fbpx

Zašto je Venom (samo još jedan) nevažan superherojski film

Već sam pisao o tome da je kompanija Marvel, odnosno Marvel Cinematic Universe (MCU) debelo preterao sa objavljivanjem 20 filmova u roku od deset godina.

 Od Ironman i Avengers blokbastera pa do Spiderman: Homecoming, svedoci smo žrtvovanja nekih dobrih superherojskih priča koje su mogle postati veoma kvalitetni filmovina oltaru Njegovog Visočanstva profita. Kada je film o Venomu u pitanju, Marvel ima sreće što na svoj duši (makar za sad) ne nosi još jednu slojevitu i kompleksnu kreaturu, ovog puta anti – heroja, sastavljenog od jednog prezrenog novinara i jednog vanzemaljskog parazitskog organizma.

Kada kažem da ima sreće, mislim na to da kompanija Sony još uvek nije prodala pravana kompletnu priču o Spajdermenu nazad Marvelu. Posle poslednje runde sudskih obračuna u visokom stilu, MCU ima prava na Spajdermena i deo likova koji čine njegov back-story, a Venom (ni ostali Simbioti), eto, nije jedan od tih likova. Sony je dakle, imao prava da napravi film o Venomu kao kompletno amputiranom heroju iz priče o Spajdermenu, što je verovatno nezahvalan zadatak, jer napraviti takav film je ravno nemogućem; to je kao da pravite film o Voldemorovoj smrti, u koju ni na koji način nije uključen Hari Poter, nego na primer Piter Petigru. Svaki drugi pokušaj osuđen je na katastrofu, a ona se i desila, na kraju. A evo i zašto.

Film počinje prologom i kadrom koji prikazuje spejs šatl na povratku iz svemira, a koji nosi neki veoma dragocen teret. Naravno, taj dragoceni teret su misteriozni vanzemaljski organizmi, upakovani u kontejnere, tada se dešava nesreća, šatl pada na zemlju (u Maleziju, gde je film po prvi put i prikazan), jedan od kontejnera biva oštećen i jedan od vanzemaljaca zaposeda ženu, uspostavlja kontrolu nad njenim u mom i ona napušta scenu.

Nakon ovoga vidimo još jedan prolog (ohoho!), u kome se upoznajemo sa Edijem Brokom, novinarom koji nakon loše karijerne epizoe u Njujorku odlazi u San Francisko, tu postaje ogromna faca kao TV reporter, vozi motor, ima prelepu i uspešnu devojku, i generalno uživa u životu. Sve odlazi dođavola kada Edi na poziv urednika ode u Life fondaciju kako bi napravio intervju sa Karltonom Drejkom, mladim, misterioznim, ambicioznim biznismenom koji želi da pomogne u progresu ljudske vrste (što je naravno maska, jer on ne haje za ljudske živote kako bi prigrabio novac i moć). Nakon što ga Edi neosnovano optuži za neetičnost i pravne zloupotrebe, intervju biva prekinut, Edi gubi posao zbog neprofesionalizma, njegova devojka gubi posao (radila je kao advokat upravo u Life), oni raskidaju i njegov život se raspada.

Ako ste čuli za Venoma i priču o Simbiotima makar nekad pre u svom životu, već ovde možete da uočite dve važna i prelomna razloga zašto film o Venomu NE MOŽE da se pravi odvojeno od Spajdermena.

Prvo– vanzemaljac/parazit pristigao iz kosmosa nužno mora da se prvo zakači za Spajdermena u obliku njegovog kostima. Piter Parker (Spajdermen, jelte) i simbiot moraju da prožive neko vreme zajedno, kako bi Piter uočio da je odelo zapavo živo i da u nekom momentu ima homicidalne namere, odnosno da mora jesti ljudsko meso kako bi preživelo. Piter se tada oslobađa odela/parazita, odbacuje ga odsebe, što simbiot, budući živ stvor, doživljava kao pokušak ubistva, jer sam ne može da preživi u zemaljskoj atmosferi. Tada simbiot dobija lični motiv za osvetom, i luda srećna okolnost po simbiota biva nalazak sa Edijem Brokom.

A tu dolazimo do druge bitne tačke. Edi Brok je ambiciozni novinar, na momente beskrupulozan, koji se zapošljava u istoj redakciji gde Piter Parker već radi. On na momente i otvoreno pretenduje na Piterov posao, i to pokušava da ostvari na različite načine, najčešće jureći neku ekskluzivu da je Džej Džona (urednik),uvek željan prestiža, objavi. Najveći uspeh za Broka bio bi da otkrije ko je Spajdermen, i u tom pokušaju on će fabrikovati priču da dokaže Džejmisonu da je sposobniji od Parkera. Džona ipak ne prelazi preko ovog kršenja novinarskog kodeksa, jer se u međuvremenu i Spajdermen umeša i lično objasni da Brok krivotvorio vest. I Brok biva otpušten. U svojoj glavi, Brok blokira činjenicu da je svojom krivicom izgubio posao i preusmerava je na Spajdermena. Spajdermenovo uništenje postaje njegova opsesija.

Kada se Brok i simbiot konačno spoje, njihove mržnje prema Spajdermenu se, takođe, udružuju! Oboje imaju lične motive da ga unište, a kako simbiot poseduje pamćenje, sada Edi napokon saznaje pravi Spajdermenov identitet, i spreman je da se otisne na putovanje ka uništenju svakog životnog aspekta Pitera Parkera. U jednom trenutku novonastali organizam u monologu (ili dijalogu?) izgovara: ,,Mi ćemo uništiti Spajdermena... Postaćemo za njega pravi... Otrov (Venom)’’. I tu saznajemo ime ovog predatora.

Ovo što sam napisao ukratko u ova tri pasusa nešto je što je u stripovima objašnjeno u nekoliko desetina epizoda, daleko opširnije, smislenije i kvalitetnije, što za posledicu ima da shvatimo kompleksnost Venomovog lika. U ovom filmu mi ne vidimo, prvo, kako vanzemaljski organizam ima koncept imena i sebe naziva upravo Venom? Okej, vidimo da je ovde Edi Brok jedan okej batica,koji daje 20 dolara prosjacima, ali kako je tačno njegovo neprofesionalno ponašanje dovelo do toga da krivi Karltona Drejka za kolaps u svom životu? Ako je reč o razumnoj osobi, valjda bi shvatila da je napravila grešku? Ovako imamo veštački stvoren gnev koji služi da zameni Venomovu mržnju prema Spajdermenu, kojeg, je li, nema. Znamo li zbog čega tačno (u ovom filmu) Venom mrzi ostale Simbiote i pokušava da ih zaustavi? Pa, navodno, jer je zavoleo Broka i ne želi da uništi taj svet gde može da se sam hrani ljudima.

Ima tu još krajnje bušnih delova zapleta. Simbiot Riot, koji obuzima Drejka, mrzi Venoma jer je izdajnik?! Izdajnik čega? Navodne ideje da se napravi invazija Simbiota na zemlju? To je još jedna loša zamena za dobar zaplet iz stripa, a to je da je Riot, kao i ostali simbioti koje možemo sresti na ovoj planeti (na primer Carnage) potomak upravo Venoma, i da Venoma zapravo ne mrzi, već ga samo vidi kao prepreku prema pokolju i nasilju koje simbioti kao vrsta imaju u sebi.

Međutim, ima u ovom filmu i dobrih momenata. Simbioti vizuelno prilično dobro izgledaju, glasovno su lepo odrađeni, i za razliku od filmova Sema Raimija, Venom ovde izgleda kao nemilosrdna grdosija, a ne kao uvređeni tinejdžer sa temperamentom čivave i snagom risa. Dalje, bilo koji deo filma gde možemo videti Toma Hardija je svakako bolji od onih gde ga nema. Iako ona post-credit scena koja, ne da tizuje,nego laje da će biti nastavka filma, nije toliko loše izvedena, a glumac koji igra Klitusa Kesedija deluje kao odličan izbor. Naravno, ljupka pojava Stena Lija uvek obraduje.

Sveu svemu, ovaj film ne donosi ništa novo kada se radi o superherojskim filmovima iz kuće Marvel, vrlo lepo se uklapa u MCU kanon, i kada je reč o finalnom proizvodu, nema suštinske razlike u tome je li autor Soni ili Marvel. Očekujte još 3 nastavka, nakon toga spektakularni povratak Venoma pod Marvel skute, a onda i neverovatan blokbaster gde će se stari neprijatelji po prvi put susreti, i u tom fleši paradoksu napraviti još jedan film koji ćemo zaboraviti godinu dana kasnije. Živi bili pa videli.

Sve slike: Sony/Columbia

Ivan Radisavljevic

Ostavi komentar