Vrednost(i) generacije

Šta generaciju čini prepoznatljivom? Da li je to način komunikacije, stil oblačenja, muzika ili mediji? Možda su to nametnute životne okolnosti na koje se ne može uticati pa vrednosti formiramo u skladu sa tim. Po čemu je prepoznatljiva naša generacija? Kakve vrednosti ima? Postoje li „prave“ vrednosti ili su se možda zaglavile u tranziciji, kao i naša država?

              Današnje norme ponašanja i načina izražavanja su neodređene. Teško je reći da li je nešto u skladu sa vrednostima, a još teže odrediti šta su vrednosti kojima treba da se teži. Moglo bi se reći da je sistem obrazovanja presudan za smer u kom će se razvijati grupa mladih. Osim toga, porodica i društvo utiču na razvoj i gradnju ličnosti. Mediji javnosti postavljaju novoutvrđene norme i tu su da ukažu koje su prave vrednosti. Ovde se postavlja pitanje koji od ovih činioca i u kojoj meri najviše doprinosi trenutnom oblikovanju društva?

Ulaskom u XXI vek  internet je postao deo naše svakodnevice. Njegova učestala upotreba jedan je od razloga zašto se mladi opredeljuju za virtuelni način komunikacije, čitanja, pisanja i gledanja različitih multimedijalnih sadržaja. Upravo je to jedan od glavnih uzroka zašto naše društvo, kultura, kao i komunikacija nazaduje umesto da napreduje. Mladi  sebe predstavljaju različitim društvenim filterima, na različitim društvenim mrežama. Gube osećaj za usmenu komunikaciju i valjanu socijalizaciju pa često možemo uočiti porast raznih psihičkih poremećaja kod mladih. Međutim, tehnologija koja nam pruža dostupnost informacija i sadržaja ne treba da bude razlog urušavanja vredosti generacija. Prednost “naše” generacije se ogleda u slobodi izbora, mišljenja, izražavanja. Svakom od nas je pružena mogućnost da izabere šta će u tom izobilju informacija pridobiti našu pažnju. Do problema dolazi kada se te mogućnosti ne iskroste na najbolji način. Tada internet postaje sredstvo za kreiranje lažne društvene stvarnosti, koja se kasnije prenosi na realan život u kome nam najvažnije vrednosti postaju novac, imidž na društvenim mrežama, skupocena garderoba, automobili, a sve manje obrazovanje, odgovornost, iskrenost, poštenje, tolerancija, ljubav.

Ako se osvrnemo na prethodnih dvadeset godina, možemo primetiti da je i naše društvo kao i država još uvek u tranziciji. Stoga se i društvene okolnosti nisu formirale baš najbolje pa su nam samim tim su i vrednosti pomalo urušene. Valjanom socijalizacijom i uz našu samosvest, mi treba da podstaknemo promene  i učinimo svoju generaciju prepoznatljivom. To možemo postići tako što ćemo jedni druge motivisati da radimo na sebi, da što manje vremena provodimo na društvenim mrežama, da online knjige zamenimo pravim, da više ćaskamo u prirodi, a manje na četu, da muziku slušamo na svirkama, a ne na YouTube-u, da se zaljubimo u real life-u a ne na Instagramu.

Stoga, izađimo iz virtuelnih okvira jer ono što se zove život se dešava izvan njih. Živite! Živite divnim životom koji je u vama.

Autorka teksta: Marija Milić

Leave a reply