Valter cipele – negovanje tradicije kroz pravljenje autentične obuće sa karakterom

Pričali smo sa Katarinom Valterović, mladom devojkom koja je pre godinu i po dana osnovala svoj brend cipela i odlučila da sledi svoj san.

17. November 2020

„Mislim da je ručno pravljena obuća postala trend koji se sve više prepoznaje i meni je jako drago zbog toga. Sve je veća ponuda što znači da se ljudi sve više okreću lokalnoj kupovini i handmade brendovima. Što je baš super! Bitno je da znate ko i šta stoji iza proizvoda koji kupujete, kao i to da je podrška neophodna, a možda i najbitnija stvar za opstanak svakog brenda”, kaže Katarina, devojka sa 28 godina, šarenih reči i visokih nogu. Završila je Školu za dizajn u Šabcu, nakon čega je upisala Višu beogradsku politehniku smer za modni dizajn proizvoda od kože, što ga čini jednim od retkih fakulteta na našim prostorima koji se posvećuje procesu i praksi proizvodnje cipela.

Na leto 2018. godine Katarina osniva svoj brend Valter shoes, obuću koja je ručno pravljena, dok iza svakog modela stoji posebna priča i osećaj. Ona i njen tim u okviru kojeg su dugogodišnje zanatlije i šusteri, kojih je danas na žalost sve manje, zajedno kreiraju cipele čiji dizajn Katarina osmišlja. Velika posvećenost detaljima i proizvodnji svakog para, čine Valter jedinstvenim i vrednim na našem tržištu. Kroz negovanje tradicije herikteraja koji je skoro pa iščezao pored masovnih fabričkih proizvodnja, Katarinin cilj je da svaka mušterija ima kvalitetnu i lepu cipelu, jer smatra da to vodi ka kvalitetnijem životu. Cipele koje pričaju svoju priču i pevaju svoju pesmu, čine se kao neophodne za svačija stopala.

Ko je Katarina Valterović i kako je izgledao dan kada je odlučila da osnuje nešto svoje i autentično?

Toliko se brzo menjaju stvari, realnosti i životne okolnosti da nikad više nisam bila fleksibilnija za promene, tako da ko je tačno Katarina Valterović u ovom trenutku ne znam da kažem. Mada, baza koja je tu stalno bila je jednostavna cura šarenog uma koja veruje da malim promenama i hrabrostima možete da živite svoj veliki san iliti snove. Tako je i izgledao dan kada sam rešila da osnujem delić sna – hrabro i šareno. Srce mi je bilo uplašeno i puno miline u isto vreme. Stvarno je apsolutno autentičan osećaj kada odlučite da se upustite u avanturu znajući da radite veliku stvar.

Kako bi opisala univerzalni model Valter cipele u dve reči?

Ceo univerzum.

Kako izgleda proces nastajanja jedne cipele i koliko ljudi učestvuje u tom procesu?

Proces stvaranja jednog para cipela sastoji se iz više procesa koji su neophodni – od trenutka kada ideju stavite na papir, pa sve dok ne dođe do pakovanja, isporuke i na kraju stopala. Postoji pet etapa procesa, konkretno u Valter slučaju ručne proizvodnje. Svaki od tih procesa zahteva određeno vreme, te zato i jesu ručno rađene cipele proizvod koji se malo duže čeka. Prvi od procesa je modelovanje, tačnije prenošenje ideje na kalup koji izaberete za model koji želite da napravite. Kada se skica izmodeluje dobijamo šablone preko kojih krojimo uzorak u određenom materijalu koji se uglavnom pripremi mnogo ranije. Otprilike kada zamislite i skicirate cipelu već u tom delu znate od kojih materijala i dezena želite da se ona i izradi. Onda dolazi deo gde se svi delovi jedne cipele spajaju. Taj deo se u obućarstvu zove herikteraj. To je stari zanat koji podrazumeva spajanje i šivenje svh delova cipele u jednu celinu kada ona postaje kompletni gornji deo, tačnije gornjište. Kada imate spremno gornjište tada možete u potpunosti da vizualizujete taj par i već u tom delu znate kako će izgledati na kraju. Kada imamo gotov gornji deo, onda ide proces spajanja sa donjim delom, stavljanje lica na kalup i lepljenje đona. Taj proces zovemo montaža. Za poslednji proces kada sve prethodne procese spajate u celinu, gde se zapravo i rađa kompletna cipela u izgledu koji nosimo, potrebno je da radite sa pravim zanatlijom koji odlično poznaje šusteraj.

Valter cipele montira Sima, šuster koji je više od 30 godina u zanatu. On poznaje svaki deo ručne izrade i tu je da zajedno ispratimo sve delove tako da Valterica ne izađe iz radionice ukoliko je neki deo iz prethodnih procesa propušten. Sama cipela je jedan zatvoren proces i ona mora da pre svega poštuje ergononska pravila, pored estetskih, tako da udobnost bude u isto vreme na najvišem nivou pored samog izgleda i dizajna.

Sima u procesu montaže cipele

Da sutra možeš da biraš svoj atelje iz snova u kome se mogu kupiti i probati cipele, kako bi on izgledao?

Imao bi mnogo mnogo svetla, zelenog bilja i ne baš toliko mnogo cipela okolo. Ne volim ona mesta gde uđete i ugušite se od količine modela pa izađete i ne znate ni šta ste videli. Dakle, mnogo svetla, biljki, ozbiljno dobrih modela, da se oseti moć ručne izrade pored mirisa kože i kafe koji se podrazumeva. I da, pod bi se čuo, znate onaj lepi zvuk dok cipele hodaju. I to je to.

Koji je najprodavaniji model Valter cipela i zašto baš on?

Za sada je, iskreno, trka između najprodavanijih modela, ali recimo da je to letnji model koji se zove Ballerina, koji je jednostavnog dizajna, ali ima moć transformacije tako da se može nositi na četiri različita načina od papuče do sandale. Sam model ima samo dva dela i mislim da je zbog toga on i najaktuelniji.  To je negde i moj lični cilj – da uspete da iskorsitite moć dizajna kako biste ponudiili zaista nešto drugačije i više.

Kako je izgledao najluđi dan u poslu do sada?

Svaki! Šalim se. Možda sama činjenica da kombinujete stare zanate sa modernim vremenima je malo luckasta, pa tako svaki dan može da donese i neku ludost. Mada, mislim da pre ne bih delila posao na dane nego na procese. U tom slučaju bi onda bila montaža, jer tu cipela prelazi iz onog 2d u 3d, pa tako  ponekad dođe do faktora iznenađenja kada ugledate cipelu kako na kraju ona izgleda. Imali smo slučaj kada su materijali za lice i postavu bili jako slični pa se Sima zbunio i završio cipelu tako da je njen krajnji izgled bio od postave, a bila nam je potrebna u brzom roku za isporuku. Sve smo morali da rasturamo onako zalepljeno, ispravljali svaki deo i vraćali da bude od materijala koji je predviđjen za lice. Tada sam shvatila koliko su greške neophodne, jer je rešavanje svake greške i veliki prostor za učenje.

Kome se Valter najviše obraća i šta želi da poruči?

Valter se obraća svima, ali najviše ženama koje cene i prepoznaju autentičnost, ručni rad i koje veruju da, odlukom da nosite kvalitetne cipele utičete i na sam kvalitet života. U jednom danu isti Valter model su kupile jedna studentkinja medicine i jedna penzionerka, divna žena koja ima 67 godina i vodi turističku agenciju. Taj dan sam shvatila – Valter priča je za sve, jer dobar i kvalitetan proizvod ne treba da poznaje granice.

Kakav je odnos između konkurencije, kada govorimo o ručno pravljenoj obući i da li smatraš da postoji dovoljno podrške među handmade brendovima?

Mislim da je ručno pravljena obuća postala trend koji se sve vise prepoznaje i meni je jako drago zbog toga. Sve je veća ponuda što znači da se ljudi sve više okreću lokalnoj kupovini i handmade brendovima. Što je baš super! Bitno je da znate ko i šta stoji iza proizoda koji kupujete, kao i to da je podrška neophodna, a možda i najbitnija stvar za opstanak svakog brenda.

Videli smo da svaka cipela ima svoj naziv, šta je najčešće inspiracija za nazive i koji je tvoj omiljeni do sada?

Uživam da dajem imena cipelama, to mi je kao neki najslađi deo za kraj jer uglavnom kada ih vidim pri završetku znam koji karakter taj par cipela nosi. Upravo me on i inspiriše, mada često bude i kroz muziku ili neki trenutni period koji prolazim. Svi nazivi su priča za sebe, ali hajde reći ću da mi je favorit model Almost lovers gde jedan par čine dve različite cipele koje su zamalo u ljubavi. Mada s obzirom na to da sam večiti romantik, omiljeni naziv mi je Lovers gde su obe zaljubljene, tačnije od istog materijala, jer na kraju dana ipak ljubav okreće ovu planetu. Iskreno, svaki naziv ima svoju malu priču, te mi je mnogo teško da favorizujem, recimo naziv modela Cosmic Girl prati pesmu od Jamiroquaija zbog toga što sam na prvo obuvanje i nošenje imala osećaj kao da su došle sa neke druge planete. To je ona lepa stvar kada cipele pored svega mogu da vam daju i različite osećaje. Cosmic Girl ima na sebi srebne vintage šnale, jako se čuju dok hodate, nekako su moćne.

Almost lovers & Lovers cipele

Da li imaš uzore u poslu?

Imam ih, to su uglavnom ljudi koji žive i rade u Srbiji. Iz različitih su sfera i oblasti, grade svoju priču i san iz sve snage. Hrabri ljudi koji ne odustaju, to su moji uzori. Oni su uglavnom iz mog okruženja, pa je zadovoljstvo gledati kako nečiji posao, a i sama osoba rastu i sazrevaju. To su one priče koje su bile deo mašte, a postale su realnost.

Koju slavnu ličnost bi volela sutra da vidiš da nosi tvoje cipele?

Rihanna!

Šta za tebe znači dobra cipela?

Dobra cipela mora da poznaje sve jezike, tako da ona sama može da govori za ceo stajling. Da je jaka, ženstvena, da zavodi podlogu kojom hoda i vas, a i okolinu. Da jedva čekate svaki put da je obujete, iznova.

Da je Valter cipela pesma, koja bi bila?

Ovo mi je najteže pitanje, ali kada bih morala da izdvojim, stavila bi ove 3 pesme koje su različite, ali nose karakter ženstvenosti, jakih cipela i cipela koje zavode.

1.Malcom McLaren – Jazz in Paris
2.Svemirko – Tajne svemira
3.Madonna – Justify my love

Šta je bio najveći izazov do sada?

Izaći iz zone komfora i prebaciti se u zonu genijalnosti.

Gde vidiš sebe za deset godina?

Uh, malo me plaši to šta će biti za 10 godina, ali hajde da kažemo ovako: za pet godina vidim se u onom studiju iz snova koji sam malo pre opisivala, baš takvom, gde je sve podignuto na viši nivo. Mada, verujem da će se to desiti i za kraći period. Želela bih da imam više takvih studija u više metropola, a najveća želja za koju znam je da me za pet, deset, pa i sto godina ne napušta trenutna energija i kreativnost koju osećam prema Valteru.

Autor fotografija: Tina Dragović

Pratite nas na:

2 Comments

  1. Avatar

    Sto pre u studio
    Zasluzila si svojim radom
    Ljubi te Mica i Sveta

    Reply
  2. Avatar

    Devojka je divna, da joj se sve zelje ispune ,prva da sto pre otvori svoj studio
    Svetska a NAŠA

    Reply

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Preporučeni tekstovi

Uticaj televizije: kriza popularnosti ili ne?

Uticaj televizije: kriza popularnosti ili ne?

U susret Svetskom danu televizije koji se obeležava 21. novembra, donosimo priču o nastanku i uticaju televizije, ali i postavljamo pitanje: da li je popularnost televizije u krizi?