fbpx
ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU | ANTENA - Nova epizoda: Kiosk K67 | POGLEDAJ NA NAŠEM YOUTUBE KANALU |

Znam kako dišeš: Rasa, sredina, trenutak

Šta nam donosi nova saradnja Jasmile Žbanić i Jasne Đuričić?

8. December 2023

Francuski književni kritičar i istoričar Ipolit Ten je u 19. veku pokušao da objasni kako jedno književno delo nastaje, uvodeći pojmove rase, sredine i trenutka.  Njegova ideja je bila da nijedno književno delo ne može biti nezavisno od urođenih i nasleđenih sklonosti koje autor/ka zadobija po rođenju (rasa – više u smislu genetike nego rase kao takve), prirode i ljudi koji ga/je okružuju (sredina) i vremena u kome delo nastaje (trenutak). Iako je ovaj Tenov pozitivistički pristup odavno prevaziđen – s obzirom da se nastanak umetničkog dela kao i ono samo ne treba isključivo vezivati za spoljne okolnosti – zgodno je osvrnuti se na ove termine u kontekstu nove regionalne TV serije Znam kako dišeš. (I sad ne mogu da se ne zapitam da li je Ipolit Ten ijednom svom kolegi rekao: „Znam kako pišeš!“ )

Bosanskohercegovačka rediteljka Jasmila Žbanić ovoga puta se potpisuje kao kreatorka serije zajedno sa Damirom Ibrahimovićem, dok sa Elmom Tataragić deli ulogu scenaristkinje, a za režiju su odgovorni Alen Drljević i Nermin Hamzagić. U pitanju je dramska serija od šest pedesetominutnih epizoda, u koprodukciji  Deblokade i BH Telekoma, odnedavno dostupna na striming platformi HBO Max. Radnja je smeštena u Sarajevo, ali jasno je da se dotiče tema koje predstavljaju kamenje spoticanja širom regiona. Novinarskim rečnikom rečeno, autorski tim je „opipao puls“ savremenih društvenih tokova na ovim prostorima, ili da se izrazim u Tenovom duhu, autori su nam prikazali unutrašnju prirodu čoveka na Balkanu i neuralgične tačke njegovog okruženja u sadašnjem momentu. A o čemu se zapravo radi?

Nevena (Jasna Đuričić) na terenu sa inspektorom Džandžom (Mirvad Kurić)

Prvu epizodu otvara samoubistvo maloletnika, inače inspirisano istinitim događajem, tragičan slučaj koji pripadne tužiteljki Neveni Murtezić (Jasna Đuričić). Dok ona prikuplja dokaze u pokušaju da reši motive samoubistva, postaje jasno da će jedna od važnih tema ove serije biti vršnjačko nasilje u školama, kao i (ne)mogućnost uspostavljanja otvorene komunikacije između dece i roditelja. Već pre isteka prve epizode izlazi na videlo koliko i sama glavna junakinja slabo poznaje svog sina, muzičara Dina (Lazar Dragojević). Ona parafrazira naslov serije, izjavljujući da zna kako njen sin diše, iako je i njenim sagovornicima i publici očigledno da će tek saznati kako ipak ne zna.

Moram priznati da sam odmah pomislila kako će se od tog momenta tok serije prestrojiti isključivo na kolosek odnosa Nevene i Dina i minuciozno beleženje obostranog gubljenja poverenja. Odjavna špica premijerne epizode još nije ni počela, a ja sam već uspostavljala moguće paralele sa britanskom serijom The Fall, kao i danskim filmom Jagten – sa serijom jer gledaocima od početka otkriva ko je ubica, a sa filmom jer govori o nepravedno optuženom čoveku. Međutim, već u drugoj epizodi dolazi do preokreta, a od treće epizode Nevena, kao i sama serija, počinje da se bavi novim slučajem. On će biti obrađivan u središnje dve epizode, a poslednje dve rezervisane su za treći slučaj.

Nevena sa bivšim mužem Harisom (Ermin Bravo)

Dakle, umesto jednog glavnog zapleta, imamo tri manja i samim tim manje praznog hoda. Drugim rečima, stalno se nešto novo dešava, nema toliko vrtenja ukrug, kao što bi možda bilo kada bi se ova drama u svih šest epizoda bavila samo samoubistvom sa početka. Pored pomenutog problema vršnjačkog nasilja i samoubistva otvaraju se i teme prostitucije, rodno zasnovanog nasilja, korupcije državnih institucija, protekcije lokalnih moćnika, mobinga, neporoznosti rodnih uloga, bolesti zavisnosti, uticaja interneta na mlade, a autori uspevaju da provuku i problem nedostatka (fizičke) radne snage usled sve brojnijih migracija u inostranstvo, kao i svima dobro poznati i omrznuti običaj održavanja godišnjica mature. Znam kako dišeš dotiče se toliko mnogo gorućih društvenih (ne)prilika, da sam se više nego jednom zapitala koja je primarna tema ove serije.

Gledajući poslednju epizodu, očekivala sam da će nas scenaristkinje vratiti na početak i konkretnije obrazložiti prvi slučaj. Ali, pravo razrešenje se nije desilo. (Sledi spojler!) Nije sa sigurnošću utvrđeno u kolikoj je meri prijatelj preminulog dečaka lagao ili nije, kao ni koji je Dinin udeo u fizičkom zlostavljanju dečaka, ako ga uopšte ima. Ovo se, sem usputnog navođenja imena nastradalog dečaka, posle prve dve epizode više i ne pominje.  (Kraj spojlera.) S obzirom na to da prvi slučaj nije razrešen do kraja, da je u drugom slučaju došlo do potresnog ishoda jer je sistem zakazao, a da je treći razrešen, ali da tu žrtva više deluje kao krivac a krivac kao žrtva, možemo da pretpostavimo da se Znam kako dišeš prvenstveno bavi rupama u zakonu, nekompetenciji i korupciji tužilaštva. Nevena sa još dvoje kolega u poslednjoj epizodi preispituje smisao svoje profesije. Da li je ona ikome zbilja pomogla ili je njen rad samo Sizifova muka koja nikome ne donosi dobro, pa ni njoj i njenoj porodici?

Nevena i Dino (Lazar Dragojević)

I tu se vraćamo na naslov. Na samom završetku finalne epizode, Dino predviđa da će njegova majka prihvatiti unapređenje jer on zna kako ona diše i uveren je da Nevena ne može da živi bez posla tužiteljice. Ovaj razgovor nas vraća na odnos koji je noseći stub konstrukcije ove serije i sudeći po naslovu – njena prava tema. Isticanje drugih događaja od druge do pete epizode zakamufliralo je činjenicu da je ovo ipak serija o odnosu roditelja i deteta, ali prvenstveno majke i sina, i to balkanske majke i balkanskog sina. Dve Nevenine replike iz poslednje epizode ključne su za ovakvo tumačenje: „Mi, majke u ovoj zemlji, odgajamo debile a ne muškarce.“ i „Dokle će matere preuzimati vaša sranja?“ E, pa, najzad da neko progovori i o tome, i to kroz usta Jasne Đuričić! Bravo!

Gledajući unazad, vidimo da sva tri Nevenina slučaja na neki način predstavljaju refleksiju njenog odnosa sa sinom: prvi slučaj je opominje da ne poznaje Dina dovoljno, tokom drugog dolazi do njihovog skoro potpunog udaljavanja (kao i između žrtve ubistva i njenih roditelja), a u trećem imamo pandane Nevene i Dina. Ovi njihovi pandani doslovce funkcionišu kao odraz u ogledalu: (sledi spojler!) majka se žrtvuje za optuženog kako bi ga spasila zatvorske kazne, dok Nevena ne samo da se ne žrtvuje za svog sina na početku, nego mu ni ne veruje kada mu drugi veruju. Kao što i sama napominje jednom prilikom, Nevena veruje samo činjenicama. (Kraj spojlera.)

Priznajem da sam razočarana završetkom sezone koji bar na površini deluje kao srećan kraj. Događaji sa Dinom su malo zbrzani, prosto mi deluje neverovatno da je za tako kratko vreme uspeo da preokrene uspeh u školi, a još mi je neverovatnije da su on i njegova majka tek tako uspeli da oproste jedno drugom i da se zbliže. (Još jedan pozitivan aspekat ove serije je to što ne zauzima strane u centralnom konfliktu, već nam prikazuje mane i majke i sina, pri tom postavljajući pitanje do kog uzrasta su roditelji odgovorni za nepočinstva svoje dece.) Čini mi se da Dinina pesma koju možemo čuti tokom završne odjavne špice nagoveštava da je ovo samo prividno zatišje u konfliktu majke i sina, i da će, ako dođe do snimanja još jedne sezone, Nevena nastaviti da radi kao tužiteljica/advokatica, a da će konflikt sa Dinom postati još veći.

Pored (za mene) nezadovoljavajućeg kraja i sveukupnog utiska preletanja preko događaja, autori su uhvatili srž aktuelnih problema ovog podneblja, a posebno u našoj zemlji u prethodnih godinu dana. (Naravno, to im sigurno nije bila namera: snimanje se verovatno odvilo prošle godine, pisanje scenarija još ranije, a i radnja se ne odigrava u Srbiji.) Mislim da upravo to izdvaja ovu krimi dramu od druge dve regionalne serije takođe dostupne na HBO Max (Šutnja i Deca zla). Preporučujem da odgledate sve tri, ali deluje mi da ćete doći do istog zaključka kao i ja. A to je da najnovija od njih – glumom, režijom, dijalozima i neinsistiranjem na narativnoj nepredvidljivosti po svaku cenu – najuverljivije prikazuje kako dišu naša rasa, sredina i pre svega ovaj trenutak. I da nešto mora da se menja. Pod hitno.

Preporučeni tekstovi

Skrinšot: Distopija

Skrinšot: Distopija

Da li ćemo svi krenuti da se šetamo okolo sa VR naočarama ili ćemo uspeti da pružimo otpor ovom trendu (a znamo da nećemo)?

Kad porastem biću Leri Dejvid

Kad porastem biću Leri Dejvid

Počinje poslednja, 12. sezona serije Curb your Enthusiasm, i teško ću se naviknuti na kraj, jer posle 25 godina snimanja, emitovanja i pauziranja, ovo je svet Lerija Dejvida

Pratite nas na:

0 Comments

Pošalji komentar

Vaša email adresa neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *