oni su mi davali upustva i reči. Divni ljudi.

Često vas porede sa Svemirkom, a neki fanovi najvijaju i za duet, šta misliš o tome?

Shvatam odakle potiče to poređenje, ali opet smo potpuno različiti u osnovi našeg stvaralaštva što čini stvari dosta zanimljivijim s obzirom da smo na istom labelu-u.  Neophodno je spomenuti i ostale izvođače koji zajedno sa nama, nakon višedecenijskog perioda muzičkog kiča i šunda na ovim prostorima, stvaraju neki novi talas za koji se iskreno nama da će postajati sve snažniji i popularniji. Među nima su Buč Kesidi, Pocket Palma, Ivan Jegdić, Dram, zatim jako talentovana mlada devojka Tam, punk bend Keni Nije Mrtav - od Zagreba do Beograda većina nas se drži zajedno. Mislim da je to jedini način da se stvari zaista promene. Oni koji nažalost drže distancu od nas moraju da znaju - jedan bend ne čini revoluciju! Pored dobrog druženja, ovakav vid saradanje je vrlo pogodan i jedini vid nade za našu muzičku industriju.

Zbog trenutne situacije vam je, nažalost, otkazana svirka u KC Gradu. Da li smatraš da umetnost ima važnu ulogu u kriznim situacijama kao u ovoj u kojoj smo se našli ?

Rekao bih da umetnost ima presudnu ulogu za očuvanje mentalnog zdravlja u ovom haosu, ali ova situacija može takođe biti kobna za umetnost! Koncerti su otkazani, bioskopi i pozorišta su prazni. Nema snimanja, sve stoji, a novčana podrška autora od strane publike preko interneta kod nas nije dovoljno razvijena. Mnoge kolege ostaju bez novca, smeštaja, hrane. Iako naša branša nije jedina u problemu, neophodno je pričati o tome jer inače ima manje novca u Srbiji u industriji umetnosti, pa je i ušteđevina audio-vizuelnih umetnika mnogo manja u odnosu na druge.

S obzirom da si naglasio kobnost trenutne situacije po umetnost, koji je tvoj predlog načina na koji muzička industrija treba da se bori sa novonastalom situacijom ?

Sajtovi kao Patreon, Bandcamp, zatim live streaming servisi gde su moguće donacije tokom online koncerata jesu sjajan način zarade trenutno u svetu. Dovoljno je da se neko pretplati mesečno i 5 dolara odvoji za artista koga voli i sluša. Kada se skupi dovoljan broj ljudi, to bude jako pristojna cifra. Kad nas još uvek nije dovoljno zastupljen i razvijen sistem online plaćanja, a i moramo uzeti u obzir da smo u višedecenijskom kulturološkom mraku bili. Stvari se polako menjaju i verujem da će sve to i kod nas zaživeti, ali sati nije trenutak.

Šta možemo da očekujemo od Fantoma u budućnosti ?

U pripremi je Karantin EP sa 4 ili 5 pesama koje su na neki način pečat ovog vremena. Svaka je nastala i snimljena u sobi, a među njima su Izvan  vremenai Na obali  za koje su najave već objavljene na Instagramu. O ostali planovima je suludo pričati jer niko ne zna kada će se vanredna situacija okončani.

Za kraj, reci nam i preporuči šta slušaš, gledaš i čitaš u karantinu?

Kako lista ne bi bila duža od Miroslavljevog jevanđelja, ograničiću odgovore na poslednje stvari koje sam gledao, slušao i čitao.

Serije: Upravo sam završio The Sinner, treća sezona. Vodili bismo raspravu ako bismo je upoređivali sa prethodne dve sezone, ali vredi pogledati i porazmisliti o pitanjima koje postavlja.

Filmovi: Poslednji film je C'est pas moi, je le jure! Evropska kinematografija u punom sjaju.

AlbumiCurrent Joys - A Different Age sjajan za ove dane.

Knjige: Room to dream, David Lynch

 

Autorka teksta: Iva Hadnađ

Ostavi komentar